Gå til innhold

Hvorfor får man ikke barnetrygd for barn over 18 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, så lenge barna går på vgs har man som forelder forsørgerplikt. Hvorfor følger ikke barnetrygden med på lasset?

Som aleneforsørger har jeg nå mistet både barnebidrag og barnetrygd. Bidrag har 6 mnd behandlingstid, og må søkes om på nytt for neste skoleår vg3) med nye 6 mnd behandlingstid og deretter 6 mnd før nav tvangsinnkrever. Dvs at det ikke kommer til å komme noen penger for å hjelpe å forsørge ungdommen før lenge etter at skolen er slutt. Det er ikke riktig. 

Anonymkode: ba62e...d82

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Joda, det er riktig. For er «barnet» fylt 18 år, er det ikke lengre et barn. 

Skjønte ikke helt det bidrags-opplegget ditt? Mener du at den bidragspliktige ikke vil betale bidrag, så NAV må tvangsinnkreve? 

Anonymkode: 0abe2...7c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan jobbe noen helger og ettermiddager når man er 18.

Anonymkode: 1f508...8cc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjønte ikke helt det bidrags-opplegget ditt? Mener du at den bidragspliktige ikke vil betale bidrag, så NAV må tvangsinnkreve? 

Ja

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jobbe noen helger og ettermiddager når man er 18.

Anonymkode: 1f508...8cc

Det er vanskelig å kombinere med studiespesialisering om man vil ha gode karakterer. Jeg mener man burde hatt barnetrygd og bidrag på like vilkår som før 18 så lenge man går på vgs. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Blir jo endel elever som faller mellom alle stoler iht intekt til foreldrene når foreldrene ikke stiller opp. Og ikke har samme rettigheter iht stipender ol. 

Når man blir 18 så burde det isåfall vært raskere behandlingstid iht bidrag som du nevner. Eller så er det også litt merkelig at man mister alt som 18 åring fordi man er voksen, men  fortsatt regnes ut av foreldrenes inntekt..... 

Noen regler er heldigvis blitt bedre. At man i det hele tatt kan kreve forlenget bidrag. Da jeg gikk på skolen hadde jeg mor med lav intekt og en far som betalte ingenting med syhøy inntekt. Så fikk ikke mer enn minste stipendet på borteboer. Gikk på skole med lite buss muligheter utenom skolebusser og lite sted med få muligheter til jobb i tillegg. Var tynn fra før, og gikk ned mange kg det året pga måtte leve på ingenting. Jeg fikk bare beskjed at JEG måtte be han om penger. Jada, da ble det bare masse bråk, og fikk kasta ting etter meg. Og 0 kr ekstra 

Anonymkode: dfb36...7a3

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Blir jo endel elever som faller mellom alle stoler iht intekt til foreldrene når foreldrene ikke stiller opp. Og ikke har samme rettigheter iht stipender ol. 

Når man blir 18 så burde det isåfall vært raskere behandlingstid iht bidrag som du nevner. Eller så er det også litt merkelig at man mister alt som 18 åring fordi man er voksen, men  fortsatt regnes ut av foreldrenes inntekt..... 

Noen regler er heldigvis blitt bedre. At man i det hele tatt kan kreve forlenget bidrag. Da jeg gikk på skolen hadde jeg mor med lav intekt og en far som betalte ingenting med syhøy inntekt. Så fikk ikke mer enn minste stipendet på borteboer. Gikk på skole med lite buss muligheter utenom skolebusser og lite sted med få muligheter til jobb i tillegg. Var tynn fra før, og gikk ned mange kg det året pga måtte leve på ingenting. Jeg fikk bare beskjed at JEG måtte be han om penger. Jada, da ble det bare masse bråk, og fikk kasta ting etter meg. Og 0 kr ekstra 

Uff, det hørtes vanskelig ut. Glad for at det har blitt bedre som du sier, men synes ikke det er bra nok. 

Høres ut som din far var voldelig? Det er eksen her også, og det er vanskelig å stå i for en 18-åring. Synes hele opplegget bør forandres - økonomisk støtte bør følge forsørgerplikten, rett og slett. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja

Ok. Men du/barnet får heller ikke bidragsforskudd? 

Skjønner at det er kjipt når den andre parten ikke er interessert i å betale for ansvaret sitt.

Anonymkode: 0abe2...7c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Men du/barnet får heller ikke bidragsforskudd? 

Det stemmer, tjener over grensa. Han er ikke interessert i å betale, og har null samvær. Han tror at det er meg han straffer på den måten. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uff, det hørtes vanskelig ut. Glad for at det har blitt bedre som du sier, men synes ikke det er bra nok. 

Høres ut som din far var voldelig? Det er eksen her også, og det er vanskelig å stå i for en 18-åring. Synes hele opplegget bør forandres - økonomisk støtte bør følge forsørgerplikten, rett og slett. 

Ikke voldelig men sjukt bråkete

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Akkurat da føltes det sjukt urettferdig ut at, jeg fikk borteboer stipend ut fra mine foreldres inntekt. Men samtidig skulle være såkalt voksen. Og ikke stipend ut fra egen intekt. Måtte også jobbe hele sommeren, så jeg fikk penger til skolemateriell og bøker. Siden vi også måtte betale alt det selv. Som ung fikk jeg langt under halv lønn. Og første jobben var på 40kr timen. Det dekket på kronen akkurat drt jeg trengte iht klær og bøker, på høsten. Urettferdig det også. Siden jeg måtte jobbe like mye og like raskt som de voksne. Men pga 16/17år fikk jeg lite. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man er 18 år kan man stemme ved stortingsvalg og regnes juridisk som voksen. En 18-åring bør være istand til å forsørge seg selv, satt litt på spissen. La din 18-åring finne seg en deltidsjobb. Har 18-åringen fått lappen? 

Anonymkode: a3dc2...fd7

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En 18-åring bør være istand til å forsørge seg selv, satt litt på spissen. La din 18-åring finne seg en deltidsjobb. Har 18-åringen fått lappen? 

Foreldre har forsørgerplikt ut vgs, selv om man er over 18. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en jobb og stopp å ha sex med fattige menn.

Anonymkode: 58111...197

• Liker 1
Skrevet

Fordi en 18 åring er en myndig person.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 8.26):

Når man er 18 år kan man stemme ved stortingsvalg og regnes juridisk som voksen. En 18-åring bør være istand til å forsørge seg selv, satt litt på spissen. La din 18-åring finne seg en deltidsjobb. Har 18-åringen fått lappen? 

Anonymkode: a3dc2...fd7

Men 18 åringer får stipend ut fra foreldrene sin inntekt. Og som ts påpeker her, så er behandlings tid alt for lang iht krav om økonomisk støtte fra far. Dvs eleven må leve på ingenting frem til det er avgjort 

• Liker 3
Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skaff deg en jobb og stopp å ha sex med fattige menn.

Anonymkode: 58111...197

Hva faen…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 7.06):

Det er vanskelig å kombinere med studiespesialisering om man vil ha gode karakterer. Jeg mener man burde hatt barnetrygd og bidrag på like vilkår som før 18 så lenge man går på vgs. 

Men dette er virkeligheten til de aller fleste, man jobber ved siden av skolen når man er myndig. Det er ikke staten sitt ansvar å forsørge "barn" som er myndige.

Anonymkode: f31af...b66

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men 18 åringer får stipend ut fra foreldrene sin inntekt. Og som ts påpeker her, så er behandlings tid alt for lang iht krav om økonomisk støtte fra far. Dvs eleven må leve på ingenting frem til det er avgjort 

Eleven kan skaffe seg deltidsjobb som elever har gjort i alle år.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 8.28):

Foreldre har forsørgerplikt ut vgs, selv om man er over 18. 

Men en 18-åring bør UANSETT være i stand til å kunne jobbe litt ved siden av selvom foreldre har forsørgerplikt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...