AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #1 Skrevet 14. mai 2022 Jeg går til psykolog nå fordi jeg er økonomisk ruinert etter å ha levd over evne i mange år. Problemet er at jeg ikke selv forstod at nå ruinerer du deg selv. I ettertid så er det helt åpenbart at jeg har håndert økonomien min på verst mulig måte. Men det skjønte jeg først etter jeg var ruinert. Lurer på om det finnes noen diagnoser for folk som meg. For det er så rart at jeg ikke skjønte de mest grunnleggende tingene når det kommer til økonomi. Psykologen skjønner heller ikke at jeg ikke forstod at nå ruinerer du deg selv helt unødvendig. Og jeg er ikke 18 heller, jeg er over 30. Jeg skulle vært voksen nok til å forstå det med å balansere utgifter mot inntekter, men jeg skjønte ikke det. Anonymkode: b150d...c62 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #2 Skrevet 14. mai 2022 Så du skjønte ikke at du brukte mer enn du hadde? Anonymkode: 39de3...fee 2
Silva Pluvialis Skrevet 14. mai 2022 #3 Skrevet 14. mai 2022 Dyskalkuli? Har du vurdert økonomisk verge? 2 1
Mumia Skrevet 14. mai 2022 #4 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg går til psykolog nå fordi jeg er økonomisk ruinert etter å ha levd over evne i mange år. Problemet er at jeg ikke selv forstod at nå ruinerer du deg selv. I ettertid så er det helt åpenbart at jeg har håndert økonomien min på verst mulig måte. Men det skjønte jeg først etter jeg var ruinert. Lurer på om det finnes noen diagnoser for folk som meg. For det er så rart at jeg ikke skjønte de mest grunnleggende tingene når det kommer til økonomi. Psykologen skjønner heller ikke at jeg ikke forstod at nå ruinerer du deg selv helt unødvendig. Og jeg er ikke 18 heller, jeg er over 30. Jeg skulle vært voksen nok til å forstå det med å balansere utgifter mot inntekter, men jeg skjønte ikke det. Anonymkode: b150d...c62 ADHD? Asperger?depresjoner? 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #5 Skrevet 14. mai 2022 De jeg kjenner til med Adhd, har til felles at de mangler økonomisk sans. De er f eks impulsive, lever her og nå og tenker ikke over/forstår ikke hva som blir konsekvensen framover. Anonymkode: 5c465...613 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #6 Skrevet 14. mai 2022 Hvorfor er du ute etter en diagnose? For å få trygderettigheter, uføretrygd? Hvorfor må alt ille som skjer oss få en diagnose? Da synes jeg faktisk Kvadsheim i Luksusfellen er mer rett frem og sier det som det er : mennesker som kommer i økonomisk ulykke, men som burde ha visst bedre på veien dit, er rett og slett ansvarsløse og lite villig til å forstå konsekvensene handlingene deres får for både dem selv og menneskene rundt. Hvorfor går du til psykolog? Burde du ikke heller gå til økonomisk rådgiver og få økonomien på stell igjen? Anonymkode: dbc6d...0a4 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #7 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så du skjønte ikke at du brukte mer enn du hadde? Anonymkode: 39de3...fee Jeg skjønte ikke at det var dumt å bruke mer enn man hadde og jeg skjønte ikke at om man holdt på slik over flere år så ville man til slutt bli ruinert. Mumia skrev (21 minutter siden): ADHD? Asperger?depresjoner? AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De jeg kjenner til med Adhd, har til felles at de mangler økonomisk sans. De er f eks impulsive, lever her og nå og tenker ikke over/forstår ikke hva som blir konsekvensen framover. Anonymkode: 5c465...613 Takk, holder på å utrede meg for både asperger og ADHD. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er du ute etter en diagnose? For å få trygderettigheter, uføretrygd? Hvorfor må alt ille som skjer oss få en diagnose? Da synes jeg faktisk Kvadsheim i Luksusfellen er mer rett frem og sier det som det er : mennesker som kommer i økonomisk ulykke, men som burde ha visst bedre på veien dit, er rett og slett ansvarsløse og lite villig til å forstå konsekvensene handlingene deres får for både dem selv og menneskene rundt. Hvorfor går du til psykolog? Burde du ikke heller gå til økonomisk rådgiver og få økonomien på stell igjen? Anonymkode: dbc6d...0a4 Jeg går til psykolog fordi jeg er deprimert over å være økonomisk ruinert. Det er vel ikke så rart at man er trist over? Jeg går også til en økonomisk rådgiver for å prøve å få kontroll på økonomien. Tvillingsjel skrev (26 minutter siden): Dyskalkuli? Har du vurdert økonomisk verge? Jeg skulle i hvert fall ønske at jeg hadde hatt økonomisk verge. Nå har jeg skaffet meg en økonomisk rådgiver som skal hjelpe meg. TS Anonymkode: b150d...c62 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #8 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg går til psykolog fordi jeg er deprimert over å være økonomisk ruinert. Det er vel ikke så rart at man er trist over Forstår at du er nedfor pga dumme og ukloke valg. Men psykolog koster penger? Har du ingen andre du kan snakke med? Anonymkode: dbc6d...0a4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #9 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forstår at du er nedfor pga dumme og ukloke valg. Men psykolog koster penger? Har du ingen andre du kan snakke med? Anonymkode: dbc6d...0a4 Jeg får dekket psykologen av det offentlige. Det er også psykologen som vil utrede meg for ulike diagnoser. Jeg har vært såpass dum at jeg er ekstremt ulykkelig og jeg er ute av stand til å forstå at jeg ikke forstod konsekvensene av hva jeg gjorde. Psykologen skjønner heller ikke dette og det er derfor jeg utredes for ulike diagnoser. For det jeg har gjort tror jeg ikke noen friske mennesker ville gjort. Det er langt mer ekstremt enn noe man ser på Luksusfellen. Det jeg gjorde er det man ser hos folk som trenger økonomisk verge. TS Anonymkode: b150d...c62 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #10 Skrevet 14. mai 2022 Mumia skrev (58 minutter siden): ADHD? Asperger?depresjoner? Depresjon er nok også deler av forklaringen. Men jeg tror ikke det er hele forklaringen. TS Anonymkode: b150d...c62
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #11 Skrevet 14. mai 2022 Tvillingsjel skrev (1 time siden): Dyskalkuli? Har du vurdert økonomisk verge? Det er ikke dyskalkuli. Problemet er ikke at jeg ikke kan regne. Problemet er at jeg ikke engang tenker over hva som burde regnes på. Og at man holdt på slik helt til man var ruinert uten å tenke over at man burde stoppet lenge lenge før. TS Anonymkode: b150d...c62
Silva Pluvialis Skrevet 14. mai 2022 #12 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke dyskalkuli. Problemet er ikke at jeg ikke kan regne. Problemet er at jeg ikke engang tenker over hva som burde regnes på. Og at man holdt på slik helt til man var ruinert uten å tenke over at man burde stoppet lenge lenge før. TS Anonymkode: b150d...c62 Har du hatt hypomane eller maniske episoder? En del av de kan også bli ukritiske med penger og ha dårlig økonomistyring.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #13 Skrevet 14. mai 2022 Tvillingsjel skrev (10 minutter siden): Har du hatt hypomane eller maniske episoder? En del av de kan også bli ukritiske med penger og ha dårlig økonomistyring. Kjenner meg igjen i mye av det. Så skal spørre psykologen om det. Men det som er så spesielt med meg er hvor lenge jeg har holdt på med null forståelse for økonomi, null selvinnsikt, null evne til å tenke konsekvenser og null evne til å se muligheten at man kunne stoppet å leve over evne. Jeg brukte enormt mye penger på ting som ga meg null glede og ikke penger på det som ville gitt meg glede. For jeg skjønte ikke hva jeg kunne brukt penger på. Det høres veldig rart ut og det er også derfor jeg utredes. For jeg var helt blind. TS Anonymkode: b150d...c62
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #14 Skrevet 14. mai 2022 Hadde bare satt en strek over det og fått meg verge. Anonymkode: 39de3...fee 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #15 Skrevet 14. mai 2022 Hei, jeg er selv bipolar og har i tillegg noen personlighetstrekk som gjør livet mitt problematisk. I mange år levde jeg over evne og ødela mye for meg selv. Jeg har fått hjelp, jobbet knallhardt selv, og fått økonomien på fote og livet ellers nogenlunde stabilt. Jeg vet ikke hva som er "galt" med deg. Uansett hvor ille situasjonen kan se ut, så kan det bli langt bedre. Du må ha trua på det. Jeg har hatt mange tunge og lange depresjoner pga tidligere dumme valg. Men jeg har kommet meg gjennom det. Det er bra at du har søkt hjelp. Ta et skritt i gangen. Dette klarer du. Om det er økonomisk verge som skal til, så får du det. Jeg var inne på samme tanke for flere år siden. Nå virker det som en fjern tanke. Jeg har som sagt fått god kontroll på pengebruken. Men en økonomisk verge kunne vært/kan være bra i en overgangsperiode. Oppsummert råd: bruk dine hjelpere. Ta tiden til hjelp. Livet vil bli bedre. Det vil ta tid. Hvilken eventuell diagnose(r) du har, må være opp til psykologen din å finne ut av. Ikke kg. Lykke til. Klem til deg. Anonymkode: c5884...61b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #16 Skrevet 14. mai 2022 Hvor mye gjeld har du, forresten? Og hvor mye inntekt? Om du vil si dette da. Når du sier det er verre enn luksusfellen, er det virkelig riktig? Har du spillegjeld? Anonymkode: c5884...61b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #17 Skrevet 14. mai 2022 Hva har du gjort siden du sier det er verre enn luksusfellen? Hvor ille er det? Anonymkode: 71e1b...32c
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #18 Skrevet 14. mai 2022 Vil du skal vite at det er vanligere enn du tror, folk prater bare ikke høyt om det. For det er skambelagt. Prøver heller ikke neglisjere det du sier, men ville du skulle vite at du ikke er unormal ❤️ Jeg selv satte meg selv både farlige og kaotiske situasjoner, fordi da matchet verden utenfor med hva jeg følte inni meg. Da ga det mer mening hva jeg følte. Du skriver at du ikke forsto hva du drev med økonomisk. Hva om det handler om at du kanskje ikke helt vet hvorfor du utsatte seg selv for det? At det ligget noe tyngre bak din atferd. For det høres jo ut som et mønster Anonymkode: c3174...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #19 Skrevet 14. mai 2022 Jeg vil tippe at det ligger diagnoser bak, så det nytter ikke å snakke til folk om pluss og minus når mennesket sliter hardt mentalt sett. Nå vet jeg ikke om du har brukt penger på luksus eller whatever man skal kalle det. Men det går fint an å bli nødt til å bruke mer enn en har hvis du har lav inntekt fra før av, og ønsker bare å ha noe som ligner et normalt liv. Så jeg vet ikke hvilket scenario du har praktisert, men jeg kjenner en / ei som sliter både fysisk og mentalt og har brukt mer enn hen hadde, men det er ikke for å leve luksus, men for å jekke seg opp et par hakk fra sosialstønad nivå, for det er helt jævlig sted å være over lengre periode. Så i hodet, forskutterer man at det vil komme bedre tider, og at man vil ha kunne betale det ned. Men så kommer ikke bedre tider, verden er veldig ustabil politisk og økonomisk, og da skal det lite til før forskutteringen om at "ting vil bli bedre" går ned i dass. Leste nettopp i går i NRK om en fyr som tapte 500 000 kroner på krypto, og 100 000 av de 500 000 ble tapt de siste dagene bare. Det er ingen luksus det han gjorde, ved å kjøpe krypto online. Men så ble det et massivt tap. Så det er forskjell der, men fullt forståelig er det også hvis du brukte penger på litt mer "luksus". Vi er preget av materialisme og penger og dette gjennomsyrer hele samfunnet. Alt som heter suksess og status måles i stor grad i penger. Eksempelvis, kan du si at det er sløsing å kjøpe ny Porsche, men det er ikke sløsing å kjøpe ny VW Golf, eller ny dress, fremfor å grave etter en på Freetex, fordi det er situasjoner hvor en må være kledd presentabelt og godt. Da nytter det ikke å trappe opp med Freetex dress og et vrak av en bil. Du må ikke trykke deg selv ned i alle fall. Dette med at alle skal ha "alt på stell" økonomisk er lett for friske og velbemidlede folk å si. Vi lever ikke i en verden der folk får alt på stell. Stadig flere faller fra av ulike årsaker og møter veggen. Så jeg håper at du får den hjelpen du trenger. Anonymkode: c38ed...d34 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #20 Skrevet 14. mai 2022 Mumia skrev (2 timer siden): ADHD? Asperger?depresjoner? Jeg har disse 3! Og jeg har IKKE økonomiske problemer. Selv om dere nå sikkert har lyst å skrive «sikker? Det kan hende du bare ikke ser det selv siden du har diagnosene!» Jeg er den som må låne penger til andre, både mamma, venninner og broren min. Sjelden det er mamma. Broren min har Asperger og han er fullstendig blottet ja. Han bruker pengene så fort de kommer på konto, kjøper det lettest tilgjengelige uavhengig av pris. Han er sånn som glemte å ta med tastatur eller datamus hjem til mamma på ferie og da bare løp på butikken og kjøpte nytt. Flere ganger. Venninna mi bruker opp pengene på manikyr (negler) hver uke, diverse hudpleie, dyre steder å bo, masse alkohol og restaurant. Anonymkode: 42a78...abd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå