Gå til innhold

Sopp...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er flott alt jeg kan få vite av dere.

Da vet jeg i alle fall hva jeg skal gjøre med dette, og det er langt mer enn jeg visste for en time eller to siden (da jeg ikke engang var sikker på hvorfor det var sånn) så dette er jo veldig greit.

Da skal det nok bli orden på meg. Håper jeg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Høres ut som vanlig sopp, bare kjøp en 500g pille Canesten på apoteket, koster vel 100kr tror jeg

Den var litt kjapt skrevet ja, er vel 500mg det skal være, dvs et halvt gram:p

Skrevet

jeg fikk beskjed av legen at begge måtte behandles, ellesrs kan det smitte i mellom.

og den pilla; husk, den kommer ut igjen... som gørr :blunke: ikke så kult å ha sex og det ligger igjen på ham... :rodme:

-fruktfat

Skrevet (endret)

Du kan også bruke Pevaryl, eller Canesten, det velger du selv.

Kremen smøres helt fra kjønnsleppene til og med anus for å være sikker på å få smørt over hele soppområdet.

Stikkpillen tar du før du legger deg om kvelden, og her vil jo nødvendigvis rester av denne komme ut iløpet av noen dager.

Du kan velge 1 vagitorie, eller 3.

Det er ikke en selvfølgelighet at du merker en umiddelbar bedring, det kan gå en 3-4 dager før du merker bedring.

Og kremen smører du på 2-3 ganger om dagen i rundt 10 dager, evt hver gang du er på toalettet, men dette vil stå i pakningsvedlegget. såvidt jeg husker.

Du skriver at det var ømt å ha sex, og slimhinnene tørker ut når man får sopp, så det er helt normalt og når du i tillegg har kløe, er det flere tegn som tyder på at du har en soppinfeksjon.

Skulle ikke reseptfrie Canesten eller Pevaryl virke, kan du f.eks be om å få Daktacort eller Daktar av legen.

Partnerbehandling er vanligvis ikke nødvendig, da sopp ikke skal smitte, men for sikkerhetsskyld kan han jo smøre seg med kremen han også.

Endret av Arara
Skrevet

Nå har jeg vært på apoteket og kjøpt en pakke med en pille og en krm. Den aplikatoren leste jeg lenge i vedlegget hvordan den skulle brukes, inntil je fant at det helt ederst sto jeg kunne putte pillen inn med fingrene. Ok, da trnger jeg ikke engste meg for et ekkelt pltrør oppi der, om jeg bare kan putte edn inn som en tampong, med fingrene, høres da myyyye lettere ut. Det skal ejg gjøre i kveld, og smøre med krem kan jeg vel sånnsett allerede begynne med. Sto ikke noe om hvor lenge jeg skulle smøre eller om min samboer også må smøre, men da smører jeg da, 3 ganger om dagen i rundt ti dager som du sier, og kan sikkert smøre lit tpå ham også, just in case, det er mye krem i den tuben ser det ut til.

Det skal nok bli orden på dette.

Takk for alle svar.

Skrevet

Det var det jeg skulle si, om applikatoren.. Mange blir litt skremt av den, et plastrør, SÅ langt og greier... Men altså, det er enklere å bruke den enn fingrene, synes nå jeg... Du merker med en gang den ikke skal lenger, og så er du sikker på at vagitorien har kommet langt nok inn.

Gørr kommer ut ja, rester av vagitorien, og det kan svi litt, men det går vekk i dusj/vask. Lurt å bruke ren bomull en stund, lufte litt om natta osv, og ikke for mye såpe...

Skrevet

100% bomull kjøpt inn, og vasket på 60 grader. Jeg "lufter" alltid om natta (kanskje ikke i dag, ettersom dette kan komme ut igjen?) og jeg bruker bare "spesialsåpe" et par-tre ganger i uka, ellers vann, så egentlig synes jeg at jeg stort sett oppfører meg bra, så jeg satser på at dette skal gå bort. Men hvordan i all veden kan det plastrøret være mer praktsik enn fingrene, ettersom det ser så komplisert ut, og fingrene er jeg vant til?

Skrevet (endret)

Det er bare å feste pilla på innføringshylsa, og føre den inn, så langt du får den, så trykker du på "knappen", og pilla legger seg pent der den skal. Så drar du ut igjen hylsa, og vips, trenger du ikke tenke mer på den.

Er det 3 vagitorier i, så gjentar du hver kveld ved sengetid i 3 dager, og alltid krem samtidig.

Men det er like greit å dytte den så langt inn du kan med fingrene, hipp som happ det. Gjør som du syns er best.

Det kommer gradvis ut igjen ja, litt etter litt, i uregelmessige mengder, så det er jo greit å bruke truseinnlegg.

Jeg tror neppe restene kommer ut igjen om natta når du sover, det tar litt tid før vagitorien får løst seg opp også.

Endret av Arara
Skrevet (endret)

Har en brosjyre om dette som jeg har faatt hos legen min her i Skottland da jeg har vaert litt plaget av dette fra tid til annen. Der staar foelgende raad:

Vask deg nedentil med ren olivenolje, ikke vann (og hvertfall ikke saape)

Kutt ned paa sukkerholdige mat- og drikkevarer og gjaerholdig bakst og alkohol.

Ha paa deg bomullstruser og vide bukser eller helst skjoert/kjole.

Dette skal visst hjelpe, i tillegg til canesten. Og spis mye yoghurt. Man kan ogsaa dyppe en tampong i yoghurt naturell....

God bedring!

Endret av Popelka
Skrevet

Hvordan går det, har du blitt noe bedre?

Skrevet

Jeg putta den pillen (det var bare en) inn så langt inn jeg fikk den med fingrene, det syntes jeg var langt mer betryggende enn den plastdingsen. Det gikk helt fint.

Hovedmengden kom i retur i går ettermiddag, men der er fortsatt noe igjen (virker det fortsatt, eller er det greit om jeg tar det ut ( altså, hjelper det ut, resten, det er ikke såååå festlig å ha det inni der, og det må jo nødvendgvis gjøre sengekosen meget ubehagelig om det er pillerrester der? Føles jo som sand. Så jeg håpet jeg kunne bare ta ut mesteparten? Det følger jo med en del ut hver gang jeg sjekker inni der (ettersom jeg benytter meg av fertility awareness som prevesjon, så roter jeg rundt av og til (alltid med nyvaskede fingre, selvsagt, nettopp forå slippe infejsokner da, men... kan det være derfor???)) så jeg kunne jo "hjelpe til" med å få dt ut?

I alle fall, jeg smører med krem tre ganger daglig, og fløer meg egentlig langt bedre. Jeg synes mye av kløen ble stillet allerede på en dag. Om det er sånne hvite greier i utfloden er meget usikker, den er helt hvitfarget av pillerestene, men det ser ikke ut som sånne klumper der. Det er ikke vondt eller ømt inni der, så jeg synes det virkers om om jeg er ganske så bra jeg, om jeg bare fikk bort de pillerestene

Men, det kom så fort, og forsvant så fort, kanskje det ikke var sopp, siden det blir så fort borte? På den annen side, om det ikke var sopp så skulel jo ikke canesten virket, så i så fall forsvant det egentlig av seg selv da?

Nei, jeg vet ikke

Jeg smører nå med denne kremen jeg, i ti dager var det noen som sa?

Just in case.

Bruker bomullsundertøy. Men det er lite aktuelt med skjørt, det blåser og plaskregner i Bergen for tida...

Føler meg i alle fall bedre, ingen hvite klumper, og ikke klør det like mye heller. Det meste ubehaget er knyttet til disse pillerestene, som kjennes litt som sand, og gjør det litt ømt og ubehagelig der de ligger...

Skrevet

Pleier bare å smøre i to dager jeg så er soppen borte. Var nok sopp siden den forsvant så fort.

Skrevet

Kan jeg slutte med kremen allerede?

Mener å ha lest det skal gjøres i ti dager, det er soppens levetid, for ellers kommer det lett tilbake, fordi man ikke er kvitt alt selv om symptomene er borte?

Skrevet

Ikke lurt å slutte alt for tidlig, da kan du få tilbakefall. Bedre å ta et par dager ekstra til du er helt bra. Tror nok restene av pillen virker enda, så jeg ville ikke tatt det ut. Det kommer av seg selv, og du bør uansett vente med sengekos eller bruke kondom nå for ikke å bli værre igjen. Sæd er ikke bra, det har feil ph.

Skrevet

Da får restene være inni der da, dersom de virker. Det er bare det at de er litt ubehagelige når de kommer ut, derfor håpet jeg at jeg kunne hjelpe dem litt. for de kommer ut, og ligger der som grovkornet sand i undertøyet mitt hele dagen, man kan jo bli sår og få kløe av mindre...

Og jeg fortsetter med kremen, for å være helt sikker på at det ikke kommer tilbake.

• 3 uker senere...
Skrevet

denne er nå litt gammel men legen min sa at dersom man er øm under samleie bør man ikke bruke stikkpille, men vaginalkrem?

stemmer det?

Skrevet (endret)

Det vet jeg kke... Jeg putta inn en pille jeg. Men er hellig ovebevist om at jeg skal prøve krem innvendig nest gang, om det bli en neste gang, og det blir det vel, for den kom jo utigjen som grus i mange dager. Greit nok at vi ikke skulle kose oss isenga så elnge dette varte likevel, men jeg må da ha blitt mer sår innvendig av det der, så definitivt, krem høres "mykt" ut, det høres mer behagelig ut.

Jeg ble jo kvitt svineriet i alle fall, og det er vel det viktigste :)

Men, bare å lese denne tråden før det jo til å klø litt da, helt sånn av seg selv... Kløe er en subjektiv greie. Jeg kan klæ av objektive, kliniske årsaker, men like gjerne klør jeg av å tenke på å klø.. eller at jeg ikke kan klø meg.... akkurat nå klør jeg nedentil, på arma i hodebunnen, i ansiktet og under foten.... og på fingrene....

Endret av Malama
Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen at jeg nok hadde en liten soppinfeksjon og burde kjøpe en canesten stikkpille, 500mg. Men det kjennes altså ut som grus når den kommer ut?! :overrasket:

Skulle egentlig ta den ikveld jeg..

Skrevet

Nåja, ikke som grus, men.... ikke helt behagelig. Men for all del, det varer jo bare en kort stund, og tar knekken på soppinfeksjonen, så gjør som legen din sier, det er nok lurest :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...