Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har eksamen i exphil, og sliter med å vite hvordan jeg bør skrive en bra tekst. Har sett utrolig mange besvarelser, og ser ikke hva som skiller en A og en E. Synes ofte begge er like bra…

Anonymkode: acfc4...b25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det skoleeksamen eller hjemmeeksamen?

Anonymkode: b21a5...c55

AnonymBruker
Skrevet

En bra tekst er vel en som viser at du har god innsikt ti temaet som blir spurt om og at du svarer på det oppgaven ber deg om. Exphil er jo som regel delt i to deler, altså en del om filosofi-og vitenskapshistorie og en i etikk. Si at du får f.eks spørsmål om Simone du Bevoir (tror jeg hun het) og at du skal forklare hennes tekst om "det andre kjønn". Da kan man begynne med å introdusere tematikken i denne teksten også på en måte skrive et lite sammendrag om denne teksten slik som det står i pensumboken din. Innimellom teksten din og kanskje spesiellt het til slutt i teksten er det lurt å vise at du kan gjøre selvstendige reflekteringer, som et slags bevis på at du har forstått teksten. Jeg liker ofte å bruke hverdagslige eksempler som jeg kan gjenkjenne meg i hverdagen, eller temaer som jeg er opptatt av. Man kan nesten trekke alle temaer som står i exphil pensumet til ting som skjer i dag. Hvis du er veldig usikker eller sliter med å forstå en teori og du har dårlig tid, kan du finne mange videoer på youtube som forklarer teorier og tekster ifra de store filosofene som Platon, Aristoteles, Descartes, Kant etc. Også bare få med det det oversiktelige bildet. Det er ofte bedre i et fag som exphil i stedet for smådetaljer. Og husk at hvis det er en hjemmeeksamen så MÅ du skrive inn kildene du bruker hvis du skriver det ord for ord! Maskinene registrerer ikke oversetting da så hvis du muntlig oversetter en tekst ifra engelsk til norsk og motsatt så går det oftest bra. Men hvis du skriver det ordrett og mye av det så må du skrive kilden bak setningen i en parantes, som f.eks (Exphil1, tekster i etikk,s.34). Tro meg, du vil ikke bli tatt for plagiat. Det har jeg erfaring med og det var ikke med vilje en gang, jeg forsto bare ikke reglene.

Anonymkode: a05b2...52c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...