Gå til innhold

Ville tjene egne. Starta å jobbe på sykehjem. Nå kan jeg tenke meg å bli sykepleier. Greia er bare at jeg allerede tar master..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger råd. Etter å ha jobbet som vikar på sykehjem ved siden av studiene har jeg innsett hvor kjekt yrket er. Det jeg liker best er å få mulighet til å tjene ekstra ved helligdager. Og turnus. Kunne tenkt meg å jobbe 80%. 

Akkurat nå er jeg snart ferdig med femårig studie. Skal jeg studere på nytt? Er 23 år og føler alt er overveldende. Jeg har sprikende interesser og ferdigheter. Hjelp føler livet vil stoppe opp litt hvis jeg studere på ny, men samtidig ville jeg nok likt det.  

Noen som har gått utradisjonelle veier? Del gjerne

Anonymkode: 5442b...1c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du gar tatt master i? og har du i det hele tatt prøvd å jobbe med dette? Hvis ikke så ville jeg ha prøvd før jeg bestemte meg for å hoppe på nye studier!

Anonymkode: d0411...a67

AnonymBruker
Skrevet

Prøv deg først i jobb innen faget du tar master i. Du må først ha yrkeserfaring i det yrket/faget du studerer før du kan si at du heller vil bli sykepleier. Å stå i jobb er ikke det samme som å være student. 

Om du senere ønsker å bli sykepleier står dørene åpne for deg anytime. Du kan også ta sykepleien desentralisert. 

Anonymkode: 803bc...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter 14 år i helsevesenet takket jeg for meg nå. En pandemi har kjørt meg i grøfta med jobbing og konstant underbemanningen. Samt lite anerkjennelse. Min far jobber i butikk fikk bonus. Jeg fikk 100 flere oppgaver. Hadde aldri korrekt antall folk på jobben og så aldri barna mine en periode. Kunne bare glemme tilrettelagt arbeidstid uten dokumentasjon fra lege. Takk for meg som sykepleier. Ses aldri igjen. 

Anonymkode: 4ef8f...369

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Etter 14 år i helsevesenet takket jeg for meg nå. En pandemi har kjørt meg i grøfta med jobbing og konstant underbemanningen. Samt lite anerkjennelse. Min far jobber i butikk fikk bonus. Jeg fikk 100 flere oppgaver. Hadde aldri korrekt antall folk på jobben og så aldri barna mine en periode. Kunne bare glemme tilrettelagt arbeidstid uten dokumentasjon fra lege. Takk for meg som sykepleier. Ses aldri igjen. 

Anonymkode: 4ef8f...369

Hva har dette med HI å gjøre? Prøver du å skremme ts fra å vurdere utdanning som sykepleier? Så usmakelig.

Anonymkode: bf506...8c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det lett å få jobb med din utdanning? Er det noe du kunne tenke deg å jobbe med? Hvis du brenner for sykepleie, go for it. 

Anonymkode: 888f9...49d

Skrevet

Så gøy at du vil bli sykepleier😊 hvilken master holder du på med nå? Jeg ville startet i jobb som det du har tatt master i og forsatt å tatt litt vakter på sykehjemmet om du har mulighet. Etter å ha jobbet i yrket ditt vurdert om du forsatt ønsker å bli sykepleier og såfall startet på sykepleierutdanningen😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det lett å få jobb med din utdanning? Er det noe du kunne tenke deg å jobbe med? Hvis du brenner for sykepleie, go for it. 

Anonymkode: 888f9...49d

Litt konkurranse, men det går an å få jobb med utdanningen min. Det jeg er redd for er som flere foreslår, hvis jeg jobber med det jeg snart er utdannet som, vil jeg ikke orke å sette meg på skolebenken etter to år for eksempel. Derfor tenker jeg det ikke er dumt å ta nytt studie nå som jeg ikke er vant med høy lønn. Eneste ulempen er mtp arbeidsgivere når jeg vil gå tilbake til opprinnelige utdanningen. Jeg vil ha flere ben å stå på. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva har dette med HI å gjøre? Prøver du å skremme ts fra å vurdere utdanning som sykepleier? Så usmakelig.

