Gå til innhold

Innbo-forsikring.

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg har kjøpt leilighet og skal skaffe meg innbo-forsikring. Men så lurer jeg på hvor mye jeg skal forsikre for? De har flere alternativ, 250.000 og 500.000 og så 1.000.000...... Men jeg lurer på om jeg skal ta den billigste?

Altså, det er mitt første hjem, og hallo, hva har jeg av verdier? Hvis noe sykt som brann skulle skje og alt ødelegges, så får jeg vel fikset alt og kjøpt nytt for 250.000?

Gode råd mottas med takk, takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har på 500.000 vi.

Man må jo tenkte på at om hele kåken brenner opp er det mye som må erstattes. Klær,pcer, tv, møbler, og spes. musikkutstyr her i heimen, bøker, cder, dvder osv. Men aner ikke om vi er over eller underforsikra da :)

Gjest Ninakanin
Skrevet

Men dere er to... Jeg er bare meg.

Det er liksom om jeg skal ha 250.000 eller 500.000.... høres bare så mye ut med en halv mill...

Skrevet

Hadde en halv mill da jeg var bare meg og, men trur det ble sånn fordi jeg kunne velge mellom en halv eller en hel mill da jeg tegna forsikringa for en del år siden.

Skrevet

Er det så stor forskjell på hva forsikringen koster om en velger 250.000 eller 500.000 da?

Det kan også være greit å sjekke hva som egentlig dekkes f.eks ved en brann der alt blir ødelagt. 250.000,- er ikke så altfor mye når alle møbler, klær, innbo, inventar, sengetøy, håndklær, cd'er, TV, stereo, alt av elektriske apparater, kjøkkenutstyr etc. etc skal kjøpes inn på nytt. Dekker f.eks forsikringen oppussing (inkl. parkett, maling/tapet etc.)?

Skrevet

Og det kommer vel ann på hvordan du bor. Der hvor jeg nå flytter til regnes kjøkkeninnredning, badeinnredning etc. inn under borettslagets forsikring, så det trenger jeg ikke tenke på.

Skrevet

Jeg er alene og har 500.000

Betaler 1200kr i året da, og syns ikke det er så ille.

Skrevet

Hvor mye koster det i året for 1000000 da?

Og er det forskjell om man er en eller flere?

Skrevet

Vi betaler 750 kr i året for 2 millioner! Men, det er gjennom NITO da. Sånn spesialtilbud for ingeniører som er medlem der. Vi trenger ikke å forsikre oss for så mye, men det er jo ikke dyrere enn å forsikre seg for 300 000 i banken vår så. Så er vi på den sikre siden i hvertfall.

Det som også er lurt er å ta bilde av alle tingene (i hvertfall de viktigste) slik at du vet hvor mye og hva en har av alt. Fort å glemme.. Jeg tror ikke jeg ville tatt det aller dyreste i hvertfall. Kanskje det på 500 000? Du har kanskje mer av verdi enn det du tror..

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

Jeg tror 250.000 blir riktig jeg Ninakanin! :) jeg har det på min leilighet her jeg bor alene med hunden. jeg har en del stæsj, men tror neppe det blir for mer enn 250000 altså :overrasket:

Endret av Lilleulv
Skrevet

Bare å ta et kjapt overslag, det. Du vet vel sånn ca hva hvert av møblene dine koster. Tell ca klesplagg og gang med en sum du tror passer. Mer for ytterklær, og ikke minst bunad. Samme med sko. Kikk i baderomsskapene og tenk ut hva det hadde kostet om du måtte ha kjøpt alt på nytt. I mine skap er det i allefall verdier for 4000 på badet. Hvitevarer vet du vel også sånn ca. Lamper og pynt. Hvor mye har du av kaseroller og vinglass, har du dyrt service og bestikk?

Da jeg bodde alene og skulle ha innboforsikring, mente dama på Vesta at 300 000 var litt lite for meg. Du har mye mer enn du tror, og det koster mer enn du tror å kjøpe alt på nytt!

Skrevet

Bøker, CD'er og DVD'er trekker også opp. Har du 100 CD'er så er det alene en god sum.

Gjest Fruktfat
Skrevet

da min bror skulle flytte og forsikre flyttelasset, tenkte de på 250 000 (tror jeg). jeg ba ham telle cd han hadde, klær, osv. han fant fort ut at det var en veldig lav sum...

(har du bunad; tenk på hvor mye den koster, med sølv og alt, er en del!)

han var fryktelig glad for at de forsikret for en høyere sum da de som hadde anasvaret for flyttelasset dreit seg grundig ut...

jeg hadde gått for en halv mill.

Skrevet

250' er lite hvis man har fullt klesskap og endel cd-er, en pc og bunad eller annet festtøy.

De fleste av oss har en 10-20 truser - bare det koster for endel hundre å kjøpe nytt. Kommer fort oppi et par tusen for nye bh-er, så skal du telle sokker, treningstøy, servise og sengetøy og ikke minst sko og yttertøy... jeans er ikke billig, sminke og andre ting på badet, smykker...

Alt skal regnes med nypris.

Som nevnt over her - du har mer enn du tror.

Skrevet (endret)

Du har sannsynligvis verdier for mer enn 250k, men det som er vesentlig er hvor mye det koster å erstatte det du VIL ha erstattet?

En del av tingene jeg har i leiligheten min kunne godt brent opp uten at jeg hadde hatt behov for å erstatte det - det gjelder både enkelte cd'er, bøker, klær og annet skrot og skrammel.

Endret av Paradokset
Skrevet

Du er ikke organisert i en fagforening da? Eller har muligheten til det?

Da er nemlig innboforsikring inkludert. Iallefall i LO-foreninger.

Forøvrig tok jeg det mellomste valget den første gangen jeg skulle ha meg innboforsikring. Mener å huske at det var 500.000 og at forsikringssummen ikke gjorde allverden av kroner.

:)

Skrevet

Jeg ville valgt hvertfall 500.000,-.

Hvis du tar et overslag over det du har - og skal kjøpe alt nytt - blir det fort mye penger.

Erfarte smertelig at alle ting koster - og alt koster mye mer enn det du tenker over. ..da jeg etter en brann skulle skrive ned alle ting som var gått tapt. Tusenlappene fløy ..

Skrevet

Bare et lite PS: Før du setter i gang med flytting bør du sjekke om innboforskikringen dekker evt tap dersom det skulle skje noe på veien. Min forsikring gjorde ikke det, nemlig.

Gjest Madeline
Skrevet
Du er ikke organisert i en fagforening da? Eller har muligheten til det?

Da er nemlig innboforsikring inkludert. Iallefall i LO-foreninger.

Det er faktisk veldig mange som er både dobbelt og tredobbelt forsikret uten at de er klar over det. Ingen vits å betale mer enn du må. Selv om du er forsikret flere plasser så får du ikke dobbel utbetaling om uhellet skulle være ute. Så derfor bør du absolutt undersøke om du faktisk alt har innboforsikring.

• 3 år senere...
Gjest Utlogget nå
Skrevet
250' er lite hvis man har fullt klesskap og endel cd-er, en pc og bunad eller annet festtøy.

De fleste av oss har en 10-20 truser - bare det koster for endel hundre å kjøpe nytt. Kommer fort oppi et par tusen for nye bh-er, så skal du telle sokker, treningstøy, servise og sengetøy og ikke minst sko og yttertøy... jeans er ikke billig, sminke og andre ting på badet, smykker...

Alt skal regnes med nypris.

Som nevnt over her - du har mer enn du tror.

...og tv, kaffetrakter, sofa, seng, skiutstyr, hårføner, radio, bøker, cd'er, bilder på veggen osv osv. Når man teller opp hva det koster å kjøpe alt nytt så ender man ofte opp med mye høyere beløp enn hva man trodde man hadde.

Innbo kalkulator kan være kjekk å bruke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...