Gå til innhold

Fuglerede i lufteventil/pipa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg har oppdaget at jeg har et fuglerede med kaier i lufteventilen som henger sammen med pipa. Hadde noen her i går som sjekket pipeløpet både fra taket, ferieluka på loftet og i kjelleren. (Den delen av pipa det kommer røyk ut av når man fyrer med ved) Han kunne ikke se antydning til noe rede og trodde vi bare hørte lyder fra fuglene som hakket i metallet på pipa. Så kom det heldigvis en fugl med noe i nebbet som hoppet ned i pipa. 

Hører fuglemor flakse opp og ned i pipa, rasling fra tørt løv og kvister, samt at fuglungene som skriker etter mat. Kan også se bevegelse innafor gitteret og kjenne luftstrømmen fra fuglemor når hun kommer og går. 

Er det feiervesenet jeg kontakter for å fjerne de? Eller hvem kontakter jeg? 
Feiervesenet har vel ingenting med lufteventil med tilknytning til pipa å gjøre? 

Skrevet

Opp 😊

AnonymBruker
Skrevet

Dette gitteret, er det den luken som man kan se inne i huset? Har ikke pipe selv, men den jeg vi hadde, mener jeg å huske at vi hadde en luke også inne? Kan du fjerne gitteret og se om fuglene befinner seg nær nok til at du kan trekke redet til deg ved bruk av et eller annet? F eks sånne stenger som man bruker til å samle opp boss med https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/hageredskaper/river-og-raker/solid-gripper-soeppelplukker-50333928/?gclid=Cj0KCQjwyYKUBhDJARIsAMj9lkGUy_X28lPaoOJhCyxL-c2OXzKk5lNKk4Wd4DjaPZaGNWXxKi-qizYaAtsFEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Fuglene må ut. Og så må du forebygge lignende til neste år, for både foreldrene og ungene vil anse dette som et greit sted å gjenta byggingen.

Anonymkode: 25e44...dcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette gitteret, er det den luken som man kan se inne i huset? Har ikke pipe selv, men den jeg vi hadde, mener jeg å huske at vi hadde en luke også inne? Kan du fjerne gitteret og se om fuglene befinner seg nær nok til at du kan trekke redet til deg ved bruk av et eller annet? F eks sånne stenger som man bruker til å samle opp boss med https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/hageredskaper/river-og-raker/solid-gripper-soeppelplukker-50333928/?gclid=Cj0KCQjwyYKUBhDJARIsAMj9lkGUy_X28lPaoOJhCyxL-c2OXzKk5lNKk4Wd4DjaPZaGNWXxKi-qizYaAtsFEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Fuglene må ut. Og så må du forebygge lignende til neste år, for både foreldrene og ungene vil anse dette som et greit sted å gjenta byggingen.

Det stemmer. Jeg får ikke gjort noe som helst med gitteret :( 

De som bodde her før har malt over tråden/kjettingen så jeg ikke får stengt eller endra noe heller… Ikke får jeg skrudd den av heller. 

Skal legge gitter over pipa og få på plass en pipehatt elns for å slippe samme greia neste år. 

Er hyggelig med fugler altså, men vil ikke ha pipebrann eller drepe de heller. Det får i så fall noen andre gjøre 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke hyggelig med fugler, dere får parasitter i hus. 

Anonymkode: b31df...23c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei det er ikke hyggelig med fugler, dere får parasitter i hus. 

Tenker det samme. Hyggelig ed fugler og fuglekvitter ute i naturen, men et reir inni huset ville jeg fått fjernet. Også om det betydde å måtte gå til litt drastiske tiltak for å få av det gitteret. Om jeg forstår ts rett, så er det noe maling og slikt som er hinderet. Det er et overkommelig hinder.

Skrevet

Har vel egentlig ikke lov å fjerne reir med unger i? 

Uansett, jeg får hjelp til å fjerne det på onsdag! Skal kontakte noen som kan ta vare på ungene eller spørre hva jeg burde gjøre med tanke på mora og ungene. Vil jo ikke drepe de heller, men de kan ikke bli boende fordi de bråker noe hinsides, spesielt på ettermiddag/tidlig kveld.

AnonymBruker
Skrevet
GulSitron skrev (7 timer siden):

Uansett, jeg får hjelp til å fjerne det på onsdag! Skal kontakte noen som kan ta vare på ungene eller spørre hva jeg burde gjøre med tanke på mora og ungene. Vil jo ikke drepe de heller, men de kan ikke bli boende fordi de bråker noe hinsides, spesielt på ettermiddag/tidlig kveld.

Nei, det er ikke lov å fjerne rede i hekkeperioden. Men få satt på pipehatt, så kommer de ikke til.

Anonymkode: cfdc8...ade

AnonymBruker
Skrevet
GulSitron skrev (9 timer siden):

Det er hjemmel for det om det er i ventiler, da det kan infisere hele huset/bygningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ring fugletelefonen :)

Anonymkode: bb125...1d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...