Anonymkode: bf506...8c0

Hva er usmakelig med det? TS spør jo om råd fordi hun har lyst til å bli sykepleier, da er det naturlig at folk forteller om sin erfaring med dette yrket. 

Skrevet (endret)

Husk at det å jobbe som vikar, assistent eller fagarbeider er ikke det samme som å jobbe som sykepleier. Som sykepleier på sykehjem er du i de aller fleste dagene alene med ansvaret for pasienter og må koordinere ufaglærte, faglærte osv. Det de fleste sykepleierne sier om sykehjem er det store ansvaret man har for ofte dårlige pasienter og ofte er det underbemannet som gjør at sykepleierne og fagarbeiderne ikke føler de får gitt forsvarlig tilbud til brukerne. 

Sykehus er noe annet, der har du flere sykepleiere, leger osv. du kan holde deg til. Jeg sier ikke dette for å skremme deg fra yrket, men for å gi deg et helhetlig bilde, er selv helsefagarbeider med lang erfaring. 

Endret av Knoot
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Curiousine skrev (6 timer siden):

Så gøy at du vil bli sykepleier😊 hvilken master holder du på med nå? Jeg ville startet i jobb som det du har tatt master i og forsatt å tatt litt vakter på sykehjemmet om du har mulighet. Etter å ha jobbet i yrket ditt vurdert om du forsatt ønsker å bli sykepleier og såfall startet på sykepleierutdanningen😊

Jeg ville også gjort det samme - og så tatt sykepleierutdanning på deltid etter noen år hvis jeg fremdeles ønsket å bli sykepleier. Utdanning er dyrt (i form av tapt arbeidsinntekt), og det er lurt å i alle fall gi masteren din en sjanse før du hopper på neste utdanning. 

Anonymkode: 29fd7...72e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Litt konkurranse, men det går an å få jobb med utdanningen min. Det jeg er redd for er som flere foreslår, hvis jeg jobber med det jeg snart er utdannet som, vil jeg ikke orke å sette meg på skolebenken etter to år for eksempel. Derfor tenker jeg det ikke er dumt å ta nytt studie nå som jeg ikke er vant med høy lønn. Eneste ulempen er mtp arbeidsgivere når jeg vil gå tilbake til opprinnelige utdanningen. Jeg vil ha flere ben å stå på. Ts

Det er lurt å ha endel arbeidserfaring fra den første utdanningen din. Hvis du først tar master, så begynner rett på sykepleien uten å jobbe innen master-området ditt, og så kanskje jobber du noen år som sykepleier, og SÅ finner ut at du vil jobbe innen det første fagområdet likevel - da vil det kunne være vanskelig å komme tilbake. Uten relevant arbeidserfaring og med en utdannelse som allerede vil fremstå som noe utdatert vil du ikke ligge langt opp i søknadsbunken.

Anonymkode: 29fd7...72e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva studerer du nå? Kunne du tenkt deg å jobbe dette en stund og se om det er noe for deg før du starter helt på nytt med noe annet?

Husk at det er STOR forskjell mellom jobb som ufaglært vikar og fast jobb med fagutdannelse. Plutselig kan du finne ut at det ikke er det du egentlig hadde lyst å gjøre.

Anonymkode: 6471b...6e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg trenger råd. Etter å ha jobbet som vikar på sykehjem ved siden av studiene har jeg innsett hvor kjekt yrket er. Det jeg liker best er å få mulighet til å tjene ekstra ved helligdager. Og turnus. Kunne tenkt meg å jobbe 80%. 

Akkurat nå er jeg snart ferdig med femårig studie. Skal jeg studere på nytt? Er 23 år og føler alt er overveldende. Jeg har sprikende interesser og ferdigheter. Hjelp føler livet vil stoppe opp litt hvis jeg studere på ny, men samtidig ville jeg nok likt det.  

Du er ung så det er ok å studere men har du mye studielån. Ja jeg vet at det er gunstig rente men lån er lån. Det skal trossalt betales tilbake 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har sykepleier oppgaver på sykehjem. Synes lønna og arbeidsmengden er latterlig ift ansvaret du får på vakt. Liker kollegaer og pasientgruppa da. 

Å være assistent kan ikke sammenlignes!! Er nesten så jeg vurderer ny utdanning....

Ville ikke begynt på nytt studie. Jobb og skaff deg erfaring før du bestemmer deg

Anonymkode: 33636...fb9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en master, jobbet i 1,5 år, og tok så en helt ny utdanning. 

Om det er noe du har lyst til, go for it! Det er faktisk viktig å drive med noe man har lyst til, tenker jeg. 

Jeg ville nok prøvd et år eller to i det yrket du har utdannet deg innen, om du får jobb. Som andre sier er det greit å ha med seg den erfaringen, og ikke minst å spare seg opp litt penger om du skal studere videre. Å studere i såpass mange år gjør jo at man får et større studielån, men om man er flink med penger og kanskje jobber ved siden av studiet (må jo være gode muligheter for relevant jobb ved siden av sykepleierstudiet?) så er ikke det noe stort problem.

Og selv om du jobber litt først, er det aldri for sent å begynne på noe nytt, om bare viljen er der  :)  

Anonymkode: 1cde8...baf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er viktig å følge magefølelsen. Hvis det er sykepleier du vil bli, så prøv det! Det er ikke verre enn å prøve i ett år av studiet. Se om det er noe for deg, om du trives med fagene osv. 

Så kan du vel søke permisjon fra mastergraden du holder på med, og heller gå tilbake til den skulle du angre. 

I motsetning til hva flere skriver i tråden, så vil jeg si at du har et meget godt grunnlag for å trives som sykepleier, når det å jobbe på sykehjem gir mersmak. Ja vi har et stort ansvar som sykepleiere, men mye av jobben er stell, mating, observasjoner, kommunikasjon osv. så kommer medisiner og ansvar i tillegg.

Jeg er selv sykepleier men holder på å utdanne meg til å bli lærer, og jeg synes det er så viktig at man gjør det som føles riktig for en selv .🙂

Anonymkode: 6887f...5f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er viktig å følge magefølelsen. Hvis det er sykepleier du vil bli, så prøv det! Det er ikke verre enn å prøve i ett år av studiet. Se om det er noe for deg, om du trives med fagene osv. 

Så kan du vel søke permisjon fra mastergraden du holder på med, og heller gå tilbake til den skulle du angre. 

I motsetning til hva flere skriver i tråden, så vil jeg si at du har et meget godt grunnlag for å trives som sykepleier, når det å jobbe på sykehjem gir mersmak. Ja vi har et stort ansvar som sykepleiere, men mye av jobben er stell, mating, observasjoner, kommunikasjon osv. så kommer medisiner og ansvar i tillegg.

Jeg er selv sykepleier men holder på å utdanne meg til å bli lærer, og jeg synes det er så viktig at man gjør det som føles riktig for en selv .🙂

Er så enig i denne. Tror mange er "redde" for forandring/endre den linja man tar. Gå for det du liker, det er når man er ung at det er lettest også. Med denne utdannelsen vil du også bli særs ettertraktet tipper jeg!

Anonymkode: bec63...bb2

AnonymBruker
Skrevet

Du er bare "23"år og er enda ung! Om du vil gå på skole for å bli sykepleier er det nå du har sjansen. Ingen barn feks. Du skal i tillegg være yrkesaktiv i mange år, så viktig å jobbe med noe man trives med. Blir du sykepleier har du mange ben å stå på. 

Anonymkode: afd4a...920

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er så enig i denne. Tror mange er "redde" for forandring/endre den linja man tar. Gå for det du liker, det er når man er ung at det er lettest også. Med denne utdannelsen vil du også bli særs ettertraktet tipper jeg!

Anonymkode: bec63...bb2

Absolutt! Vil ikke anbefale noen å vente til de har fått barn, hus og lån, da er det så mye vanskeligere å skulle studere igjen! Gjør det nå mens du er ung og fri, hopp i det 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...