Gå til innhold

Ble spurt ut om økonomien min på første date i går.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dro på en date med en fyr jeg har matchet med. Vi er begge i slutten av 30 årene, har barn i samme alder og bor ganske nærme hverandre. På daten i går følte jeg fort at han ønsket å snakke litt om penger. Første hint var at han skulle fortelle en kort historie om sønnen, og han la til "jeg er jo litt bedre stilt økonomisk enn mor er". 

Han spurte meg plutselig rett ut om jeg eier eller leier der jeg bor. Og han spurte hvorfor jeg leier. Det er veldig personlig, da jeg ikke fikk utdannet meg før i voksen alder etter en veldig traumatisk barndom. Jeg har jo alikevel siden jeg var 16 år gammel vært økonomisk selvstendig, bodd alene og vært i full jobb. Bare ikke hatt nok til å sette av til egenkapital da det ikke er så godt betalt når du ikke har noen utdanning. Jeg ble ferdig utdannet i 2017 og friskmeldt fra en ptsd diagnose i 2019, så jeg føler jo selv at jeg gjør det bra. Jeg ønsket ikke å fortelle historien min på første date. Han sa at økonomi er viktig for han for han er omtrent gjeldsfri og sitter med et stort hus, at han har opplevd det før at det er noe damer veldig fort legger merke til. Jeg ble helt paff, for jeg er ikke interessert i å starte noe med noen der jeg føler jeg må bevise hva slags verdier jeg har. Følte meg sett ned på når han satt der og spurte hvorfor jeg ikke har fått kjøpt meg noen ting og at kanskje jeg var der for pengene hans. 

Jeg våknet nå og lurer på om jeg overreagerer. Mistet lysten til å møtes igjen.

Anonymkode: b6bea...fc3

• Liker 17
  • Hjerte 12
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mistet gnisten her, økonomi og selvstendighet er et ekstra sårt tema for deg på den måten, og han tror alle skal ta fra ham alt, dere er en dårlig match for hverandre...

Anonymkode: 0c57f...3ea

• Liker 41
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sagt at sånt er for tidlig å snakke om. Hvis inntekten din har så mye å si. Så hadde jeg sagt at da kan vi stoppe daten her. Fordi jeg har mer vekt på andre verdier for et lykkelig forhold

Anonymkode: 9d7c0...3e6

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan jo poengtere til han at du ikke hadde noe anelse om pengene hans da du matchet med han på tinder, og heller ikke når du planla å møte han. Det var jo ikke pengene hans som fikk deg til å dra på date med han heller. 

Du overreagerer ikke, han gir fra seg tydelige tegn på hva som kan bli et problem i fremtiden om man danner et partnerskap med fyren. Han sier nok indirekte at han vil at damen hans skal tjene sine egne penger, og ikke ta alt fra han. Noe som er forståelig nok i seg selv selvfølgelig, man skal ikke gi alt til partneren sin heller. Men det viser også en ganske så egoistisk side av han, noe som kan utspille seg til å bli et enda større problem i fremtiden. 

Jeg ville nok ha revurdert å dra på en ny date med denne fyren hvis jeg var deg, i og med at du følte du ble satt litt til veggs av hans spørsmål. Å spørre om inntekt og lignende spørsmål på første date er i overkant litt drastisk, han er alt for interessert i det at han velger å spørre om det på første møte - som vil si at det spiller en stor rolle for han. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min eks, ham elsker å snakke om hvor mye penger han selv har og gjerne om hvor lite andre har i forhold til ham. 

Kunne også fint frittet hvem som helst om hvorfor de bare leier. Kjip fyr som er altfor opptatt av egen og andres økonomi, penger, lønn, pensjon... Så hvis magefølelsen sier at du ikke vil møte han igjen, ikke gjør det. Ikke verre enn det 🤷

Anonymkode: 215cb...613

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ghostet han. 

Anonymkode: 17139...8e8

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ingen av dere gjorde noe "feil". Ja, han fremstår litt breial, men kanskje er dette et viktig tema for han. Det virker ikke som at dere er en god match. Økonomi er viktig i et forhold, men er ikke et første date-tema i min bok.

Anonymkode: 57d39...ad5

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for et fjols han er. Dårlig stil å snakke om penger så tidlig.

Dessuten kunne han svært enkelt funnet ut 

du eier eller leier ved å søke opp adressen din. 

Anonymkode: 9c470...c06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er kanskje et brent barn på sin måte, og har blitt skuffa før.

Anonymkode: 4d1c5...dae

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde ghostet han. 

Anonymkode: 17139...8e8

Hvorfor ikke bare være et mensch og fortelle han rett ut hvorfor hun ikke vil gå på flere dater?:vetikke:

Anonymkode: c308b...384

• Liker 27
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dro på en date med en fyr jeg har matchet med. Vi er begge i slutten av 30 årene, har barn i samme alder og bor ganske nærme hverandre. På daten i går følte jeg fort at han ønsket å snakke litt om penger. Første hint var at han skulle fortelle en kort historie om sønnen, og han la til "jeg er jo litt bedre stilt økonomisk enn mor er". 

Han spurte meg plutselig rett ut om jeg eier eller leier der jeg bor. Og han spurte hvorfor jeg leier. Det er veldig personlig, da jeg ikke fikk utdannet meg før i voksen alder etter en veldig traumatisk barndom. Jeg har jo alikevel siden jeg var 16 år gammel vært økonomisk selvstendig, bodd alene og vært i full jobb. Bare ikke hatt nok til å sette av til egenkapital da det ikke er så godt betalt når du ikke har noen utdanning. Jeg ble ferdig utdannet i 2017 og friskmeldt fra en ptsd diagnose i 2019, så jeg føler jo selv at jeg gjør det bra. Jeg ønsket ikke å fortelle historien min på første date. Han sa at økonomi er viktig for han for han er omtrent gjeldsfri og sitter med et stort hus, at han har opplevd det før at det er noe damer veldig fort legger merke til. Jeg ble helt paff, for jeg er ikke interessert i å starte noe med noen der jeg føler jeg må bevise hva slags verdier jeg har. Følte meg sett ned på når han satt der og spurte hvorfor jeg ikke har fått kjøpt meg noen ting og at kanskje jeg var der for pengene hans. 

Jeg våknet nå og lurer på om jeg overreagerer. Mistet lysten til å møtes igjen.

Anonymkode: b6bea...fc3

Ikke lat som at kvinner ikke bryr seg om hvor mye penger mannen har. Dette var et eksempel på likestilling som dere er så glad i. 

Anonymkode: 17e03...a6d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke lat som at kvinner ikke bryr seg om hvor mye penger mannen har. Dette var et eksempel på likestilling som dere er så glad i. 

Det stemmer - jeg har droppet menn som har tilsvarende i brutto årslønn som jeg betaler i skatt. Det gidder jeg ikke - da vil vi aldri være likestilt

Anonymkode: 3ec8d...237

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Virker som selvskryt. 

Anonymkode: f70a9...9d6

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer - jeg har droppet menn som har tilsvarende i brutto årslønn som jeg betaler i skatt. Det gidder jeg ikke - da vil vi aldri være likestilt

Anonymkode: 3ec8d...237

Hadde han tjent mer enn deg hadde du heller ikke vært likestilt, men du hadde fortsatt pult han. Det er altså ikke likestilling du vil ha. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Folk er forskjellig vettu;) selv misliker jeg alt som gjelder flashing av eiendeler. Turn off. 

Anonymkode: f70a9...9d6

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg null om hva daten tjener så lenge han ikke lever i et økonomisk kaos med forbrukslån og inkasso. 

Anonymkode: dc537...ee7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Mine førte tanker er at han mangler et filter eller to. Men når sant skal sies, dette er noe man må forholde seg til i vårt samfunn. Den tid hvor den ene skal være økonomisk ansvarlig for den andre er forbi. Samme gjelder også oppfostring av barn og husarbeid. 

Vi er et likestilt samfunn, og det forventes at begge parter bidrar like mye på alle plan. 

Anonymkode: eb239...adc

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første som slår meg er bruken av "det damer først legger merke til". Når noe sånt kommer ut av kjeften på en mann, tenker jeg at han ikke har så mye dametekke som han liker å tro at han har. En mann med god selvtillit trenger ikke å poengtere på første date hva "andre damer legger merke til" ved ham. Høres mer ut som at han prøver å skape et inntrykk av at damene henger etter ham og hans gode økonomi. 

Men TS: STOR cudos til deg for alt du har opprettet til nå i livet☺️😃😊

Anonymkode: d3ac2...8ab

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

*OPPNÅDD

Anonymkode: d3ac2...8ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør alltid om hvordan økonomien står til på date. Økonomi er svært viktig. Man er ikke fraskrevet ansvar fordi man er kvinne. Trådstarter burde gå i seg selv. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...