Gå til innhold

«Eurovision er ikke politisk»

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som sier dette, tror jeg ikke har vært tilhengere av Eurovision veldig lenge. Konkurransen hadde jo som formål å forene Europa når den først ble holdt etter 2. verdenskrig. Norge sendte selv et bidrag kalt Brandenburger Tor på 90-tallet, som handlet om Berlinmurens fall. Vi så til og med dette prinsippet oppholdt i år når Russland ble fratatt rettet til deltakelse. Jeg antar at de fleste av oss er enige med den avgjørelsen – som ble gjort på politisk grunnlag. Nå skal ikke jeg påstå at Eurovision alltid holder seg til sine egne standarder. Vi ser fortsatt israelsk deltakelse, selv om undertrykkelsen av den arabiske minoriteten i landet er vel kjent. Det er faktisk grunnen til at land som Egypt, Tunisia og Libanon, som ellers oppfyller alle deltakelseskravene, nekter å delta. Marokko deltok selv i 1980 fordi Israel ikke kunne det året. Ellers har det flere ganger vært land som nekter å delta på grunn av andre lands bidrag, f.eks. Tyrkia trakk seg i 1976 på grunn av Hellas Panagia mou, Panagia mou som handlet om den tyrkiske invasjonen av Kypros. Ukraina lot heller ikke Russland delta i konkurransen i 2017 når den ble holdt i Kyiv.

For å ikke nevne saken om LHBT-representasjon. Eurovision har ofte våget å sette seksuelle minoriteter og kjønnsminoriteter i rampelyset, på tross av stigma. Det har ledet til reaksjoner fra flere land. Den høyreekstreme regjeringen i Ungarn lar ikke lenger landet delta i Eurovision på grunn av dette, og Tyrkia siterte selv Conchita Wursts bidrag Rise Like a Phoenix som grunn til at landet ikke vil delta. Det undergraver disse seierne for tabubelagte mennesker å påstå at konkurransen ikke burde ha noe med politikk å gjøre.

I 2001 skapte Estland historie ved å bli det første av de tidligere sovjetiske landene som vant Eurovision. Landet brukte denne muligheten til å konstruere en ny internasjonal oppfatning for seg selv. Paul Jordan sa det best selv: «Det estiske tilfellet er et interessant eksempel på å vende seg mot Europa og legge sovjetisk okkupasjon bak seg.»

Til nå har jeg derimot unnlatt å nevne det mest åpenbare eksempelet – stemmingen. Vi ser hvert år at land med geografiske og kulturelle relasjoner stemmer på hverandre. Hellas og Kypros; Norge, Sverige og Danmark; landene i Baltikum; Balkan osv. Sverige har også en lang historie i Eurovision – med mange seiere. Dette har ikke latt seg være å bli lagt merke til. Nå er det spesielt mange land som får svenske låtskrivere til å produsere sine bidrag, som jeg er sikker du la merke til hvis du fulgte med på gårsdagens sending.

Dette er bare noen eksempler på hvordan Eurovision er et politisk arrangement. Jeg brukte selv denne artikkelen mens jeg skrev dette innlegget, og du kan sjekke den ut hvis du er interessert i å lese videre: https://www.politico.eu/article/13-times-eurovision-song-contest-got-political/.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt noen hevde dette 😅

Anonymkode: d96c2...ccd

Skrevet

Om noen faktisk tror det, så er de ufattelig naive.

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut til at mange ikke vil skjønne det. En del ble sure over vinneren i går f.eks. Synes det er rart at det fortsatt ikke er lov for deltakerene å si noe politisk fra scenen, men de vifter med regnbueflagget sammen med flagget for sitt eget land (jeg er skeiv selv bare så det er sagt). Det har de lov til, men når det er krig så skal de egentlig helst ikke si noe om det? Klør meg i huet av det. 

Anonymkode: abe55...dea

AnonymBruker
Skrevet

Hovedgrunnen er kanskje at folk blir «sure» fordi det ofte stemmes på naboland. Men det kan jo vel så mye handle om musikksmak som om politikk. Det er jo ulik type musikk som anses som bra i ulike deler av Europa. 

Anonymkode: c3d44...c45

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...