Gå til innhold

Sopp...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan se ut som om jeg har fått min første soppinfeksjon...

Det klør/svir og det var hvite "klumper" i utfloden i morges (mer eller mindre borte nå, kanskje fordi jeg har dobbelt og trippesjekka det...) Et lite sår eller to på "utsiden" har jeg visst fått meg også, uten at jeg har fått undersøkt det nærmere, det bare svir når jeg kommer borti med papir, klødd og skrapet meg eller noe?

Hele mistanken om at noe var galt dukket opp da, helt uten forvarsel, søndagens sengekos viste seg å være litt ubehagelig. Ikke direkte smertefull, men ømt. Litt mer vondt etterpå. Det vonde ga seg, men en svak kløe har vært der siden. Og i dag altså dette hvite greiene. Og mer kløe (selvsagt, ettersom jeg har søkt på nettet og lest, så klør det mer bare av tanken da...)

I alle fall, det jeg lurte på, må jeg til legen, eller kan jeg tusle på apoteket helt selv? Dette er første gangen, og jeg kan jo ikke si at jeg er 100% sikker på at det er sopp det er, ettersom jeg aldri har hatt det før, og da leste jeg en plass at jeg må gå til legen, men behandlingen er uansett reseptfri?

Å bestille en legetime, vente noen dager, og få beskjed om å kjøpe noe på apoteket, da virker det liksom mer logisk å gå rett på apoteket... Særlig siden jeg ikke liker legen min (har vurdert å bytte, men ikke rota meg til å gjøre det, jeg hadde jo ikke tenkt meg dit på en stund) og føler at hun synes jeg bare kommer dit med filleting som jeg ikke hadde tregnt å bry henne med. Dessuten har vi jo min fetter boende hos oss...

Også... må min samboer behandles på noe vis? Han må selvsagt underrettes, men må han behandles? Må han til sin lege også i så fall, eller holder det at en av oss (sikkert meg da) går til legen, om vi absolutt må?

Sånn går det når jeg dumper borti dette for første gang, da er KG en naturlig plass å spørre... selv om jeg vet at dere ikke er leger og sånn. Men, ettersom det virker som dette er såpass "vanlig".. må jeg til legen da? Sånn første gangen?

Vil bare bli kvitt dette jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som vanlig sopp, bare kjøp en 500g pille Canesten på apoteket, koster vel 100kr tror jeg

Skrevet

Gå på apoteket og kjøp canesten men en pille og krem. Så bruker du pillen og litt krem, og samboeren din krem. Så er dere kvitt det. Trenger ikke til legen.

Skrevet

Sikker på at det er sopp og ikke bakteriell vaginose? Hvis du er sikker på at det er sopp kan du bare gå på apoteket og kjøpe stikkpille + krem. Hvis ikke ville jeg tatt en tur til legen.

Skrevet

Dette høres ut som sopp. Gå på apoteket og kjøp piller og krem slik som Pecado sier. Om det er sopp vil du kjenne deg bedre ganske umiddelbart. I motsat fall går du til legen (og da er det jo ikke en filleting lengre). Vanligvis trenger ikke menn å behandles, dette står det mer om i pakkningsvedlegget til medisinen.

Skrevet
Sikker på at det er sopp og ikke bakteriell vaginose ? Hvis du er sikker på at det er sopp kan du bare gå på apoteket og kjøpe stikkpille + krem. Hvis ikke ville jeg tatt en tur til legen.

siden jeg aldri har hatt sopp før, så VET jeg jo ikke det.... jeg sier "det kan se ut som om jeg har fått sopp", men siden jeg ikke VET (bakteriell vaginose? enda mer jeg må søke på, det vet jeg heller ikke hva er...) så da må jeg oppsøke legen likevel?

Jaja.... så må jeg vel kanskje det da :(

Skrevet

Men jeg søkte litt, og bateriell vaginose innebærer lukt? Jeg er ikke plaget av lukt. Bare rar utflod og kløe/svie.

Men jeg VET jo ikke....

Skrevet
Dette høres ut som sopp. Gå på apoteket og kjøp piller og krem slik som Pecado sier. Om det er sopp vil du kjenne deg bedre ganske umiddelbart. I motsat fall går du til legen (og da er det jo ikke en filleting lengre). Vanligvis trenger ikke menn å behandles, dette står det mer om i pakkningsvedlegget til medisinen.

Den likte jeg. Mm... (særlig det med "ganke umiddelbart bedre") Ja, for om det går bort, så var det sopp? Og går det ikke bort... da er det legesaker, det skjønner selv jeg. Men, liksom, det å vente noen dager på en legetime (som fort tar et par uker å få hos min lege) når jeg muligens kan få det bort "ganske umiddelbart" helt selv....

Mm... apotket på vei hjem fra jobb da. Krem og pille. Bare til meg, ikke til sambo? (det blir han sikkert glad for...)

Skrevet

Dette høres ut som sopp. Det du beskriver er akkurat slik jeg har det, når jeg får sopp. I første omgang hadde jeg droppet legebesøk. Bare kjøpt canesten stikkpille og krem, på apoteket. Samboern din trenger egentlig ikke behadles, men hvis det kommer tilbake må nok han også smøre seg. det er veldig sjelden at gutten smitter jenta tilbake, fordi soppen har dårlige levevilkår på penis. Hvis du ikke merker bedring relativt raskt, eller ikke i det hele tatt, må du til legen!

Skrevet

Jeg spurte bare fordi jeg aldri har hatt vondt eller sår ved soppinfeksjon!

Skrevet
Høres ut som vanlig sopp, bare kjøp en 500g pille Canesten på apoteket, koster vel 100kr tror jeg

Det er nok sopp, ja, men om du klarer å stappe en pille på 500 g (!) opp for å stoppe det er du jammen god! :ler:

Skrevet
Men jeg søkte litt, og bateriell vaginose innebærer lukt? Jeg er ikke plaget av lukt. Bare rar utflod og kløe/svie.

Men jeg VET jo ikke....

Nei, det høres ikke ut som bakteriell vaginose. BV lukter ikke nødvendigvis, men utfloden ved BV er mer rosa/brun enn ved sopp, og det klør heller ikke, så sopp er nok en mer sannsynlig forklaring på problemet ditt.
Skrevet

Ja... det vesle såret mitt... det er jeg ikke så sikker på hva det kommer av. Men jeg har lange negler, jeg kan ha skrapet meg når jeg klødde meg i søvne eller noe?

Eller... ja... jeg vet ikke, jeg har ikke akkurat studert det.

Dersom det ikke er sopp, gjør jeg stor skade ved å ta en soppkur og ikke oppsøke lege med en gang?

(hvor fort er "relativt kjapt" egentlig? altså... om jeg går på apoteket på vei hjem fra jobb i dag, bør jeg ringe legen om det fortsatt klær og er jhvite klumper er i morgen? Eller er det om det fortsatt er sånn til helga? Liksom bare vite hvor lenge jeg kan vente før jeg inner at jeg må til legen likevel?)

blir legen min "sint" om jeg kommer dit og har tatt en soppkur når det ikke var sopp?

Har bare lyst til å løse dette, bort med det, fortest mulig. Men... jeg har respekt for legen min. Mest fordi jeg føler meg ukomfortable der, og ikke vil gjøre noe "galt" for da blir det jo slett ikke noe morro å gå dit...

Skrevet
Det er nok sopp, ja, men om du klarer å stappe en pille på 500 g (!) opp for å stoppe det er du jammen god!  :ler:

Ehh... ja, jeg håper den er mindre... mer sånn tampongstørrelse? For altså... en ting er at man er laget for å trykke ut babyer som er større enn en halvkilo, men de er ikke så store når de skal INN i det minse....

En stykk liten pille, og noe krem, og lese bruksanvisninga og håpe jeg blir bra. Det er konklusjonen min.

Blir jeg ikke bra innen "rimelig tid" er det å ringe legen. :Nikke:

Skrevet

Pillen er litt mindre enn en halvkilo, ja :ler:

Du putter den inn om kvelden før du legger deg, for det kommer gjerne litt ut igjen. Kremen smører du deg med tre ganger daglig, og fortsetter med det noen dager etter at du er symptomfri. Etter et par dager er du fin. Hvis du er hardt angrepet (vanskelig for deg å vite, siden du ikke har hatt det før), kan du følge opp med en pille til etter en uke.

Skrevet
Dersom det ikke er sopp, gjør jeg stor skade ved å ta en soppkur og ikke oppsøke lege med en gang?

Jeg merker stor bedring allerede morgen etter at jeg har tatt stikkpillen.

Skrevet
Pillen er litt mindre enn en halvkilo, ja  :ler:

Du putter den inn om kvelden før du legger deg, for det kommer gjerne litt ut igjen. Kremen smører du deg med tre ganger daglig, og fortsetter med det noen dager etter at du er symptomfri. Etter et par dager er du fin. Hvis du er hardt angrepet (vanskelig for deg å vite, siden du ikke har hatt det før), kan du følge opp med en pille til etter en uke.

Oppi om kvelden, og noe ut om natta (og ingen sengekos da nei..) og smøre meg (hvor mon tro? det sier sikkert brukanvisinga) og om jeg er bar igjen i løpet v et par dager, ikke noe å bry legen med, men om det fortsatt plager meg til hega bør jeg ringe legn min likevel.

Grei konklusjon?

Det er fint ha KG.

Men er dette noe jeg bare må forbrede meg på at kommer fra tid til annen? Siden "alle andre" tydeligvis har dette. Jeg har bare vært spart de første 26 åra av mitt liv?

Skrevet

Du bør unngå å ha sex, under behandlingen. Slik at du rekker å bli helt kvitt infeksjonen.

Skrevet
Ja... det vesle såret mitt... det er jeg ikke så sikker på hva det kommer av. Men jeg har lange negler, jeg kan ha skrapet meg når jeg klødde meg i søvne eller noe?

Jeg fikk sår når jeg hadde sopp, så det er nok helt normalt!

Stikkpille og krem er tingen!

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg fikk sopp da jeg brukte p-ring, og etter at jeg ble skikkelig bra da (måtte gjennom to runder med kur) har det ikke kommet tilbake. Så det trenger ikke nødvendigvis å komme tilbake.

Det kan være lurt å være nøye med å bruke bommulstruser ( i alle fall en periode), og alltid vaske dem på minimum 60 grader. Da hindrer du at du smitter deg selv igjen.

Kremen smørres "utenpå", altså på kjønnsleppene og gjerne et stykke bakover på mellomkjøttet.

Tviler på at du får "kjeft" av legen om du bruker Canesten, det er ganske vanlig å selvmedisinere på denne måten. Og det gjør neppe noe værre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...