PITTY Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Jeg har vært der nylig, ved den nyåpnede konstruksjonen av stedet. Det er nå b.l.a. lettere adkomst til fergeleie, parkeringsplass av dimensjoner. Èn turistbuss sto der ved første tur ned til stedet, to turistbusser sto der når jeg dro ned for andre gang, på tilbaketur fra hytta. Ja, for jeg var virkelig nysgjerrig på dette, hvor mye mer attraktivt og mulig dette har blitt ved utbygging. Dette er vel da meningen tydeligvis? Denne øya kan lettere enn noen gang bli nedtråkket av turisme. Jeg fikk en gang i tiden inntrykk av at hele denne grusomme hendelsen og dens ringvirkninger skulle tones mest mulig ned for ettertiden. Med denne utbyggingen vi har fått blir dette etter min mening i beste fall å snakke med to tunger fra myndighetenes side. Alternativt kunne man laget til begrenset adkomst. Kun relevante, pårørende, familie og de til ungdomsleir.. Auf. Med låste porter til brygge og minnested evt. Jeg har aldri fått det inntrykket at pårørende ville ha en slik størrelse på utformingen av stedet som det har blitt. Og hvem som har tatt beslutningen om denne utformingen vet jeg sannelig ikke. . Er det noen andre her som har vært der nede nå etter nyåpningen og dannet seg noen inntrykk? 1
Vaffelhunden Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 Jeg har ikke vært der, men basert på medieomtale kan det virke som om noen har ønsket et "størst mulig" opplegg for å vise/få mest mulig respekt. Mens andre har ønsket å holde det mest mulig internt i AUF. Disse hensynene kunne åpenbart ikke sameksistere, så enden på vise ble vel noe som ikke ihensyntok noen av delene.
AprilLudgate Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 PITTY skrev (På 15.5.2022 den 11.15): Jeg har vært der nylig, ved den nyåpnede konstruksjonen av stedet. Det er nå b.l.a. lettere adkomst til fergeleie, parkeringsplass av dimensjoner. Èn turistbuss sto der ved første tur ned til stedet, to turistbusser sto der når jeg dro ned for andre gang, på tilbaketur fra hytta. Ja, for jeg var virkelig nysgjerrig på dette, hvor mye mer attraktivt og mulig dette har blitt ved utbygging. Dette er vel da meningen tydeligvis? Denne øya kan lettere enn noen gang bli nedtråkket av turisme. Jeg fikk en gang i tiden inntrykk av at hele denne grusomme hendelsen og dens ringvirkninger skulle tones mest mulig ned for ettertiden. Med denne utbyggingen vi har fått blir dette etter min mening i beste fall å snakke med to tunger fra myndighetenes side. Alternativt kunne man laget til begrenset adkomst. Kun relevante, pårørende, familie og de til ungdomsleir.. Auf. Med låste porter til brygge og minnested evt. Jeg har aldri fått det inntrykket at pårørende ville ha en slik størrelse på utformingen av stedet som det har blitt. Og hvem som har tatt beslutningen om denne utformingen vet jeg sannelig ikke. . Er det noen andre her som har vært der nede nå etter nyåpningen og dannet seg noen inntrykk? Hvor fikk du inntrykk av at terrorhandlingene på Utøya og dens ringvirkninger skulle «tones ned» for ettertiden? 4
Gjest Anonobilis Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Dette er jo hele poenget med "vi må aldri glemme"-argumentasjonen. Hvis vi hadde stengt Utøya for all aktivitet og besøk hadde tragedien fått mindre fokus og i større grad stått i fare for å bli glemt.
Justlooking Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 PITTY skrev (På 15.5.2022 den 11.15): Jeg har vært der nylig, ved den nyåpnede konstruksjonen av stedet. Det er nå b.l.a. lettere adkomst til fergeleie, parkeringsplass av dimensjoner. Èn turistbuss sto der ved første tur ned til stedet, to turistbusser sto der når jeg dro ned for andre gang, på tilbaketur fra hytta. Ja, for jeg var virkelig nysgjerrig på dette, hvor mye mer attraktivt og mulig dette har blitt ved utbygging. Dette er vel da meningen tydeligvis? Denne øya kan lettere enn noen gang bli nedtråkket av turisme. Jeg fikk en gang i tiden inntrykk av at hele denne grusomme hendelsen og dens ringvirkninger skulle tones mest mulig ned for ettertiden. Med denne utbyggingen vi har fått blir dette etter min mening i beste fall å snakke med to tunger fra myndighetenes side. Alternativt kunne man laget til begrenset adkomst. Kun relevante, pårørende, familie og de til ungdomsleir.. Auf. Med låste porter til brygge og minnested evt. Jeg har aldri fått det inntrykket at pårørende ville ha en slik størrelse på utformingen av stedet som det har blitt. Og hvem som har tatt beslutningen om denne utformingen vet jeg sannelig ikke. . Er det noen andre her som har vært der nede nå etter nyåpningen og dannet seg noen inntrykk? Har ikke vært der siden sommeren det skjedde og da var det kun den vanlige lommen ved veien. Innkjøringen ned til fergeleiet og alt var stengt av. Har fått med meg at naboene var sterkt i mot at det skulle valfartes dit. De samme naboene som dro ut med båter og reddet mange mens politiet avventet på sidelinja. 1
PITTY Skrevet 20. mai 2022 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2022 DundreMilfin skrev (25 minutter siden): Hvor fikk du inntrykk av at terrorhandlingene på Utøya og dens ringvirkninger skulle «tones ned» for ettertiden? Bakmannen for denne terrorhandlingen hadde synspunkter og holdninger som man ikke ønsket skulle få et større fotfeste. Mange uttalelser som tok for seg dette, ikke minst under selve rettssaken mot Breivik. Og dette temaet er langt fra over i dag. Så hvilken deler av 22 juli historien man ønsker å eksponere og hvilken ikke, det fremstår litt uklart for meg. 1
AprilLudgate Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 PITTY skrev (29 minutter siden): Bakmannen for denne terrorhandlingen hadde synspunkter og holdninger som man ikke ønsket skulle få et større fotfeste. Mange uttalelser som tok for seg dette, ikke minst under selve rettssaken mot Breivik. Og dette temaet er langt fra over i dag. Så hvilken deler av 22 juli historien man ønsker å eksponere og hvilken ikke, det fremstår litt uklart for meg. Ok? Det fremstår overhodet ikke uklart for meg.
Elaine Marley Skrevet 20. mai 2022 #8 Skrevet 20. mai 2022 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod. Tråden er også ryddet for kommentar til moderering. Endret 22. mai 2022 av Elaine Marley
Purple Basil Skrevet 22. mai 2022 #9 Skrevet 22. mai 2022 Jeg har ikke vært der, og kommer ikke til å dra dit heller av respekt for naboene som ikke ønsket utbygging av området. Veldig trist å lese at det allerede er blitt en turistmagnet. 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå