male32 Skrevet 14. mai 2022 #1 Skrevet 14. mai 2022 Hei Jeg har Sony MDR-1000X hodetelefoner som jeg har vært veldig fornøyd med. Den siste tiden har jeg brukt de til trening, og det har fungert veldig bra, siden de demper lyden fra romaskin bra, og lydkvaliteten er veldig bra. Problemet er at jeg blir veldig svett når jeg trener, og er usikker på om de tåler dette? Jeg skulle nå prøve å lade de, men det fungerer ikke. Mulig ladeporten er ødelagt? Jeg fikk heller ikke til å skru de på, men etter en stund fungerte de igjen. Men lading går ikke. Jeg må derfor ha nye, og det er viktig at de tåler å bli litt våte/svette. Har mest lyst på Sony siden jeg er fornøyd med det (støydempig/lydkvalitet) og lurer på om WH-1000XM3 eller XM4 kan være et bra valg? Er det eventuelle andre hodetelefoner som kan være bedre egnet til trening? Er nødt å ha musikk når jeg trener. Bor i borettslag, veldig lytt så må derfor bruke hodetelefoner.
Gjest Made4u Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Nå er ofte støydempede hodetelefoner et kompromiss, for det går alltid på bekostning av lydkvaliteten, de beste hodetelefonene der ute har ingen støydemping. Men for all del, jeg forstår at mange vil ha støydemping og spesielt hodetelefoner som benyttes til trening og i støyende miljø eller på farten etc., altså miljø hvor det er mye støy man gjerne vil utelukke... De beste hodetelefonene, som heller ikke er nødvendig at ikke har støydemping, fordi de fortrinnsvis benyttes i miljø hvor det ikke er støy (som hjemme i egen stue - noen har forøvrig også støy der) er mest benyttet av audiofile som meg, som ikke går på kompromiss med lydkvaliteten. Hva gjelder svette eller fukt/kondens i helhet, så er ikke det ideelt for hverken elektronikk eller membraner, og kan skape problemer på sikt. Noen hodetelefoner tåler derimot dette bedre enn andre, og noen svetter man mer med (lukkede hodetelefoner kontra åpne hodetelefoner for eksempel), material-valg er der også viktig som skinn kontra stoff etc. Tenker du med hell kan lese tester av hodetelefoner, de tar for seg til hvilken bruk de er og hva de er laget for. En hodetelefon er ikke lenger bare en hodetelefon, det lages hodetelefoner til forskjellig bruk og med forskjellige egenskaper. Å finne riktige hodetelefoner for ditt bruk og for prisen du er villig å betale kan en test hjelpe deg til å sortere ut noen potensielle kandidater, men mitt tips er å lytte deg frem ved å prøve forskjellige, finne ut av hvordan de låter i henhold til hvilken lydisignatur du ønsker deg og da får du jo også prøvd dem på, comfortmessig kan noen foretrekke ett par mens andre vil foretrekke et annet, for din del vil nok et par som er beregnet på en aktiv hverdag og på utebruk noe å trakte etter heller enn hodetelefoner som passer bedre å lytte til inne... Velger du hodetelefoner med kabel får du gjerne bedre lydkvalitet enn ved valg av trådløse, de beste lydmessige er nær sagt samtlige hodetelefoner med kabel, men det igjen passer jo dårlig for en aktiv hverdag og mange av dem krever også en dedikert hodetelefonforsterker for å låte som aller best, og da blir det fort dyrt... Selv har jeg åpne hodetelefoner som slipper både inn og ut masse lyd, dem egner seg best til akustisk musikk og egner seg elendig til å koble til telefon og andre mobile kilder - altså har jeg hodetelefoner som bare egner seg til bruk her i stuen (men er jo ikke slike du har behov for)... Altså er dette med hva dem skal brukes til, og begrensningene forskjellige hodetelefoner har, det er alfa og omega... Aldri spør en selger om råd, de vil bare selge deg noe dem har og vil anbefale deretter, ikke nødvendigvis at det blir et godt råd... Snarere tvert imot, så utforske gjerne litt og les tester av diverse hodetelefoner, så finner du de som passer for deg og dine behov og ditt bruk. Er verdt å legge litt innsats i å finne de riktige for din del, det kan også bety flere turer til forskjellige foretninger for å høre flere par før du bestemmer deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå