AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #1 Skrevet 15. mai 2022 Jeg har en baby som nylig fylte ett år. Jeg har vært engstelig for at hun skal sette noe i halsen men vil ikke si jeg er "hysterisk". Hun får brødskalker i butikken og jeg deler eller lager staver av frukt/grønt. Middag kan jeg lett "mose" med stavmikseren hvis det er harde kjøttbiter osv. Svigermor derimot mener hun kan få hele blåbær/bringerbær og kikerter og at jeg er hysterisk. Jeg gruer meg til måltider når vi er i selskap fordi når jeg sier ifra tar hun ikke hensyn og gjør det hun mener er riktig uansett. Jeg føler også at hun mener jeg "hemmer" barnets utvikling med å gi det hun mener er for små biter. Er det ikke bedre å være på den sikre siden? Anonymkode: 8d4a0...cd5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 Vi gir store biter som må jobbes med, i tillegg til pinner som du nevner og moser. Jeg synes det er tryggere for oss om ungen kan spise selv. Om 1 åringen din ikke kan det forstår jeg at du er stressa, for det er på tide. Hele bringebær er ikke et problem. Blåbær er nok ikke heller det, men kikerter, om 1 åringen enda ikke kan tygge og svelge ville jeg vært forsiktig med, siden de er harde, små og kan skli ned ukontrollert. Les denne, https://www.ullevalkiropraktor.no/babymat-spise-selv/ Og søk på blw. Jeg er enig i at man må være på den sikre siden, og det kan og innebære å gjøre barnet mer selvstendig. Anonymkode: 4e785...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 Min 1 åring spiser kikerter / blåbær / druer. Noen unger er vandt til det og sørger for å tygge maten, andre svelger den hel. Er best å se hvordan din unge er å ikke høre på hvordan andre sine er. Veldig inviduelle forskjeller på barn. Anonymkode: b450b...905 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #4 Skrevet 15. mai 2022 Ta det i det tempo du er komfortabel med. Skal innrømme at jeg satt med hjertet i halsen når ettåringen tok et jordbær. Men det gikk fint. Blåbær er jeg litt mer nervøs for. Bringebær er veldig mykt så det går bra. Kikerter bare presser jeg litt på med gaffelen. Skorper går fint. Men det er veldig individuelt, noen barn prøver seg frem og spytter ut maten om han ikke greier det osv.. Anonymkode: f2a89...d69
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #5 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en baby som nylig fylte ett år. Jeg har vært engstelig for at hun skal sette noe i halsen men vil ikke si jeg er "hysterisk". Hun får brødskalker i butikken og jeg deler eller lager staver av frukt/grønt. Middag kan jeg lett "mose" med stavmikseren hvis det er harde kjøttbiter osv. Svigermor derimot mener hun kan få hele blåbær/bringerbær og kikerter og at jeg er hysterisk. Jeg gruer meg til måltider når vi er i selskap fordi når jeg sier ifra tar hun ikke hensyn og gjør det hun mener er riktig uansett. Jeg føler også at hun mener jeg "hemmer" barnets utvikling med å gi det hun mener er for små biter. Er det ikke bedre å være på den sikre siden? Anonymkode: 8d4a0...cd5 Min på 10 måneder får hele kokte erter... men hun klarer dette fint, mange tenner og vi passer på. Dere må bare se Ann hva barnet klarer og er komfortabel med... Anonymkode: cdad9...023
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #6 Skrevet 15. mai 2022 Tenk form framfor størrelse. Jeg tenker at et bringebær går fint til en ettåring, men blåbær ville jeg delt i to, spesielt butikkbær, de små vi finner i skogen har jeg ikke brydd meg med, på samme måte som druer bør deles og pølser bør deles på langs. Kikerter er jeg usikker på. Mulig jeg ville pressa litt med en gaffel så de ikke er helt runde og harde. nr 1 fikk halve jordbær og blåbær og store biter med melon da han var 10-11 mnd. nr 2 er like gammel nå, men har bare såvidt begynt å godta biter/staver med brød og myke grønnsaker, så der blir det nok annerledes Anonymkode: e5ac3...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #7 Skrevet 15. mai 2022 Dattera mi fylte også 1 år gammel for et år siden. Vi har aldri brukt stavmikser. Hun spiser det samme som oss. Moser bare litt med fingrene mine eller med gaffel. Nå i det siste har jeg sluttet å mose noe. Klarer å spise fint Anonymkode: f56e6...c19 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #8 Skrevet 15. mai 2022 Jenta mi har siden før hun var 1 år spist kvarter skiver, og biter av mat som hun plukker selv fra fatet. Eple deler jeg i tynne båter og tar av skallet, kjøtt spiser hun i biter, druer deler jeg på låns, samme med blåbær fra butikken som er diiiigre, bringebær får hun spise som de er, appelsin spiser hun i båter. Tenker du er noe hysterisk, men jeg forstår. Start med litt større biter enn du pleier. Også lærer du henne å kjenne. Mange blir hysterisk når de ser ungen min gjør mye rart (ikke nødvendigvis ang mat, men andre motoriske ting), hun er 1,5 år. Jeg var også bekymret i starten for en del ting, men en lærer å kjenne og ser på måten de bruker hele kroppen på om de har kontroll og takler det greit. Anonymkode: c1d53...118
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #9 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har en baby som nylig fylte ett år. Jeg har vært engstelig for at hun skal sette noe i halsen men vil ikke si jeg er "hysterisk". Hun får brødskalker i butikken og jeg deler eller lager staver av frukt/grønt. Middag kan jeg lett "mose" med stavmikseren hvis det er harde kjøttbiter osv. Svigermor derimot mener hun kan få hele blåbær/bringerbær og kikerter og at jeg er hysterisk. Jeg gruer meg til måltider når vi er i selskap fordi når jeg sier ifra tar hun ikke hensyn og gjør det hun mener er riktig uansett. Jeg føler også at hun mener jeg "hemmer" barnets utvikling med å gi det hun mener er for små biter. Er det ikke bedre å være på den sikre siden? Anonymkode: 8d4a0...cd5 kommer jo ann på, mine kunne fint spise store biter og skorpe når han var 10-11mnd da hadde han mange tenner. kommer jo an på det også Anonymkode: 58f23...d9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå