AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Jeg har en som fylte 9 år i Mars, han har ikke mistet en tann ennå, brødrene hans var 5-6 år når de begynte og minste . Er dette normalt? han har vert tidlig med andre ting, gikk når han var 9mnd, leste når han var 5, veldig flink og tegne, holdt blyanten riktig når han var 7 og han er faglig sterk. Er dette noe og være engstelig over,eller er barn forkjellig selv brødre? Anonymkode: 850f4...485
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 Noen feller tenner seint, hva sier tannpleier? Min eldste måtte trekke mange melketenner da de ikke kom ut av seg selv, så for å få plass til de nye som kom opp måtte han trekke flere og flere. De permanente tennene kom raskt opp når melketennene forsvant Anonymkode: 4fc76...d05
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen feller tenner seint, hva sier tannpleier? Min eldste måtte trekke mange melketenner da de ikke kom ut av seg selv, så for å få plass til de nye som kom opp måtte han trekke flere og flere. De permanente tennene kom raskt opp når melketennene forsvant Anonymkode: 4fc76...d05 tannpleier vil avvente,men hun mente det var veldig sent Anonymkode: 850f4...485
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #4 Skrevet 15. mai 2022 Her forholder du deg kun til tannlegen/tannpleier, og ber heller om en second opinion fra feks en annen tannlege om du ikke klarer å slå deg til ro med svaret fra tannpleier. Anonymkode: e3b52...893 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #5 Skrevet 15. mai 2022 Min 9-åring er også sen med tannfelling, fyller 10 til høsten og foreløpig kun mistet 4 tenner. Fikk sin første tann rett før 1-års dagen så har tenkt at det er grunnen. Så helt sykt ut på røntgen hos tannpleier, med nåværende og nye tenner på vent. Regner jo med at de faller ut etterhvert. Anonymkode: 3a28a...2c2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #6 Skrevet 15. mai 2022 Jeg ville hørt med tannpleier. Min er åtte og har mistet syv og en løs nå og har mistet færrest i klassen😅 Er det ingen som er løse heller? Anonymkode: c98de...05a
Blåjojo Skrevet 15. mai 2022 #7 Skrevet 15. mai 2022 Er jo en fordel at de mister melketennene seint. Om ikke permanente tenner har begynt å vokse over/under. Da må melketennene fjernes av tannlege. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #8 Skrevet 15. mai 2022 Er jo veldig forskjell på når barn mister. 6åringen mistet sine 2 første like før han fyllte 4 år. Nå har han mista 4 tenner. De 2 øverste er nå på vei ut igjen. Tok faktisk 6 måneder fra han mista de 2 oppe til de var på vei ut igjen , trodde det var noe galt 😅 er spent på når minste på 3 år mister. Men det er nok minst par år til. Anonymkode: 99bd8...ad1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #9 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er jo veldig forskjell på når barn mister. 6åringen mistet sine 2 første like før han fyllte 4 år. Nå har han mista 4 tenner. De 2 øverste er nå på vei ut igjen. Tok faktisk 6 måneder fra han mista de 2 oppe til de var på vei ut igjen , trodde det var noe galt 😅 er spent på når minste på 3 år mister. Men det er nok minst par år til. Anonymkode: 99bd8...ad1 Mente like før han fyllte 5 år, og ikke 4🙈 Anonymkode: 99bd8...ad1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #10 Skrevet 15. mai 2022 Datteren min hadde mistet alle melketenner bortsett fra en da hun var 12 år. De ventet til hun var 14 før de trakk den, de ville se om den kom av seg selv. Det var ikke noe problematisk eller unormalt med det mente vår tannlege. Anonymkode: 2ac78...6d6
Hedda-78 Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 Du må jo bare forholde deg til det tannpleier/tannlege sier. Har de sjekket at det faktisk er anlegg for permanente tenner under alle? Hvis ikke (det heter agenesi), vil ikke melketanna falle ut.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #12 Skrevet 16. mai 2022 Takk for svar. Nei ingen er løse heller, han fikk tenner når han bare var 3,5 mnd Anonymkode: 850f4...485
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #13 Skrevet 16. mai 2022 Ville hørt på tannpleier! Jeg felte også tenner sent, var nesten 9 år. Siden jeg skulle ha tannregulering måtte tannlegen trekke flere melketenner sånn at jeg skulle komme i gang med reguleringen i rimelig tid. Ellers har det ikke vært noen ulemper. Tennene mine er sterke, og jeg har ikke hatt noen hull. Og- jeg har ikke hørt at det skal ha noen sammenheng med ellers utvikling. Jeg var gjenkomsnittlig høy, hadde god motorikk og var veldig faglig sterk på skolen. Anonymkode: 29249...edd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå