Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på hvor jeg skal poste dette spørsmålet, så legger det inn både her og i Forbruker, jus og økonomi.

Min situasjon. Har 100% fast jobb til vanlig, er for tiden sykemeldt 60%. Har jobbet 40%, to hele dager i uka. Ingen faste dager, ulike dager fra uke til uke.

Når det er uker som har fridager, som f.eks 17 mai og 2.pinsedag. Hvordan regner man ut hvor mange timer man skal jobbe? Jeg har fått høre to forskjellige ting på jobben. Det ene som jeg trodde stemte, og sjefen også trodde, var at da må man regne ut hvor mange timer jobbuka den uka har. 

F.eks neste uke, 17. mai er på tirsdag. En vanlig arbeidsuke for meg er 37,5 t. Denne uken blir det kun 30 timer. Da har vi trodd at man regner 40% av 30 timer, noe som tilsvarer 12 timer. Noen andre på jobben sier at man skal jobbe 40% av 37,5 t som vanlig.

Noen som vet hva som stemmer? Takk!

Anonymkode: 8d3b0...0e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke har avtalt hvilke ukedager du skal jobbe i forkant så skal du jobbe 40% av 37,5 timer. Arbeidsevnen din er 40%, ergo har sykmeldende behandler vurdert det dithen at du er i stand til å jobbe tilsvarende 40% stilling (Du er altså ikke sykmeldt fra 40% av arbeidstiden din, men fra 40% av arbeidsoppgavene dine, uansett hvor lang tid det måtte ta deg å utføre disse) 

Dersom du har avtalt at du f. eks. jobber hver tirsdag og torsdag, og 17. mai havner på en tirsdag, så er det naturlig at du da ikke må jobbe inn igjen denne dagen. 

Anonymkode: 13b37...b75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man er i gradert permisjon er det hos oss, privateid firma, det første som gjelder. Mener å huske at det var det samme når jeg var sykemeldt i fjor. Påsken er halv uke hos oss, dvs at jeg jobbet x% av halv uke, ikke x% av hel uke.

Jeg jobbet ikke faste dager, men litt hver dag med noen hele sykedager. Samme med gradert perm, noen hele permisjonsdager og noen dager med færre timer. 

Anonymkode: 0a4e1...b17

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Usikker på hvor jeg skal poste dette spørsmålet, så legger det inn både her og i Forbruker, jus og økonomi.

Min situasjon. Har 100% fast jobb til vanlig, er for tiden sykemeldt 60%...................

Anonymkode: 8d3b0...0e4

Du er 60% sykemeldt både på 17. mai og 2. pinsedag.  De siste 40% av disse dagene skal arbeidsgiver gi deg fri. (om du ikke er i en turnus der dette er arbeidsdager.)

Antall reelle arbeidstimer i den aktuelle uka skal legges til grunn.  Du skal altså jobbe 40% av det som ikke er hellig-/høytidsdager.

AnonymBruker
Skrevet

Ulike svar her inne også. Skjønner dette er vanskelig for TS. Er du organisert i fagforening? Hva med å høre om riktig praksis der?

Anonymkode: 29979...456

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...