AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #1 Skrevet 14. mai 2022 Vi bygger hus. Er nå i gang med å planlegge det elektriske, og elektrikeren er pådriver på spotter i så og si alle rommene. Vi har valgt downlights på badene, men sånn ellers har jeg faktisk ikke lyst på det. Jeg synes ikke det er pent rett og slett. Så vi vurderer heller å legge penger i pene taklamper/skinner/pendler og bruke f eks Phillips hue smartbelysning. Men det er mange som hever øyenbrynene når jeg sier vi ikke ønsker spotter. Skal dere ikke ha det i splitter nytt hus liksom. Tanker eller erfaringer? Anonymkode: f68bb...1ed
beige Skrevet 14. mai 2022 #2 Skrevet 14. mai 2022 Du må velge noe du selv ønsker, spotter er jo også dyrt. Absolutt ikke et must
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #3 Skrevet 14. mai 2022 Enig med deg, jeg synes ikke spotter er fint. Anonymkode: 27391...bd5 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #4 Skrevet 14. mai 2022 Vi har spotter innerst langs taket,med "varme"pærer. Ellers har vi lamper. Er noen som har spotter med et fryktelig kaldt lys og det gjør noe med atmosfæren i rommet. Anonymkode: 833ac...f01
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #5 Skrevet 15. mai 2022 Spotter gir et veldig ubehagelig lys, det kan blende oss. Det er greit å bruke i rom der man trenger godt arbeidslys som bad, kjøkken, kontor, hobbyrom. Men ikke i stue, spisestue, soverom der man gjerne vil ha behagelig belysning. Anonymkode: a09c8...d83 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #6 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spotter gir et veldig ubehagelig lys, det kan blende oss. Det er greit å bruke i rom der man trenger godt arbeidslys som bad, kjøkken, kontor, hobbyrom. Men ikke i stue, spisestue, soverom der man gjerne vil ha behagelig belysning. Anonymkode: a09c8...d83 Spotter med dimming🤗 Anonymkode: dd5fe...29b 1
rabarbrafrø Skrevet 15. mai 2022 #7 Skrevet 15. mai 2022 (endret) Helt enig med deg! Går passe bra på bad, men ellers syns jeg det er lite estetisk. Særlig ufint når downlightsene er langs veggene og kaster sånn buemønster på veggen. Lyssetting er jo generelt vaskelig å få til bra, så det er nok mange som velger downlights fordi det er en lettvint måte å lyssette alle deler av alle rom på. Vi kjøpte hus for noen år siden, og ble da veldig obs på dette. Veldig mange av husene vi var på visning i, særlig de som var pusset opp nylig, hadde downlights i så og si alle rom. Vi valgte (av mange årsaker) et litt eldre hus, og har lyssatt rommene vha dimbare spotter (svarte og hvite Astro Ascoli) som grunnbelysning, og investert i en del klassiske bordlamper, pendler og vegglamper for mer spesifikt lys. Veldig fornøyde med det! Kan forresten anbefale å sjekke ut Jenny Skavlan sin instagram-profil. Blant alle sy-bildene er det en del interiørbilder, og de har akkurat pusset opp huset og installert veldig fine takspotter (ikke downlights) i mange rom - jeg fant i alle fall mye inspirasjon der! Endret 15. mai 2022 av rabarbrafrø
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #8 Skrevet 15. mai 2022 rabarbrafrø skrev (3 timer siden): Helt enig med deg! Går passe bra på bad, men ellers syns jeg det er lite estetisk. Særlig ufint når downlightsene er langs veggene og kaster sånn buemønster på veggen. Lyssetting er jo generelt vaskelig å få til bra, så det er nok mange som velger downlights fordi det er en lettvint måte å lyssette alle deler av alle rom på. Vi kjøpte hus for noen år siden, og ble da veldig obs på dette. Veldig mange av husene vi var på visning i, særlig de som var pusset opp nylig, hadde downlights i så og si alle rom. Vi valgte (av mange årsaker) et litt eldre hus, og har lyssatt rommene vha dimbare spotter (svarte og hvite Astro Ascoli) som grunnbelysning, og investert i en del klassiske bordlamper, pendler og vegglamper for mer spesifikt lys. Veldig fornøyde med det! Kan forresten anbefale å sjekke ut Jenny Skavlan sin instagram-profil. Blant alle sy-bildene er det en del interiørbilder, og de har akkurat pusset opp huset og installert veldig fine takspotter (ikke downlights) i mange rom - jeg fant i alle fall mye inspirasjon der! Tusen takk for gode tips!👌 likte godt belysningen hos Jenny skavlan. Anonymkode: f68bb...1ed
Daria Skrevet 15. mai 2022 #9 Skrevet 15. mai 2022 Jeg leide en nyoppusset leilighet med spotter i alle rom (med dimmere) og hatet det. Selv med dimming føltes det som flombelysning, de gikk stadig vekk og var et herk å skifte. Jeg foretrekker en blanding av taklamper, stålamper og lampetter så jeg kan regulere og variere belysningen mer; jeg vil ikke nødvendigvis ha full belysning i hele rommet til enhver tid. 1
Sam Jones Skrevet 15. mai 2022 #10 Skrevet 15. mai 2022 Jeg liker heller ikke downlights noe særlig. Flytter inn i nytt hus snart og der er det downlights på badene og gang. Det er greit, men ville ikke valgt det i resten av huset.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #11 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spotter med dimming🤗 Anonymkode: dd5fe...29b Det er ikke lysstyrken som er problemet med spotter. Det er plasseringen av lyskilden. Vi får lyset i øynene på en måte vi mennesker opplever som ubehagelig og stressende. Vi trives bedre med indirekte belysning. Anonymkode: a09c8...d83 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #12 Skrevet 15. mai 2022 Vi bygger også nytt hus og vi har ikke spotter. Vi velger heller skinner der det trengs (bad, gang og kjøkken), taklamper på soverom og vaskerom, på stuen velger vi heller å ha gulvlampe, lampe i vindu etc. Vi synes ikke spotter er så fint, vi har spotter utvendig, ven inngangsparti og ved overbygget veranda. Anonymkode: 3b6f9...71c
Gjest Lunaris Skrevet 15. mai 2022 #13 Skrevet 15. mai 2022 Bodde i hus med spotter i hvert eneste rom. I boligen vi eier nå, har vi valgt å ikke ha en eneste spot, det er stygt, upraktisk og dyrt å vedlikeholde.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #14 Skrevet 15. mai 2022 Vi har kombinert spotter, pendler, vegglamper og gulvlamper. Tatt utgangspunkt i regelen om 5-7 lyspunkter i hvert rom. Spottene er plassert ut fra funksjon, og ikke nødvendigvis symmetrisk. Gikk grundig til verks på research før jeg tegnet opp belysningsplan. Anonymkode: a8f71...88a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #15 Skrevet 15. mai 2022 Vi bygger hus og jeg er gift med en elektriker. Vi skal ha spotter ivindfanget, gangene og i arken. Spottene legges tett opp mot veggen, slik at det er veggen og ikke gulvet som blir opplyst. Spotter av typen som lyser opp gulvet er harry, men praktisk i enkelte rom. Anonymkode: e3933...614
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #16 Skrevet 15. mai 2022 Ser jeg går mot strømmen her. Har nylig pusset opp og valgte spotter (dimmbare med mulighet for å velge tone) i alle rom unntatt soverom og dagligstue. I dagligstuen passet det ikke med spotter til den typen himling syns jeg. Valgte i tillegg mange lyspunkter til vegglamper, pendler, pyntebelysning, indirekte lys og så videre. For er det noe jeg hater så er det å ikke ha muligheten til å velge. Spottene er av når vi slapper av og på når vi trenger arbeidslys. Slitsomt å ikke ha nok lys når man for eksempel skal vaske hus midtvinters. På samme måten slitsomt å ikke kunne skru av spotter for da har man ikke et godt alternativ. Kostet en del men var verdt det syns jeg. Anonymkode: fe1c3...fce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå