AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Hvor vanlig er egentlig det? Da tenker jeg ikke på de som ikke liker innmat, ikke liker rosiner eller fisk liksom, men de som misliker det aller meste? Jeg har nå fått en kjæreste som er såpass kresen i matveien at jeg lurer på om vi i det hele tatt er kompatible, og har en fremtid sammen spesielt om vi skal ha barn. Hun spiser ingenting av grønnsaker, og er svært kresen på kjøtt. Kan spise kyllingfilet, kjøttdeig ris, pasta, potet og noen sauser samt at hun spiser epler og pærer. Men hun rører ikke grønnsaker, belgvekster, ,sopp, diverse oster (annet en norvegia), andre typer kjøtt eller fisk. Jeg har prøvd å tilberede dette på forskjellige måter, tilsatt forskjellige krydder osv men hun liker det ikke, eller så sier hun at hun vet hun ikke liker det selv om hun ikke har smakt. Nå lurer jeg på hvordan det vil se ut foran eventuelle barn. Hvordan lære dem å spise variert når den ene forelderen sier " liker ikke! " om så og si alt. Jeg er veldig opptatt av matglede, elsker å lage mat og ønsker å få et mest mulig variert kosthold for mine fremtidige barn. Hun kan gjerne ta en smakebit av det hun får servert her hjemme hos meg eller hos andre og skjære tydelig grimaser etterfulgt av " Fysj og blæh! !Så heldig jeg er som ikke likte det så slipper jeg å spise det. " Innimellom har jeg lurt på om hun kan ha en slags diagnose, jeg vet at autister ofte kan slite med konsistenser og sånt, men hun slår meg ikke som autistisk på andre måter annet enn de manglende sosiale antennene når det kommer til å få mat hos andre. Har også lurt på om hun kan ha en spiseforstyrrelse, men hun er jo ikke noe opptatt av hva jeg putter i maten sånn sett, og jeg har aldri sett eller hørt henne klage over vekten (hun er helt vanlig slank). Er det mulig å lære voksne folk å like mer variert mat? Eller vil jeg for det meste måtte stå på kjøkkenet alene og servere en middag til barna og meg og en egen til henne? Anonymkode: b5342...303 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 Jeg har to voksne barn ned diagnose på autismespekteret. De fungerer bra, men begge to hadde en form for spiseforstyrrelse ala det du beskriver. Det har bedret seg med årene, men denne angsten og « uviljen» mot å smake på ting var en av symptomene i forhold til diagnosen. De modnes litt senere enn andre på enkelte felt, men det er frustrerende å leve med å bare måtte lage « barnehagemat» til voksne mennesker. Anonymkode: 1294a...37b 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 Altså, hun oppfører seg som et barn. Voksne mennesker sitter ikke å sier «Fysj og blæh! !Så heldig jeg er som ikke likte det så slipper jeg å spise det» For meg er god mat såpass viktig at jeg ikke kunne vært sammen med noen som ikke hadde delt LITT av den gleden engang, men som bare rynker på nesa. Anonymkode: f3db2...4c2 24
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #4 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Altså, hun oppfører seg som et barn. Voksne mennesker sitter ikke å sier «Fysj og blæh! !Så heldig jeg er som ikke likte det så slipper jeg å spise det» For meg er god mat såpass viktig at jeg ikke kunne vært sammen med noen som ikke hadde delt LITT av den gleden engang, men som bare rynker på nesa. Anonymkode: f3db2...4c2 Hadde jeg aldri orket! Anonymkode: 5b5af...e9e 14
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #5 Skrevet 15. mai 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har to voksne barn ned diagnose på autismespekteret. De fungerer bra, men begge to hadde en form for spiseforstyrrelse ala det du beskriver. Det har bedret seg med årene, men denne angsten og « uviljen» mot å smake på ting var en av symptomene i forhold til diagnosen. De modnes litt senere enn andre på enkelte felt, men det er frustrerende å leve med å bare måtte lage « barnehagemat» til voksne mennesker. Anonymkode: 1294a...37b Hvordan spiser de nå som de er voksne? Jeg tror ikke hun her har autisme. Bortsett fra dette med mat så har hun såvidt jeg kan se ikke oppfylt noen andre krav rundt denne diagnosen (jeg kan såklart ta feil) 16 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, hun oppfører seg som et barn. Voksne mennesker sitter ikke å sier «Fysj og blæh! !Så heldig jeg er som ikke likte det så slipper jeg å spise det» For meg er god mat såpass viktig at jeg ikke kunne vært sammen med noen som ikke hadde delt LITT av den gleden engang, men som bare rynker på nesa. Anonymkode: f3db2...4c2 God mat er utrolig viktig for meg også. Jeg er vant til at i familien min og i vennegruppen min så bytter vi på å møtes og lage mat. Gjerne mange retter med eksotiske smaker og liker å prøve nye ting fra andre kulturer. Hun har som regel ikke vært med på det annet en et par ganger, og jeg synes jo det er leit å ikke kunne ha henne med og dele opplevelsen. Hvis vi får barn så kan jeg jo ta dem med , lage den maten jeg selv vil og servere dem det, men det er jo dumt om mor sitter på siden og ikke deltar. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde jeg aldri orket! Anonymkode: 5b5af...e9e Huff, det er flaut. Jeg har prøvd å fortelle henne at det er greit å ikke like, men dropp i det minste de overdrevne grimasene og høylytte erklæringene om at du ikke liker det..🙈 Anonymkode: b5342...303 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #6 Skrevet 15. mai 2022 Dump, og kall det forholdserfaring. Det tar en stund å finne ut hva som betyr mest, men særheter i dagliglivet må du forholde deg til konstant. Anonymkode: b75a0...47b 17 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #7 Skrevet 15. mai 2022 Hadde aldri i livet giddet å bruke tid på et voksent menneske som oppfører seg som et trassig og bortskjemt barn komplett uten sosiale antenner. Anonymkode: 9c34f...6d6 20
Virrevirrevapp Skrevet 15. mai 2022 #8 Skrevet 15. mai 2022 En ting er at det er komplisert, men hun må da stå i fare for å bli feilernært om hun aldri spiser grønnsaker og fisk? Får hun oppfølging av lege? 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #9 Skrevet 15. mai 2022 Just now, Virrevirrevapp said: En ting er at det er komplisert, men hun må da stå i fare for å bli feilernært om hun aldri spiser grønnsaker og fisk? Får hun oppfølging av lege? Hun får ikke oppfølging av lege. Hun tar en del piller som skal inneholde vitaminer og mineraler. Anonymkode: b5342...303
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #10 Skrevet 15. mai 2022 Første jeg også tenkte var asberger eller autisme. Anonymkode: 806d3...a97 2
Virrevirrevapp Skrevet 15. mai 2022 #11 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun får ikke oppfølging av lege. Hun tar en del piller som skal inneholde vitaminer og mineraler. Anonymkode: b5342...303 Og virker de? Har hun målt om hun får i seg det hun skal? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #12 Skrevet 15. mai 2022 5 minutter siden, Virrevirrevapp said: Og virker de? Har hun målt om hun får i seg det hun skal? Det vet jeg ikke. Anonymkode: b5342...303
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #13 Skrevet 15. mai 2022 Men herregud trenger da ikke være autist for å være kresen i matveien. Anonymkode: 1f635...d44 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #14 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men herregud trenger da ikke være autist for å være kresen i matveien. Anonymkode: 1f635...d44 Nei, men så kresen som beskrevet over er veldig veldig vanlig blant autismespekteret Anonymkode: 806d3...a97 9
Virrevirrevapp Skrevet 15. mai 2022 #15 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det vet jeg ikke. Anonymkode: b5342...303 Men det er vel det viktigste her; om hun er sunn og frisk? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #16 Skrevet 15. mai 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Men herregud trenger da ikke være autist for å være kresen i matveien. Anonymkode: 1f635...d44 Jeg vet, men siden jeg ofte ser at folk slenger ut " autisme " over en lav sko her inne så tenkte jeg at det var greit å bare nevne det i startinnlegget om at jeg tviler på at hun har den diagnosen selv om hun er kresen. Anonymkode: b5342...303 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #17 Skrevet 15. mai 2022 Just now, Virrevirrevapp said: Men det er vel det viktigste her; om hun er sunn og frisk? Hun virker jo å ha normal helse. Hun sover endel på dagen da etter jobb(men det er det jo mange som gjør) og fryser lett og blir fort syk, men det kan jo også bare være tilfeldig. Anonymkode: b5342...303
Virrevirrevapp Skrevet 15. mai 2022 #18 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun sover endel på dagen da etter jobb(men det er det jo mange som gjør) og fryser lett og blir fort syk, men det kan jo også bare være tilfeldig. Anonymkode: b5342...303 Dette er vanlig for folk som har næringsmangler.. . 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #19 Skrevet 15. mai 2022 Nei, det hadde jeg ikke giddet. Svigerinnen min er litt sånn. Det er veldig slitsomt å ha henne på besøk. Det dreper liksom litt av kosen. Anonymkode: a8dfb...f0b 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #20 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor vanlig er egentlig det? Da tenker jeg ikke på de som ikke liker innmat, ikke liker rosiner eller fisk liksom, men de som misliker det aller meste? Jeg har nå fått en kjæreste som er såpass kresen i matveien at jeg lurer på om vi i det hele tatt er kompatible, og har en fremtid sammen spesielt om vi skal ha barn. Hun spiser ingenting av grønnsaker, og er svært kresen på kjøtt. Kan spise kyllingfilet, kjøttdeig ris, pasta, potet og noen sauser samt at hun spiser epler og pærer. Men hun rører ikke grønnsaker, belgvekster, ,sopp, diverse oster (annet en norvegia), andre typer kjøtt eller fisk. Jeg har prøvd å tilberede dette på forskjellige måter, tilsatt forskjellige krydder osv men hun liker det ikke, eller så sier hun at hun vet hun ikke liker det selv om hun ikke har smakt. Nå lurer jeg på hvordan det vil se ut foran eventuelle barn. Hvordan lære dem å spise variert når den ene forelderen sier " liker ikke! " om så og si alt. Jeg er veldig opptatt av matglede, elsker å lage mat og ønsker å få et mest mulig variert kosthold for mine fremtidige barn. Hun kan gjerne ta en smakebit av det hun får servert her hjemme hos meg eller hos andre og skjære tydelig grimaser etterfulgt av " Fysj og blæh! !Så heldig jeg er som ikke likte det så slipper jeg å spise det. " Innimellom har jeg lurt på om hun kan ha en slags diagnose, jeg vet at autister ofte kan slite med konsistenser og sånt, men hun slår meg ikke som autistisk på andre måter annet enn de manglende sosiale antennene når det kommer til å få mat hos andre. Har også lurt på om hun kan ha en spiseforstyrrelse, men hun er jo ikke noe opptatt av hva jeg putter i maten sånn sett, og jeg har aldri sett eller hørt henne klage over vekten (hun er helt vanlig slank). Er det mulig å lære voksne folk å like mer variert mat? Eller vil jeg for det meste måtte stå på kjøkkenet alene og servere en middag til barna og meg og en egen til henne? Anonymkode: b5342...303 Jeg er veldig kresen selv, spiser ikke rent kjøtt bla, pluss en del mer, ikke like ille som kjæresten din men noe av det samme. Jeg har en datter på 25 år hvor faren er altetende. Hun har ikke blitt påvirket av min kresenhet og spiser så og si alt av mat, det lille hun ikke liker er ting jeg liker. Hun elsker kjøtt og fisk i alle varianter. Så man trenger absolutt ikke bli påvirket av foreldrenes valg, mine foreldre og søsken er lite kresne så hvorfor jeg ble som jeg ble aner jeg ikke. Og tro meg jeg har smakt på ting en million ganger for å please andre, hos meg er det mest konsistens og ikke direkte smak som gjør at jeg ikke liker noe. Og jada jeg vet jeg er barnslig ifølge KG men det lever jeg fint med. Anonymkode: 868b3...e5d 8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå