AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #1 Skrevet 14. mai 2022 Jeg er ikke spesielt godt trent. Hvilepuls på 62. Men jeg får veldig raskt veldig høy puls -eksempel da jeg gikk på tredemølle med stigning på 2 og hastighet 5.5 gikk pulsen opp til 173 og holdt seg mellom 170 og 173 hele tiden (20 minutter). Ble skikkelig sur i musklene og måtte senke farten og få ned pulsen. Jeg tror 173 er min makspuls. Er dette normalt? Bør jeg trene med lavere intensitet (det er vel knapt mulig…) eller bare ignorere det? Jeg er litt overvektig, og går tur ca en time hver dag utenom trening. Lavt stoffskifte. Anonymkode: 968e1...a4f
Gjest lurven Skrevet 15. mai 2022 #2 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er ikke spesielt godt trent. Hvilepuls på 62. Men jeg får veldig raskt veldig høy puls -eksempel da jeg gikk på tredemølle med stigning på 2 og hastighet 5.5 gikk pulsen opp til 173 og holdt seg mellom 170 og 173 hele tiden (20 minutter). Ble skikkelig sur i musklene og måtte senke farten og få ned pulsen. Jeg tror 173 er min makspuls. Er dette normalt? Bør jeg trene med lavere intensitet (det er vel knapt mulig…) eller bare ignorere det? Jeg er litt overvektig, og går tur ca en time hver dag utenom trening. Lavt stoffskifte. Anonymkode: 968e1...a4f Tror ikke du nådde helt opp i makspuls. Du bør trene både med lav og høy intensitet. Etterhvert som du blir bedre trent kan du trene gardere uten at pulsen går i taket med en gang.
911 Skrevet 15. mai 2022 #3 Skrevet 15. mai 2022 Teoretisk er din maxpuls 220 - (alderx0,7). Du skriver ingenting om din alder og makspulsen er aldersavhengig. Enig med Lurven at intervalltrening er lurt, spesielt i starten til du blir bedre trent.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #4 Skrevet 15. mai 2022 lurven skrev (15 minutter siden): Tror ikke du nådde helt opp i makspuls. Du bør trene både med lav og høy intensitet. Etterhvert som du blir bedre trent kan du trene gardere uten at pulsen går i taket med en gang. 911 skrev (10 minutter siden): Teoretisk er din maxpuls 220 - (alderx0,7). Du skriver ingenting om din alder og makspulsen er aldersavhengig. Enig med Lurven at intervalltrening er lurt, spesielt i starten til du blir bedre trent. Jeg er 50 år, så det var nok makspuls. Bør jeg bare fortsette som før, med veldig lavt tempo? Anonymkode: 968e1...a4f
911 Skrevet 15. mai 2022 #5 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg er 50 år, så det var nok makspuls. Bør jeg bare fortsette som før, med veldig lavt tempo? Anonymkode: 968e1...a4f Synes du bør ta det forsiktig i starten. Høres ikke ut som du er godt trent når pulsen kommer opp over 170 bare ved å gå med 5,5 km/t selv om stigningen var 2. Korte intervaller med høy puls og korte "pauser" slik at du får pulsen litt ned. Så kan du etterhvert øke tiden med intensiv trening. En indikasjon på hvor godt trent du er, er hvor fort pulsen faller når du har pause. Tror jeg overlater til noen mer kyndige folk å anbefale deg et treningsprogram slik at jeg ikke skriver noe feil her 🙂. Jeg er ingen PT, bare en mosjonist som er på treningssenteret 3-4 ganger i uka. 🏋️♂️
Gjest lurven Skrevet 15. mai 2022 #6 Skrevet 15. mai 2022 Makspulsen din er nok litt høyere enn 173, makspuls klarer du ikke å holde i 20 minutter. 220-alder er bare veiledende, for en del ligger den litt høyere. Jeg vil si at du bør ligge på 160-170 i puls på intervalltrening og 120-130 på rolige turer.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 Som utrent vil du nå makspuls av lavere intensitet enn når du har god kondisjon. I tillegg vil du få melkesyre (musklene stivner) tidligere. Når du er nybegynner så vil jeg anbefale deg å drite i pulsklokka i starten, og heller satse på regelmessig trening etter følt intensitet. Klarer du å holde på i 20 minutter uten at du kreperer, så gjenta det 2 ganger til i uken. Formen vil stige betraktelig, men kun om du holder det gående. Nybegynnere bør virkelig ikke holde på med pulsmåling. Det har ingenting for seg. Det er mest for folk som trener mye, gjerne daglig, og må passe på at noen av øktene er i sone 1-2 for å ikke overbelastes. Anonymkode: ba877...439 3
911 Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som utrent vil du nå makspuls av lavere intensitet enn når du har god kondisjon. I tillegg vil du få melkesyre (musklene stivner) tidligere. Når du er nybegynner så vil jeg anbefale deg å drite i pulsklokka i starten, og heller satse på regelmessig trening etter følt intensitet. Klarer du å holde på i 20 minutter uten at du kreperer, så gjenta det 2 ganger til i uken. Formen vil stige betraktelig, men kun om du holder det gående. Nybegynnere bør virkelig ikke holde på med pulsmåling. Det har ingenting for seg. Det er mest for folk som trener mye, gjerne daglig, og må passe på at noen av øktene er i sone 1-2 for å ikke overbelastes. Anonymkode: ba877...439 👏 Kloke ord.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 On 5/15/2022 at 6:24 PM, lurven said: Makspulsen din er nok litt høyere enn 173, makspuls klarer du ikke å holde i 20 minutter. 220-alder er bare veiledende, for en del ligger den litt høyere. Jeg vil si at du bør ligge på 160-170 i puls på intervalltrening og 120-130 på rolige turer. Men dette med puls er så individuelt. Jeg kan få 160 i puls hvis jeg går raskt nok, og jeg er ikke så utrent, men jeg har høy puls fra naturens side. På intervalltrening vil jeg stort sett alltid ligge over 180. Anonymkode: 193f6...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Som utrent vil du nå makspuls av lavere intensitet enn når du har god kondisjon. I tillegg vil du få melkesyre (musklene stivner) tidligere. Når du er nybegynner så vil jeg anbefale deg å drite i pulsklokka i starten, og heller satse på regelmessig trening etter følt intensitet. Klarer du å holde på i 20 minutter uten at du kreperer, så gjenta det 2 ganger til i uken. Formen vil stige betraktelig, men kun om du holder det gående. Nybegynnere bør virkelig ikke holde på med pulsmåling. Det har ingenting for seg. Det er mest for folk som trener mye, gjerne daglig, og må passe på at noen av øktene er i sone 1-2 for å ikke overbelastes. Anonymkode: ba877...439 Selv om jeg ikke har trent aktivt, går jeg minst en times tur hver dag, så jeg kremerer heldigvis ikke Jeg sjekker pulsen primært pga stoffskifteproblemer, vil helst ikke ha for høy puls over lengre tid, det stresser meg pga det tidligere har ført til litt uregelmessigheter på hjertet (da jeg var umedisinert). Anonymkode: 968e1...a4f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #11 Skrevet 17. mai 2022 *kreperer, ikke kremerer Anonymkode: 968e1...a4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå