Gå til innhold

Når og hvor er denne kalenderen fra? Bilde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet en evighetskalender, og skulle så gjerne visst mer om den! Alt jeg vet at den er minimum rundt 40 år gammel. Ingen informasjon på den.

Skrivemåtene "December", "Marts" og "Maj" tar meg retning Danmark, men kan det bare være gamle måter å skrive det på?

All informasjon mottas med stor takk! Og beklager hvis dette er feil sted å legge det på.

20220513_093818.jpg

Anonymkode: 988fd...d41

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra stilen ville jeg gjettet på at den kan være fra 1960-tallet.

Rettskrivingen tilsier Danmark, eller muligens Sverige. Man skrev ikke månedsnavnene på den måten her i landet på den tiden. Det er måneden mars (Marts) som peker kun mot Danmark i dag, men for alt jeg vet kan det ha vært riktig skrivemåte i Sverige tidligere. 

Anonymkode: e36bf...fc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Rettskrivingen tilsier Danmark, eller muligens Sverige. Man skrev ikke månedsnavnene på den måten her i landet på den tiden. Det er måneden mars (Marts) som peker kun mot Danmark i dag, men for alt jeg vet kan det ha vært riktig skrivemåte i Sverige tidligere. 

Dette høres jo veldig logisk ut. Vi har også hatt noe slekt i Sverige tidligere, så kanskje det er noe i det?

AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (1 minutt siden):

Det nærmeste jeg fant på google var denne, men den er også uten årstall, bare en gjetning på "rundt 1900":

https://www.worthpoint.com/worthopedia/genuine-vintage-oak-brass-setter-dog-1778578178

Det må sies at din ser nyere ut, eller iallefall mye penere behandlet, så jeg heller nok også mer mot at din er en nyere reproduksjon.  

Så fin den var!

Det er jo absolutt i samme gate, men min kan nok se nyere ut, ja. Den har grønn filt under, som også er hel og pen. 

Eneste grunnen til at jeg vet den er minimum 40 år, er at jeg har eldre søsken som også husker denne fra de var små. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper 50-60-tallet. Teak var veldig populært da. Og sånne dådyr/rådyr var også veldig populært i tiårsskiftet der.

Anonymkode: 6ebb1...9b0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er «januari», «februari» så er den svensk. Maj er svensk, samme med december. 

Anonymkode: 897e6...271

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2022 den 23.18):

Om det er «januari», «februari» så er den svensk. Maj er svensk, samme med december. 

Kun de tre månedene nevnt i HI som er annerledes enn hva vi skriver her til lands nå. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kun de tre månedene nevnt i HI som er annerledes enn hva vi skriver her til lands nå. 🙂

Da er den nok dansk, ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så fin den var. 

Anonymkode: 774a5...86d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fin den var. 

Anonymkode: 774a5...86d

Synes den er nydelig 😊 Passer ikke inn med noe som helst annet her i huset, men den har allikevel en veldig synlig plass, og skal aldri hives ut 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 19.31):

Må bare si at jeg er imponert over kunnskapen din!

Anonymkode: 7c1c7...24d

AnonymBruker
Skrevet

Du fikk noen gode svar i den forrige tråden din 

Anonymkode: b161b...f12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 19.51):

Du fikk noen gode svar i den forrige tråden din 

Anonymkode: b161b...f12

Hadde ikke sett det siste svaret, så gakk for påminnelsen. 

Eneste "problemet" med blant annet det siste der er at jeg ikke føler utseendet på den matcher helt med det å skulle være fra tidlig 1900-tall. Men man vet jo aldri! Kanskje vurdere å ta den med til noen som kan noe om sånt, for å få en ordentlig kikk på den.

AnonymBruker
Skrevet

Den er i hvert fall innmari fin! :)

Anonymkode: a7307...308

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...