Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør, ptsd og har sosial angst. Ønsker ikke barn. Jeg ser veldig bra ut. Men alt det andre trekker meg jo ganske langt ned på rang stigen. Og utseendet vil jeg jo ikke ha for alltid (er i 30 åra).

Jeg har ikke god økonomi, er rett over fattig grensa. Nå ville jeg aldri blitt sammen med noen pga penger eller materialistiske ting, men det er ganske sannsynlig at jeg finner noen som får mer utbetalt mer enn meg. Siden jeg får så lite. 

Men da vil jeg jo havne i kvinnefella? Om man bare ser rent praktisk på det, så ville jeg jo hatt det bedre om jeg bodde bedre? Så jeg vinner vell bare på det? Og er det ikke rettferdig om jeg villet ut av forholdet senere, at jeg bare tar med meg det jeg tok med inn i relasjonen (økonomisk)?

Jeg har jo denne stønaden min i ryggen, så jeg vil jo klare meg uansett. Men å være med en som tjener mer, vil jo gi meg bedre tak over hodet, bedre mat i hverdagen og selskap?

Jeg skjønner ikke helt det negative med kvinnefella i mitt tilfelle, så vil gjerne vite deres tanker rundt det

Anonymkode: 5181a...828

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo spare 10-20% av uførepengene dine i fond eller leilighet. Det vil gi stor økonomisk trygghet. 

Men jeg ser for meg at du uansett ikke kommer tl å havne i kvinnefella. Kvinnefella er for de kvinnene som gjør alt med hus og hjem og barn isteden for å jobbe, men ikke får betalt for det. Du kommer jo ikke til å få barn, og du hadde ikke fått noen bedre betalt jobb enn å gå hjemme uansett siden du er ufør. 

Anonymkode: ba20a...790

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det å gå i kvinnefella er ikke det samme som at en ufør kvinne delvis blir forsørget av en mann. Det er at en arbeidsfør kvinne velger å bli forsørget i stedet for å tjene egne penger, opparbeide seg pensjon, investere i fond/aksjer, anskaffe seg egne materielle goder og  ikke minst - klare seg utmerket om ekteskapet skulle havarere. 

Anonymkode: eaf98...3af

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan jo spare 10-20% av uførepengene dine i fond eller leilighet. Det vil gi stor økonomisk trygghet. 

Men jeg ser for meg at du uansett ikke kommer tl å havne i kvinnefella. Kvinnefella er for de kvinnene som gjør alt med hus og hjem og barn isteden for å jobbe, men ikke får betalt for det. Du kommer jo ikke til å få barn, og du hadde ikke fått noen bedre betalt jobb enn å gå hjemme uansett siden du er ufør. 

Anonymkode: ba20a...790

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det å gå i kvinnefella er ikke det samme som at en ufør kvinne delvis blir forsørget av en mann. Det er at en arbeidsfør kvinne velger å bli forsørget i stedet for å tjene egne penger, opparbeide seg pensjon, investere i fond/aksjer, anskaffe seg egne materielle goder og  ikke minst - klare seg utmerket om ekteskapet skulle havarere. 

Anonymkode: eaf98...3af

Åja, okei, forstår forskjellen nå 😅

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en mann som tjener mer, det er jo ikke det som er kvinnefella. Kvinnefella er om jeg hadde sagt opp jobben for å passe hus og hjem, eller at han eide hele boligen og betalte på den imens jeg betalte mat og klær og sånt. Sånn at jeg hadde stått igjen med ingenting ved brudd. 

Så ja, ikke helt det du snakker om.

For deg er det jo et godt alternativ rent økonomisk sett å ha en partner som forsørger deg. Du vil jo sannsynligvis få bedre bolig, bedre livsstil, kanskje du får råd til å spare noen penger. Det er jo også billigere å være to. Men det er ikke automatisk kvinnefella!

Anonymkode: c99ee...e56

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også en mann som tjener mer, det er jo ikke det som er kvinnefella. Kvinnefella er om jeg hadde sagt opp jobben for å passe hus og hjem, eller at han eide hele boligen og betalte på den imens jeg betalte mat og klær og sånt. Sånn at jeg hadde stått igjen med ingenting ved brudd. 

Så ja, ikke helt det du snakker om.

For deg er det jo et godt alternativ rent økonomisk sett å ha en partner som forsørger deg. Du vil jo sannsynligvis få bedre bolig, bedre livsstil, kanskje du får råd til å spare noen penger. Det er jo også billigere å være to. Men det er ikke automatisk kvinnefella!

Anonymkode: c99ee...e56

Okei, tusen takk for svar 😊 Forstår nå mer hva kvinnefella er 😅 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnefella er også at kvinner bruker pengene sine på mat og klær til barna, mens mannen betaler ned på lånet og dermed opparbeider seg mer verdier. Mens kvinnens penger bare blir borte 

Anonymkode: e33c5...50c

• Liker 2
Skrevet

Kvinnefella er for de som har barn med partner. 

Og reduserer stilling frivillig eller tar ulønnet permisjon uten å kompenseres.

Og, at man bruker sine penger på felles forbruk/utgifter til barn/husholdning - mens mannen bruker sine på eiendom/ting som har økonomisk verdi og kan omsettes. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...