Gå til innhold

Dere foreldre hvor en har blå og en brune øyne  

151 stemmer

1. 1. Fikk barna blå eller brune øyne?

• Blå
      42
    • Brune
      38
    • Halvparten av barna fikk brune og halvparten blå
      53
    • De fikk annen farge
      18

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken farge har barna deres?

Trodde brun var dominerende, men her fikk barna blå øyne. 

Anonymkode: 1b57d...f17

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ett barn med blå øyne og ett med brune øyne her. Brunt er dominant, ja, det betyr at den med brune øyne kan være bærer av blått gen selv om han/hun har brune øyne selv.  

Endret av Kokosmakron
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mørk brune, far blå. Krysset  av på treeren her, men:

Ett har blå med grønnskjær.

Neste grønne, tvillingsøstra har blågrå som sin far.

Minste har hasselfarge (brunt rundt pupillen, grønt ytterst).

Anonymkode: ee98c...408

AnonymBruker
Skrevet

Farfar er helt blondt og har lyseblå øyne, farmor er helt mørk med brune øyne å svart hår. Både min far og min onkel er begge lyseblonde de med blå øyne..jeg og mine søsken er alle blonde med blå øyne, samme er barna til min onkel. 

Anonymkode: c8538...7c6

AnonymBruker
Skrevet

2 med grå/blå og 1 med brune👍🏼

Anonymkode: 73e6d...6e9

AnonymBruker
Skrevet

Alle barna fikk brune. Ingen på farsiden har recessesive gen, altså blå så da blir det slik. 

Anonymkode: e46ff...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Ikke meg men en slektning: blå øyne. Men tre av fire besteforeldre har blå øyne, så ingen ble veldig overrasket.  

Anonymkode: 5cf8e...d3b

AnonymBruker
Skrevet

Lyse blå øyne som skinner blått utover når lys reflekterer i bassengvann, de er himmel blå

Far har grønne øyne og jeg har brune øyne ...

Anonymkode: fe350...f9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg barnet, men pappa har brune øyne og mamma har blå. Av pappas fire barn, har to blå og to brune. Farmor hadde blå øyne, så ikke så rart. 

Anonymkode: 83fd0...8e7

AnonymBruker
Skrevet

Guttene blå, jentene brune.

Anonymkode: b9a63...d91

AnonymBruker
Skrevet

Her har begge fått blå, mens av den brunøydes søsken fikk 2/3 brune.

Siden du spør som du gjør, du vet at det at noe er dominerende ikke betyr at det må skje sant?

Anonymkode: ff829...a00

AnonymBruker
Skrevet

3 av 4 søsken har blå øyne. 
Mamma har blå.
Hennes foreldre har blå, to søstre har blå, bror som har brune. Alle deres barn (mine søskenbarn) har blå øyne. Ene søskenbarnet mitt har et barn med en far som er halvt norsk og halvt braziliansk og hun har mørk hud, med isblå øyne.
Jeg og onkel er de eneste på mamma sin side som har brune øyne siden mamma's oldefar. Så blå øyne må være ganske så sterkt gen i den familien.  

Pappa har brune øyne. De er mørkebrune, grensen til svart. 
Husker ikke noen fra hans familie, men tror farfar hadde brune og farmor blå. Husker ingen av de andre.
Pappa har to barn fra et tidligere ekteskap og de har begge blå. 

Alltid håpet på at jeg skal få barn med blå øyne en dag i fremtiden. Og det er nok fult mulig, spesielt hvis jeg finner en mann med blå øyne. 

Anonymkode: 4cfe6...6db

AnonymBruker
Skrevet

En av hver her, jeg har brune og pappaen har blå. Mine foreldre igjen har også brune (mamma) og blå (pappa). 

Anonymkode: f4106...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Det er 10 år siden jeg hadde genetikk, så skal ikke begi meg ut på å forklare. Men to foreldre med brune øyne kan få barn med blå. 
Deler denne oversikten:

A828A086-6509-470A-AFB3-61A6773C14DC.jpeg

Anonymkode: b1474...354

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bror fikk brune

Jeg fikk blå

Søster fikk grønne

Anonymkode: eefa6...4fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er 10 år siden jeg hadde genetikk, så skal ikke begi meg ut på å forklare. Men to foreldre med brune øyne kan få barn med blå. 
Deler denne oversikten:

A828A086-6509-470A-AFB3-61A6773C14DC.jpeg

Anonymkode: b1474...354

Det her var merkelig, da min morfar har brune, min mormor har blå og min mor og hennes søsken har fått grønne øyne, som da tydeligvis er 0% sjangse for å få 😅

Anonymkode: 0d6ec...559

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har grønne, pappaen har blå og sønnen fikk blå med grønnbrune flekker rundt iris. Så litt begge av alt 😄

Anonymkode: 90291...bab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har grønne, pappaen har blå og sønnen fikk blå med grønnbrune flekker rundt iris. Så litt begge av alt 😄

"Litt av alt" skulle det stå 🤦‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det her var merkelig, da min morfar har brune, min mormor har blå og min mor og hennes søsken har fått grønne øyne, som da tydeligvis er 0% sjangse for å få 😅

Anonymkode: 0d6ec...559

Men var øynene klar blå/helt brune? Den oversikten var forøvrig veldig forenklet og blir feil om man ikke kjenner forutsetningene 

Anonymkode: ff829...a00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To har blå innerst, grønn i midten og brun ring ytterst  synes det er fascinerende. Siste har brune.

Anonymkode: ae920...469

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...