Gå til innhold

Når besteforeldre ikke respekterer regler, og lyver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn er 8 mnd og hadde barnevakt for første gang i dag. Jeg har lest meg en del opp på ernæring for småbarn, og vi ønsker ikke å gi mat med sukker eller visse tilsetningsstoffer de første årene (så lenge vi "kan", hvertfall). Det er jo bare 3 mnd siden hun begynte med fast føde, og hun spiser ikke veldig mye ennå. Hun har null behov for kaker og søtsaker enda, men besteforeldrene syns selvfølgelig vi er sære. "Det kan jo ikke skade med bare litt," "så lenge man bruker sunn fornuft" osv, er argumentene. De vil heller ikke høre om hvorfor vi har tatt et slikt valg, jeg blir bare avbrutt og det er uinteressant.

I dag satt besteforeldrene barnevakt og vi hadde med to måltider til henne, og pappaen ga tydelig beskjed om at hun ikke skulle få noe søtsaker. Bestemor tulla med at de skulle gi masse is og godteri. Men lovte så at de skulle respektere våre ønsker.

Når vi kom tilbake så jeg at det var boller på benken som var skåret i. Jeg vet ikke om de har gitt dattera vår dette, og vil selvfølgelig ikke anklage dem for noe. Men jeg vet at de syns vi er utrolig sære, og har gitt sine andre barnebarn is og boller fra de var 6 mnd. Og hun har snakket mye om hvor mye kaker barnet vårt skal få og sagt slikt som "tenk, om et år skal du komme hit og overnatte og få is og vafler!". Slik sier hun veldig ofte. Da sier mannen ifra om at hun ikke skal få sukker før hun er 2 år.

Hva gjør vi? Bestemor er ikke interessert i å høre på mine "tirader" om hvorfor vi ikke vil gi barnet sukker og enkelte tilsetningsstoffer. Når hun begynner i barnehage blir det nok umulig å unngå helt, og så snart hun blir stor nok til å skjønne det sosiale rundt mat kommer vi til å slippe litt opp. Kommer ikke til å ha "nei-mat" når hun blir større. Men som sagt, en 8 mnd baby skal ikke ha i seg boller, syns vi. Og disse første 3 årene er kritiske i forhold til etablering av tarmhelse, derfor er vi ekstra opptatte av det akkurat nå.

Syns det er en vanskelig situasjon. For jeg ser for meg at bestemor lett kunne gi litt boller, og så lyve om det. "Er det så farlig", kan man tenke, men jeg vet så mye om ernæring at ja, jeg tenker det er litt "farlig", det er hvertfall ikke bra! Og det handler jo om å respektere våre regler. Men som sagt, vet ikke sikkert at de ga noe...

Skal jeg spørre bestemor? Jeg vet ikke om hun ville snakket sant. Skal jeg prøve å forklare hvorfor igjen? Eller bare la det ligge? Det frister jo ikke å be om barnevakt igjen, hvis jeg vet at babyen får boller...

Det skal sies at jeg og svigermor ikke har den beste relasjonen etter at vi fikk barn, men mannen har en god relasjon med henne. Men mannen er ikke like god til å forklare og argumentere, han vet bare at han er enig etter at jeg har fortalt han en del om kosthold. 

Anonymkode: d92ef...dd6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke latt dem være barnevakt, men heller bare besøkt dem så dere har kontroll. Hvis ikke må dere bare slippe kontrollen og stole på dem, men virker ikke som de er til å stole på……

Jeg har likedan svigers fra «gammelskolen» som tror de vet best og det er ikke så farlig osv. Er helt jævlig. Det handler alltid om at de skal tilfredsstille SINE behov som besteforeldre og hva DE ønsker, ikke hva vi foreldrene ønsker for vårt barn og familie.

Anonymkode: 680ae...917

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme utfordring da våre barn var små. Besteforeldrene var ekstremt opptatt av å gi barna sjokolade, is, kaker, saft osv. Helst ved hver mulig anledning. 
Vi snakket med dem om saken gang på gang. Søtsaker bare på lørdager. Men det var helt dødfødt. De gav barna snop og is og ba dem «ikke si noe til mamma». Fikk selvsagt vite om det. Siden vi bor svært nærme hverandre og hadde mye omgang, så ble dette et stort problem. 
Vi måtte rett og slett kutte ned på samværet med besteforeldrene. 
I deres tilfelle ts, så hadde jeg ikke latt besteforeldrene passe barnet. Bare besøk der dere er med. 

Anonymkode: c319a...fb9

AnonymBruker
Skrevet

Led deres barn veldig av den "dårlige " mat osv  de fikk av dem at  det veier opp alt samvær kos og kjærlighet besteforeldre  kunne gi.    Viss  ja så  hvordan merket dere det. Og  viss nei  hvorfor ikke kjempe de kamper  dere kunne vinne. 

Anonymkode: 04dc6...6f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen bombe at det her er snakk om svigerforeldrene dine ts, for hadde det vært dine foreldre, hadde du neppe giddet å lage en tråd om det.

Reagerer også på overskriften der du bl.a skriver at besteforeldre lyver, men det er ingenting i HI som sier at de lyver, bare at du tenker at de gjør det.

Selvsagt skal man respektere foreldrenes ønsker og vaner, men om barnet har fått i seg litt bolle, så er det neppe noen krise og har neppe ødelagt barnet for all fremtid. 

Å ja, jeg er bonus bestemor, og forholder meg til hva foreldrene ønsker at barna kan spise og ikke. 

Anonymkode: 7734f...a0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vårt barn er 8 mnd og hadde barnevakt for første gang i dag. Jeg har lest meg en del opp på ernæring for småbarn, og vi ønsker ikke å gi mat med sukker eller visse tilsetningsstoffer de første årene (så lenge vi "kan", hvertfall). Det er jo bare 3 mnd siden hun begynte med fast føde, og hun spiser ikke veldig mye ennå. Hun har null behov for kaker og søtsaker enda, men besteforeldrene syns selvfølgelig vi er sære. "Det kan jo ikke skade med bare litt," "så lenge man bruker sunn fornuft" osv, er argumentene. De vil heller ikke høre om hvorfor vi har tatt et slikt valg, jeg blir bare avbrutt og det er uinteressant.

I dag satt besteforeldrene barnevakt og vi hadde med to måltider til henne, og pappaen ga tydelig beskjed om at hun ikke skulle få noe søtsaker. Bestemor tulla med at de skulle gi masse is og godteri. Men lovte så at de skulle respektere våre ønsker.

Når vi kom tilbake så jeg at det var boller på benken som var skåret i. Jeg vet ikke om de har gitt dattera vår dette, og vil selvfølgelig ikke anklage dem for noe. Men jeg vet at de syns vi er utrolig sære, og har gitt sine andre barnebarn is og boller fra de var 6 mnd. Og hun har snakket mye om hvor mye kaker barnet vårt skal få og sagt slikt som "tenk, om et år skal du komme hit og overnatte og få is og vafler!". Slik sier hun veldig ofte. Da sier mannen ifra om at hun ikke skal få sukker før hun er 2 år.

Hva gjør vi? Bestemor er ikke interessert i å høre på mine "tirader" om hvorfor vi ikke vil gi barnet sukker og enkelte tilsetningsstoffer. Når hun begynner i barnehage blir det nok umulig å unngå helt, og så snart hun blir stor nok til å skjønne det sosiale rundt mat kommer vi til å slippe litt opp. Kommer ikke til å ha "nei-mat" når hun blir større. Men som sagt, en 8 mnd baby skal ikke ha i seg boller, syns vi. Og disse første 3 årene er kritiske i forhold til etablering av tarmhelse, derfor er vi ekstra opptatte av det akkurat nå.

Syns det er en vanskelig situasjon. For jeg ser for meg at bestemor lett kunne gi litt boller, og så lyve om det. "Er det så farlig", kan man tenke, men jeg vet så mye om ernæring at ja, jeg tenker det er litt "farlig", det er hvertfall ikke bra! Og det handler jo om å respektere våre regler. Men som sagt, vet ikke sikkert at de ga noe...

Skal jeg spørre bestemor? Jeg vet ikke om hun ville snakket sant. Skal jeg prøve å forklare hvorfor igjen? Eller bare la det ligge? Det frister jo ikke å be om barnevakt igjen, hvis jeg vet at babyen får boller...

Det skal sies at jeg og svigermor ikke har den beste relasjonen etter at vi fikk barn, men mannen har en god relasjon med henne. Men mannen er ikke like god til å forklare og argumentere, han vet bare at han er enig etter at jeg har fortalt han en del om kosthold. 

Jeg hadde spurt rett ut, men litt for sent å spørre nå. Det handler ikke om sukkeret, men om å ikke respektere dere.

Anonymkode: 21f75...92c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

tviler på at hun dør av litt bolle, du overdriver

Anonymkode: 1c374...887

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...