Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres synspunkter? 

Barn 8år. Har fastsatt i rettsmøte samvær med forelder annen hver lørdag i ca 6 timer, med en tredje person barnet er trygg på. Barnet vil avslutte samvær etter 15-20 min og får lov til det. Det har så og si aldri vært gjennomført samvær lengre enn 20 min. Dette har pågått ganske lenge, avtalen er løpende.

Barnet har kraftige reaksjoner etter hvert samvær og vil ikke treffe denne forelderen. Barnet viser sinne og aggresjon, vil overhode ikke snakke om den andre forelderen og blir sur og sint når navnet til den forelderen blir nevnt. 

Noen ganger må omsorgspersonen tvinge barnet i bilen og tvinge barnet på samvær, pga de må holde avtalen. 

Omsorgspersonen snakker aldri ned om den andre, snakker fint om den og forteller at den forelderen er glad i barnet. 

Samvær forelder lyver mye til barnet, lover mye den ikke kan holde. Dette har skjedd ganske mange ganger. 

Samvær forelder har ikke rusproblem og er i full jobb. Den er ikke interessert i å samarbeide med familievern kontoret. 

Hva er sjansen for å få redusert samvær? Når barnet absolutt ikke vil, familievernkontor, barnevern, barnehage og skolen kan dokumentere sinne utbrudd og reaksjoner, tredjepart som er med på samvær kan bekrefte at barnet ikke vil, det er ingen kommunikasjon mellom barn og samværforelder og de har ingen kjemi. 

Omsorgsforelder mener samvær forelder ikke vil få mindre samvær, til tross for barnets reaksjoner og at barnet sier tydelig ifra at den ikke vil. 

Samværforelder er mest sansynligvis syk i psyken. Den har forfulgt omsorgsforelderen i lang tid, den er observert «luskende» i nabolaget, den har hatt fler besøksforbud, den poster mye negative ting om omsorgsforelder på sosiale medier. 

Anonymkode: 43cb1...b27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er deres synspunkter? 

Barn 8år. Har fastsatt i rettsmøte samvær med forelder annen hver lørdag i ca 6 timer, med en tredje person barnet er trygg på. Barnet vil avslutte samvær etter 15-20 min og får lov til det. Det har så og si aldri vært gjennomført samvær lengre enn 20 min. Dette har pågått ganske lenge, avtalen er løpende.

Barnet har kraftige reaksjoner etter hvert samvær og vil ikke treffe denne forelderen. Barnet viser sinne og aggresjon, vil overhode ikke snakke om den andre forelderen og blir sur og sint når navnet til den forelderen blir nevnt. 

Noen ganger må omsorgspersonen tvinge barnet i bilen og tvinge barnet på samvær, pga de må holde avtalen. 

Omsorgspersonen snakker aldri ned om den andre, snakker fint om den og forteller at den forelderen er glad i barnet. 

Samvær forelder lyver mye til barnet, lover mye den ikke kan holde. Dette har skjedd ganske mange ganger. 

Samvær forelder har ikke rusproblem og er i full jobb. Den er ikke interessert i å samarbeide med familievern kontoret. 

Hva er sjansen for å få redusert samvær? Når barnet absolutt ikke vil, familievernkontor, barnevern, barnehage og skolen kan dokumentere sinne utbrudd og reaksjoner, tredjepart som er med på samvær kan bekrefte at barnet ikke vil, det er ingen kommunikasjon mellom barn og samværforelder og de har ingen kjemi. 

Omsorgsforelder mener samvær forelder ikke vil få mindre samvær, til tross for barnets reaksjoner og at barnet sier tydelig ifra at den ikke vil. 

Samværforelder er mest sansynligvis syk i psyken. Den har forfulgt omsorgsforelderen i lang tid, den er observert «luskende» i nabolaget, den har hatt fler besøksforbud, den poster mye negative ting om omsorgsforelder på sosiale medier. 

Har denne "situasjonen" vært oppe i retten? Hvordan ble denne avtalen til? 

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med familievernkontoret og/eller advokat i en slik situasjon. 

Anonymkode: 7525a...2c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har denne "situasjonen" vært oppe i retten? Hvordan ble denne avtalen til? 

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med familievernkontoret og/eller advokat i en slik situasjon. 

Anonymkode: 7525a...2c8

Det står jo: Har fastsatt i rettsmøte...

Anonymkode: 0c068...6f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har han samvær med tilsyn? DET er det interessante her. Å gjennomføre samvær med tvang er en uting. 

Anonymkode: c85d3...2ff

• Liker 3
Skrevet

Når ungen er 12 år så kan H*n endelig bestemme selv om h*n vil se denne samværsforelderen eller ikke.

Gjest Blondie65
Skrevet

Barn over 7 år skal bli hørt.

Barn over 12 år kan bestemme.

Få råd på familievernkontoret - eller hos advokat. Men et samvær utnevnt av retten kan som regel kun endres av retten hvis ikke begge parter blir enige om å endre det.

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan alltid sette en annen avtale enn hva som er fastsatt av retten, men da må begge være enige. Det er kanskje ikke samværsforeldren?

Dersom du har dokumentert varigheten på samværene, utbruddene til barnet osv, så kan du ta en prat med advokaten din og høre om å ta opp saken til retten på nytt for å sette lavere samvær.

Anonymkode: fb6d2...4fe

AnonymBruker
Skrevet

Kunne det kanskje vært bedre for barnet om den med hovedomsorgen var med på samværet? 

Vet du hvorfor barnet reagerer slik? Er det noe far gjør annet enn ikke holde lovnader? Er det muligens for lite samvær/for sjeldent? 

Anonymkode: 363dc...159

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne det kanskje vært bedre for barnet om den med hovedomsorgen var med på samværet? 

Vet du hvorfor barnet reagerer slik? Er det noe far gjør annet enn ikke holde lovnader? Er det muligens for lite samvær/for sjeldent? 

Anonymkode: 363dc...159

Samvær forelder har flere ganger hatt besøksforbud mot omsorgsforelderen, så det foreligger nok grunner for at omsorgsforelderen ikke er med. 

Det var hyppigere samvær før, med overnatting og annen hver helg. Men barnet ville ikke, bare gråt og fikk veldige utbrudd, til grensen for å selvskade seg selv. 

samvær forelder er ikke noe stygg slik mot barnet, tror ikke den sier stygge ting, men barnet merker vel at den er syk (psykopat/narsissist?). Samvær forelder prøver ikke gjøre noe kjekt ut av samvær, de møtes ute. Har ikke med leker, viser ikke tegn til lyst for å leke sammen. Det er faste som følger barnet og de bekfreter at samvær forelder ofte bare står der og gjør ikke noe ut av seg, har ikke med mat/drikke, prøver ikke gjøre noe for å glede barnet.

Samværforelder sender flere frekke meldinger til omsorgsforelder, skriver mye stygt på sosiale medier og tenker ikke på barnets beste. 

Jeg er utenforstående person her og har sett reaksjoner fler ganger. Omsorgsperson snakker alltid fint om samværforelder og prøver gjøre noe fint ut av det, men med en gang barnet hører navnet så endrer hun væremåte, hun blir sint, lei seg og veldig «klengete» på omsorgsforelderen. Det er som å knipse og barnet blir en helt annen person, jeg syntes det er grusomt å se på for det barnet oppriktig vil ikke dette, og det undrer meg veldig på hvor «barnets beste» er. Virker som samvær foreldre ofte trumfer gjennom.

Jeg har rådet til at samvær skal stoppes og fortelle hvorfor, også får den andre forelderen ta saken til retten igjen, så får de få en annen ordning, 1 gang i mnd eller hvar tredje uke. Ihvertfall mindre enn annen hver lørdag. Omsorgspersonen sier at det ikke vil bli mindre samvær utifra situasjonen, mens jeg tror motsatt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgspersonen har rett og plikt til å tilbakeholde samvær pga barnets fysiske og psykiske helse, istedet for å tvinge barnet til samvær som hun blir dårlig av. Hun kan jo utvikle ptsd.

Da er det opp til samværsforelder å dra/stevne omsorgspersonen for retten på nytt. Så må de ta det derfra. Men man skal ikke utsette barn for tvang.

Anonymkode: e4b2c...c43

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et barn i en lignende situasjon. Jeg nektet å dra, men mamma sa at hun ikke hadde noe valg og tvang meg ut døren. En lærer på skolen skjønte at noe var galt da jeg en fredag ettermiddag nektet å gå ut av klasserommet, fordi jeg ikke vil hjem og bli sendt på samvær. Læreren snakket med meg og jeg fortalte alt om hvor vondt jeg hadde det. Læreren ordnet med time hos helsesøster uken etter hvor jeg fortalte alt igjen. Helsesøster kontaktet folk og fikk ordnet slik at jeg måtte dra og snakke med en upartisk person og fortelle alt til henne også, og etter det slapp jeg samvær. 

Anonymkode: fe705...9d0

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...