Pussicat Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 Jeg er ikke noe glad i å lage mat og sliter alltid med å finne på noe å lage når vi får besøk. Og nå skal vi ha 2 besøk som jeg må lage mat til. 1. Tanta og Onkelen til min samboer kommer på besøk. De har aldri besøkt oss før, men vi har vært hos dem flere ganger. Hva serverer jeg dem å spise? Tenkte en form for middag. Og kake... 2. Samboeren min har bursdag og da samles både min og hans familie. Blir både voksne og tenåringer. Ca. 12stk til sammen. Hva serverer jeg å spise i en sånn anledning? Har servert gryterett før, men synes det blir kjedelig med det hver gang familiene samles. Blir selvsagt noen kaker etter middagen, men de får jeg antageli hjelp med.
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 Jeg tror jeg ville laget noe jeg har laget før til din samboers tante og onkel. Helst noe du lager helt fra bunnen av for jeg tror alle middagsgjester setter pris på at noen tar seg tid til å lage mat fra grunnen. Synes det viser at man setter ekstra pris på gjestene sine:) Personlig imponert jeg min tante og eldre kusine med masse hjemmelaget mat når jeg var hjemme på ferie i høst. Selv lager de sjelden ting slik som lammefrikasse, lammesteik, røkt torsk med tilbehør etc. Så jeg foreslår at du kanskje lager lammefrikassé og eplepai til dessert? I store familielag er jeg vant med at det er "enkel" mat det serveres. Hjemmelaget kjøttsuppe er kjempegodt og kan fint lages dagen før. Jeg bruker forskjellige typer kjøtt i min "luksusvariant"; oksekjøtt, røkt svineknoke og høne f.eks. Jeg koker alt i samme gryte, bare pass på at de ulike typene kjøtt får den tiden det trenger. Jeg legger gjerne i det som trenger lengst tid først. Det var mine forslag:) Har ingen oppskrifter for hånden akkkurat nå, men ikke noe av dette er det vanskelig å finne oppskrifter på. Lykke til med middagsgjestene:)
Pussicat Skrevet 8. november 2005 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2005 Ehh.. Syntes dette hørtes veldig vanskelig ut. *hjelp*. Jeg kan vel kalles en nybegynner på kjøkkenet siden jeg ikke liker å lage mat...
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2005 #4 Skrevet 8. november 2005 Lammefrikasse klarer du å lage så lenge du greier å skjære kjøtt og grønnsaker i biter Lammefrikassé til 4 personer (husk å tilpass mengden til hvor mye du tror dere spiser) 700 gram lammekjøtt uten ben (f.eks. bog) 4 dl vann 2 ts salt 2 gulrøtter 2 persillerøtter 1 bunt vårløk (av en liten purre) 1 bunt grønn fersk asparges (eller sukkererter) (eller bruk andre grønnsaker du liker) 1/2 ts pepper 1 ss fersk timian (1 ts tørket) 2 ss sitronsaft 1 dl melk 1 ss maisenna 1 ss rømme (eller creme fraiche) 2 ss hakket persille Kok opp vann og salt. Tilsett kjøttet skåret i terninger og kok opp. Skum av (fjern skummet som dannes på overflaten) og la trekke ca 20 min eller til kjøttet begynner å bli mørt. Tilsett grønnsaker skåret i mindre biter og ha i krydder. La trekke til grønnsakene er møre, ca 10 min. Kok opp og jevn med maisenna rørt ut i melken. Smak til med rømme, urter og krydder.Rør i hakket persille rett før servering om du ønsker det. Server med nykokte poteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå