Gå til innhold

Selge energidrikke til Barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg jobber i en matbutikk som tidligere ikke hadde aldersgrense for salg av energidrikk. fordi det ikke er noen lovlig fastsatt grense, Bare anbefalt aldersgrense.

Etter ett barn ble tatt av forelderen sin ble den foresatte rasende på butikken og krevde at vi satt aldersgrense. Det har vi gjort men noen ganger er det vanskelig å se alder på barn når man ikke er rundt barn hele tiden.

På fredagen ble det solgt til en som ikke skulle ha energidrikke, moren kom rasende inn og klikket på oss ansatte igjen, vi er mest studenter som jobber.

spm er om butikken er 100% skyldig? Butikken gjør ikke noe ulovlig? Hvorfor tar ikke foreldrene ansvar enn å skylde på butikken?

Anonymkode: 1ffa9...e69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke butikken sin feil

Anonymkode: 95abe...1b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke be om legitimasjon? De fleste får det ganske tidlig nå.

Anonymkode: 97a95...f5e

Skrevet

Tenker at når en butikk/butikkjede har satt en aldersgrense så må de følge det opp, ellers har det ingenting for seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg er 43 år, og måtte vise leg for å få kjøpe energidrikk her om dagen. Det kan da ikke være så vanskelig å be om leg? 

Anonymkode: 49f97...386

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke aldersgrense på energi drikke lengre. Uheldigvis. 
Men butikker kan selv velge å sette en grense. 
mik 14 åring får ikke kjøpt energidrikke på kiwi da de har aldersgrense, men bunnpris er lille ved, der får de kjøpt. 
Synes det er en helsikes uting. 
men det er jo ikke butikkene sin feil. 

Anonymkode: d932d...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har aldersgrense, så er det jo bare å be om legitimasjon. Hvordan skal dere ellers sjekke det? Spørre ungdommen om han er 14 år?

Uansett så er dette noe du bør ta opp med sjefen din.

Anonymkode: 0a909...02b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv i butikk og jeg opplevde noe forleden. En far kom inn med en gutt som var maks 8 år. Faren spør meg etter en energidrikk som han ikke husket navnet på, men sønnen hans forklarte meg nøyaktig hva han ønsket seg. Jeg reagerte og fordi jeg selv har barn forstod jeg at dette var til denne gutten og ikke faren. Jeg løy og sa vi ikke hadde den. For vi har en anbefalt aldersgrense, ikke pålagt. Så selv om jeg var sterkt uenig at en liten gutt skal drikke det, så kan jeg selge, men denne gangen valgte jeg å være litt dust og lyve for å egentlig spare barnet. 

Anonymkode: 95f00...3f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 22.31):

Altså, jeg er 43 år, og måtte vise leg for å få kjøpe energidrikk her om dagen. Det kan da ikke være så vanskelig å be om leg? 

Anonymkode: 49f97...386

43 år og den i kassa trodde du var under 14? Den må du lenger ut på landet med! :hoho: 

Anonymkode: bcb0c...47d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

43 år og den i kassa trodde du var under 14? Den må du lenger ut på landet med! :hoho: 

Anonymkode: bcb0c...47d

Tipper det var i selvbetjent kasse. Da må ofte en ansatt bort og godkjenne det for maskinen. Tviler på hun ble spurt om ID.

Anonymkode: 4eaf4...c4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fullt lovlig å selge til noen under 14 år. Kan faktisk ikke nekte det heller.

Anonymkode: 9696d...9a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...