AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Usikker på hvor jeg skal poste dette spørsmålet, så legger det inn både her og i Karriere, arbeidsliv og utdanning. Min situasjon. Har 100% fast jobb til vanlig, er for tiden sykemeldt 60%. Har jobbet 40%, to hele dager i uka. Ingen faste dager, ulike dager fra uke til uke. Når det er uker som har fridager, som f.eks 17 mai og 2.pinsedag. Hvordan regner man ut hvor mange timer man skal jobbe? Jeg har fått høre to forskjellige ting på jobben. Det ene som jeg trodde stemte, og sjefen også trodde, var at da må man regne ut hvor mange timer jobbuka den uka har. F.eks neste uke, 17. mai er på tirsdag. En vanlig arbeidsuke for meg er 37,5 t. Denne uken blir det kun 30 timer. Da har vi trodd at man regner 40% av 30 timer, noe som tilsvarer 12 timer. Noen andre på jobben sier at man skal jobbe 40% av 37,5 t som vanlig. Noen som vet hva som stemmer? Takk! Anonymkode: 726e4...6a8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 Du jobber vel to dager de ukene det er fridager også? Anonymkode: f069c...c4e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du jobber vel to dager de ukene det er fridager også? Anonymkode: f069c...c4e Ja? Hittil har jeg jo gjort det siden jeg ikke har fått faste dager å jobbe, men får vite fra uke til uke hvilke dager jeg jobber uka etter. Hvis jeg f.eks hadde hatt faste jobbdager på tirsdag og torsdag, så skulle jeg jo ikke ha jobbet tirsdag 17. mai. Anonymkode: 726e4...6a8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #4 Skrevet 15. mai 2022 Da jeg ble sykemeldt fra en fast jobb hvor jeg hadde timesbetalt, så fikk jeg 37,5 hver uke, uavhengig av røddager. Dette ordnet NAV for meg, jeg slapp å tenke over det. Husker ikke hvordan det var da jeg gikk over på AAP og sendte meldekort. Anonymkode: 2a63a...1bd
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #5 Skrevet 15. mai 2022 Jeg har en kontorjobb med 40 timer uke og når jeg var gradert sykemeldt tok jeg uke for uke og tok antall jobbtimer den uken og regnet hvor mange timer jeg skulle jobbe. Så om jeg var 50% sykemeldt jobbet jeg 20 timer per uke, men en uke med 1 fridag i jobbet jeg da 16 timer istedet. Så jeg jobbet 50% av faktiske jobbtimer hver uke... HR/lønn sa ikke noe på dette iallfall. Må innrømme at jeg ikke visste hva som var riktig så bare gjorde det sånn og tenkte de ga beskjed om det ble feil. (Leverer timelister hver uke så de vet akkurat hvor mange timer jeg jobbet og hvor mange timer jeg førte på sykemelding) Jeg hadde heller ikke avtalt faste dager jeg skulle være borte med sykemeldingen med sjefen, jobbet halve dager sånn ca. istedet for annenhver dag. Anonymkode: a2141...614
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 Helt uavhengig av om uker har røde dager eller ikke - om du er 60% sykmeldt, er det ikke sånn at du KUN kan jobbe 40%. Du skal jo helst jobbe så mye du har helse til, og kan fint jobbe mer enn 40% om du klarer. Om det går bra å jobbe to dager i uka - hvorfor skal det endre seg på uker med røde dager? Du blir jo ikke plutselig sykere om det er noen fridager i løpet av uka, du klarer vel to dager på jobb likevel? Da ser jeg ikke hvorfor du skulle hatt mer fri? Anonymkode: a7b52...926 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om det går bra å jobbe to dager i uka - hvorfor skal det endre seg på uker med røde dager? Du blir jo ikke plutselig sykere om det er noen fridager i løpet av uka, du klarer vel to dager på jobb likevel? Da ser jeg ikke hvorfor du skulle hatt mer fri? Anonymkode: a7b52...926 Jeg er enig i denne. Er jo ikke som du f. eks har gradert foreldrepermisjon eller lignende. Du er sykemeldt og har kapasitet til å jobbe 2 dager. Tenker da man jobber de to dagene uavhengig av om det er en rød dag i en uke eller ei. Anonymkode: df0ba...acc
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 Enig med de to over. Dersom man derimot er ansatt i en 40% stilling ville jeg kanskje tenkt annerledes siden de som jobber 100% får en ekstra fridag, mens de som jobber 40 % i prinsippet ikke får denne fridagen med. Anonymkode: f069c...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Helt uavhengig av om uker har røde dager eller ikke - om du er 60% sykmeldt, er det ikke sånn at du KUN kan jobbe 40%. Du skal jo helst jobbe så mye du har helse til, og kan fint jobbe mer enn 40% om du klarer. Om det går bra å jobbe to dager i uka - hvorfor skal det endre seg på uker med røde dager? Du blir jo ikke plutselig sykere om det er noen fridager i løpet av uka, du klarer vel to dager på jobb likevel? Da ser jeg ikke hvorfor du skulle hatt mer fri? Anonymkode: a7b52...926 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er enig i denne. Er jo ikke som du f. eks har gradert foreldrepermisjon eller lignende. Du er sykemeldt og har kapasitet til å jobbe 2 dager. Tenker da man jobber de to dagene uavhengig av om det er en rød dag i en uke eller ei. Anonymkode: df0ba...acc Det kan jo ha noe å si om man feks bare har kapasitet til å jobbe halve dager og det er derfor man har fått gradert sykemelding. Anonymkode: a2141...614
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan jo ha noe å si om man feks bare har kapasitet til å jobbe halve dager og det er derfor man har fått gradert sykemelding. Anonymkode: a2141...614 Ja, men TS skriver i hovedinnlegget at hun hver uke jobber 2 hele dager. Uansett kunne man jobbet 4 halve dager, selv med en rød dag i en uke. Anonymkode: df0ba...acc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå