Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #1 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg har en deltidsjobb i tillegg til studiene mine, hvor jeg jobber annenhver helg. Jeg var syk i oktober, prøvde meg på jobb den første fredagen jeg skulle jobbe, men måtte dra hjem. Brukte egenmelding på lørdag og søndag. Helga to uker etter, var jeg fortsatt ikke frisk, og gikk til legen og fikk sykemelding. Når jeg fikk utbetalt lønn for forrige måned nå, ser jeg at jeg kun har fått lønn for den første helga, hvor jeg brukte egenmelding, og ikke for den med sykemelding. Ringte sjefen, og hun sa at det var en regel om at man ikke får utbetalt penger hvis man ha vært syk med mindre enn 16 dagers mellomrom. Kan dette virkelig stemme!? Jeg kunne fint gått til legen første helga og fått sykemelding for begge helgene, men tenkte jeg ville se om jeg var frisk nok når den andre helga kom. Så det skal altså straffe seg å være ærlig og redelig, og prøve å gjøre sitt beste... Håper noen kan fortelle meg at dette ikke stemmer, for nå får jeg virkelig ikke endene til å møtes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 8. november 2005 #2 Del Skrevet 8. november 2005 Ved arbeidstakers sykdom plikter arbeidsgiveren i følge Folketrygdloven § 8-19 å betale sykelønn i et tidsrom på opptil 16 kalenderdager (arbeidsgiverperioden). Arbeidsgiveren skal utbetale sykepenger for de dagene det var avtalt/forutsatt at vedkommende skulle arbeide, dvs. for de dager det skulle vært utbetalt lønn. Sykepenger ut over 16 dager ytes av Folketrygden. Arbeidsgiverperioden omfatter både egenmelding og sykmelding, dvs. den omfatter de første 16 sykedagene etter at sykefraværet startet. Når det har gått mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær, skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode. Når arbeidstakeren har gjenopptatt arbeidet og vært arbeidsfør i 16 kalenderdager etter et sykefravær, plikter arbeidsgiveren ved ny sykeperiode igjen å betale sykepenger for et tidsrom på opptil 16 kalenderdager (ny arbeidsgiverperiode). Dette gjelder selv om arbeidstakeren blir borte på grunn av avspasering, permisjon, ferie e.l. i løpet av det første 16 kalenderdagene etter å ha gjenopptatt arbeidet. Dersom arbeidstakeren blir syk i denne perioden (de første 16 dagene etter et sykefravær), skal det imidlertid ikke inntre noen ny arbeidsgiverperiod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. november 2005 #3 Del Skrevet 8. november 2005 Takk for svar, Dilla! ...men det er fortsatt litt uklart for meg. Det er jo ikke 16 dager mellom de to helgene, men jeg var jo ikke sykemeldt hele perioden. Jeg hadde jo ingen vakter mellom de to helgene, men kan jeg forsatt regnes som ufør i den perioden? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det jeg lurer på, jeg, men håper noen forstår. Skulle jeg hatt lønn, eller er det rett som sjefen sier? Takknemlig for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 8. november 2005 #4 Del Skrevet 8. november 2005 Du regner 16 kalender dager fra første sykedag, uavhengig av om det er helg, fridager osv. Dersom du feks hadde din første sykedag den 1. november har arbeidsgiver plikt til å betale deg lønn/sykepenger i perioden 1- 16. november. Fra den 17. dag bortfaller arbeidsgivers plikter og trygdekontoret overtar eventuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #5 Del Skrevet 8. november 2005 Du regner 16 kalender dager fra første sykedag, uavhengig av om det er helg, fridager osv. Dersom du feks hadde din første sykedag den 1. november har arbeidsgiver plikt til å betale deg lønn/sykepenger i perioden 1- 16. november. Fra den 17. dag bortfaller arbeidsgivers plikter og trygdekontoret overtar eventuelt. ← Men om hun har vært på jobb innimellom begynner nye 16 dager å løpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. november 2005 #6 Del Skrevet 8. november 2005 Takk for svar! Jeg hadde ikke vært på jobb i mellomtida. Enkelt forklart: Jobb på fredag, egenmelding på lørdag og søndag. Ingenting før sykemelding helga to uker etter (dette fordi jeg ikke skulle jobbe uansett), og da hadde jeg sykemelding hele helga. Måtte jeg hatt sykemelding fra mandagen etter egenmelding, eller spiller det ingen rolle, i og med at jeg ikke skulle jobbe uansett? Jeg var jo ikke fraværende fra jobb! Og jeg har jo sykemelding for fraværet mitt. Sjefen mener sykemeldingshelga er innenfor 16-dagersperioden, men at jeg ikke skal ha lønn for den, fordi jeg ikke var sykemeldt i perioden mellom egenmelding og sykemelding. Jeg er både fortvila og forvirra jeg nå...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 8. november 2005 #7 Del Skrevet 8. november 2005 Så lenge det er innenfor 16 dager fra første sykedag er det samme arbeidsgiverperiode og du har krav på lønn. Dvs. at første sykedag for deg var fredag. Arbeidsgiverperioden blir da til og med lørdagen to uker etterpå (16 kalenderdager). Fra søndagen har ikke arbeidsgiver plikt til å gi deg lønn, men da skal du ha dette fra trygdekontoret. Det er arbeidsgiver som skal gi de nødvendige opplysninger om inntekt osv til trygdekontoret. Egenmeldingen din den første helgen telles med i disse 16 dagene så lenge egenmeldingen din og sykemeldingen var innenfor arbeidsgiverperioden, altså de 16 dagene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. november 2005 #8 Del Skrevet 8. november 2005 Tusen takk for oppklarende svar, Dilla! Nå ble jeg glad! Jeg trenger virkelig de pengene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 8. november 2005 #9 Del Skrevet 8. november 2005 Ja det forstår jeg godt. Og hvis sjefen din er vanskelig eller ikke forstår, så ta kontakt med trygdekontoret der du hører hjemme så hjelper de deg nok videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. november 2005 #10 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg kontaktet trygdekontoret etter første prat med sjefen, og de sa jeg hadde krav på pengene. Fortalte dette til sjefen, og hun ble ganske paff, og måtte ta noen telefoner... ...men alt ordner seg for snille piker, og jeg får pengene! Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 8. november 2005 #11 Del Skrevet 8. november 2005 Bare hyggelig! Så bra at du får pengene dine da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå