AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 En jeg kjenner har opplevd at noen i familien har vært vitne til alvorlig kriminell handling (drap) og nå så jeg i natt at personen som også er psysisk ustabil har lagt ut i det offentlige på sin sosiale media (historie) en haug med sensitive bevis fra politiet og deler av utredningen. Bilder av mprdvåpen, utskrift fra journal til avdøde. Deler av rapporten osv .. helt sjokkerende at noen legger sånnt ut. Står jo politi på dokumentene og hvordan h*n fant det vet jeg ikke. Er dette lov? Anonymkode: ecddb...4a1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 Om personen er psykisk ustabil er det ikke sjokkerende at vedkommende legger ut dette. Om det er lovlig er en annen sak. Det er godt mulig dette er unndratt offentligheten. Anonymkode: 5bdb4...280 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om personen er psykisk ustabil er det ikke sjokkerende at vedkommende legger ut dette. Om det er lovlig er en annen sak. Det er godt mulig dette er Anonymkode: 5bdb4...280 Det vil jo stå om det er unndratt offentligheten, der hvor politi stempelmerket er. Hvis det ikke er unndratt offentligheten så er det vel teknisk sett lov å legge det ut, tror jeg? Anonymkode: 60c52...2c9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #4 Skrevet 15. mai 2022 At noe er unntatt (ikke "unndratt") offentlighet betyr at politiet ikke kan dele det med andre enn de som har tjenestlig behov for det. Om en privatperson (eller mediene) får tak i slike dokumenter har de ikke taushetsplikt med mindre de har skrevet under en erklæring om taushetsplikt. Det er likevel regler for hva man har lov til å publisere. Bilder av et mordvåpen er neppe ulovlig å publisere. En legejournal er ikke lenger sensitiv når personen om omtales er død. Anonymkode: 308b9...cb0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå