Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin tidlig i september og har familie i Norden. Det vil kanskje være mulig å dra med båt, men er altså et annet land. Fly er utelukket du vi trenger bilen. Er det innafor å dra ca 6 uker før termin? 

Anonymkode: 9d584...4c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke problemet 

Skrevet

Ja, jeg hadde dratt. Husk reiseforsikring. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt med fødebaggen og bilstol for sikkerhetsskyld.

Kjenner to som uventet fødte på ferie, ble mye styr for å komme seg hjem og måtte skaffe klær mv til babyen.

Anonymkode: 74598...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har termin tidlig i september og har familie i Norden. Det vil kanskje være mulig å dra med båt, men er altså et annet land. Fly er utelukket du vi trenger bilen. Er det innafor å dra ca 6 uker før termin? 

Selvsagt, men vær obs på at det er noe driiiiiiiiiiit å sitte rett opp og ned over lengre tid, så sent i svangerskapet. Vi bor i Nordland og kjørte til familie i Finnmark en juli mnd jeg hadde termin i november, ca 13 timers tur, men vi stoppet 2 timer før destinasjonen og sov en natt på hotell, så si 11 timer ish. Vi stoppet ca annen hver time eller oftere for å strekke på beina og spise osv, det var smertefullt å sette meg inn i bilen igjen hver eneste gang, beina var så stive og støle og hovne.... Tortur! 

Anonymkode: 7c0d5...f4f

• Liker 1
Skrevet

Tenker du fint kan reise med mindre du har født for tidlig før eller jordmor/lege fraråder deg pga komplikasjoner feks. 
Hvis det er familie dere skal til så kan de i verste fall hjelpe dersom fødsel skjer og dere har behov for å få tak i klær, bilstol osv. 

Husk helsekort for gravide. Husk også at forsikringer sjeldent dekker avbestilling dersom det avbestilles grunnet graviditet/fødsel. Sjekk også om det dekker undersøkelser og behandling for gravide så sent i svangerskapet så du ikke risikerer å gå på en smell.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da blir det kanskjr til at jeg rådfører meg med lege/jordmor og undersøker hva forsikring dekker. At den kanskje ikke dekker undersøkelser hadde jeg ikke tenkt på! Ei heller at helsekortet bør med, så dette var nyttig 🙌 Ang å bli lei av å sitte så lenge blir det lagt opp til mange pauser og hvis vi kan ta båt deler av turen vil det sikkert bli en kjærkommen avveksling🙈

Skrevet

Vi skal på Norgesferie, kanskje en tur innom Sverige, med bil når jeg er i uke 36. Både kommunal Jordmor og Jordmor på sykehuset sier det går helt greit, så lenge jeg er i form til det. Men fikk beskjed om å ta med helsekort.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Italia cirka 2 måneder før fødsel. Flyturen er cirka 3 timer så tror dette skal gå fint. Men hadde aldri greid en biltur på x-antall timer. For det førstr blir jeg helt gåen i bekken av å sitte for lenge, så måtte ha stoppet hyppig. For å ikke glemme alle toalettpausene også da.

Anonymkode: 166ac...c15

AnonymBruker
Skrevet
prettylittlemisfit skrev (11 minutter siden):

Vi skal på Norgesferie, kanskje en tur innom Sverige, med bil når jeg er i uke 36. Både kommunal Jordmor og Jordmor på sykehuset sier det går helt greit, så lenge jeg er i form til det. Men fikk beskjed om å ta med helsekort.

Hadde ALDRI vært i Sverige i uke 36. Om du skal være nord i Sverige er det sannsynligvis sommerstengt, og nærmeste fødested blir da Umeå. Uansett er Gällivare nærmeste fødested, så er du lenger nord tar det lang tid å reise. Kiruna har høyest dødfødsel-rate i hele Sverige, nettopp pga. Avstandene.

Er du mer sentralt (Stockholm, Göteborg) må du ringe fra sykehus til sykehus for å høre hvem som har plass. De kan nemlig avvise deg om det er fullt. 

Anonymkode: dfd77...13d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde ALDRI vært i Sverige i uke 36. Om du skal være nord i Sverige er det sannsynligvis sommerstengt, og nærmeste fødested blir da Umeå. Uansett er Gällivare nærmeste fødested, så er du lenger nord tar det lang tid å reise. Kiruna har høyest dødfødsel-rate i hele Sverige, nettopp pga. Avstandene.

Er du mer sentralt (Stockholm, Göteborg) må du ringe fra sykehus til sykehus for å høre hvem som har plass. De kan nemlig avvise deg om det er fullt. 

Anonymkode: dfd77...13d

Det er snakk om en liten tur innom grensen, uten overnatting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...