AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #1 Skrevet 14. mai 2022 Har en slik pallekarm og et Gaia drivhus. Men drivhuset må bare settes rett oppå. Er ingen fester. Kan jeg snu pallekarmen slik at disse jernene i hjørnet står opp istedenfor ned i bakken og vil da drivhuset passe nedi disse? Har ikke satt sammen drivhuset enda og må få på plass pallekarmene først. Derfor er det greit å vite om dette går å gjøre. Vanskelig å snu karmene hvis ikke det passer når de er fylt opp med jord 😉 Anonymkode: 60fff...449
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #2 Skrevet 14. mai 2022 Det ligger video på YouTube på hvordan du skal gjøre det. Anonymkode: 81f47...f83
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #3 Skrevet 14. mai 2022 På dette bildet ser det ut som at de har festet noen små plater både på inn- og utsiden og så plassert drivhusrammen mellom disse. De jernene i hjørnet er for når man setter pallekarmen på en pall Anonymkode: 5c0d1...f02
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #4 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ligger video på YouTube på hvordan du skal gjøre det. Anonymkode: 81f47...f83 Har sett en video på YouTube. Der monterer han drivhuset og bare setter det oppå pallekarmen. Anonymkode: 60fff...449
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #5 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På dette bildet ser det ut som at de har festet noen små plater både på inn- og utsiden og så plassert drivhusrammen mellom disse. De jernene i hjørnet er for når man setter pallekarmen på en pall Anonymkode: 5c0d1...f02 Ja, skjønner det. Men tenkte kanskje drivhuset passet nedi hvis jeg satt karmene opp ned. Anonymkode: 60fff...449
minienthe Skrevet 14. mai 2022 #6 Skrevet 14. mai 2022 Bare snu de opp ned som du tenker, fungerer utmerket så lenge selve bakken du setter karmene på er solid og stabil. Har 2 like oppsett her hvor karmene er satt feil vei nettopp pga dette. Har stått fjellstøtt i flere år i det meste av vær.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #7 Skrevet 14. mai 2022 minienthe skrev (2 minutter siden): Bare snu de opp ned som du tenker, fungerer utmerket så lenge selve bakken du setter karmene på er solid og stabil. Har 2 like oppsett her hvor karmene er satt feil vei nettopp pga dette. Har stått fjellstøtt i flere år i det meste av vær. Takk for svar. Akkurat dette jeg lurte på 🙂 Anonymkode: 60fff...449
minienthe Skrevet 14. mai 2022 #8 Skrevet 14. mai 2022 Apropos Gaia, hvis du ikke har gjort det så anbefaler jeg på det sterkeste å ta ut glassplatene i taklukene og legge litt glassilikon nede i aluminiumssporene glasset skal ligge i før du setter glassene tilbake på plass og lar dette herde noen dager før du setter på takplatene. Med mindre de har endret på produksjonen så er glassene løse uten sikring på toppen og vil skli rundt i sporene ved omtrent all bevegelse med dertil risiko. (NB, silikonering bør du gjøre utendørs pga utvikling av gass under herding. Pass på minimumstemperatur på natterstid før du starter)
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #9 Skrevet 14. mai 2022 minienthe skrev (24 minutter siden): Apropos Gaia, hvis du ikke har gjort det så anbefaler jeg på det sterkeste å ta ut glassplatene i taklukene og legge litt glassilikon nede i aluminiumssporene glasset skal ligge i før du setter glassene tilbake på plass og lar dette herde noen dager før du setter på takplatene. Med mindre de har endret på produksjonen så er glassene løse uten sikring på toppen og vil skli rundt i sporene ved omtrent all bevegelse med dertil risiko. (NB, silikonering bør du gjøre utendørs pga utvikling av gass under herding. Pass på minimumstemperatur på natterstid før du starter) Takk igjen 🙂 Skal sjekke dette når jeg setter det sammen. Anonymkode: 60fff...449
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #10 Skrevet 14. mai 2022 Kjøp vinkeljern og skru de opp langs hjørnene, da sitter drivhuset fast. Anonymkode: 30278...c7b 1
AnAngel Skrevet 15. mai 2022 #11 Skrevet 15. mai 2022 Jeg gjorde som du tenkte, (og som minienthe skriver); satte karmen opp - ned, mine har stått i ca 5 år nå, funker helt fint Var et skikkelig H å sette Gaia sammen husker jeg, dårlige tegninger , sjekket YouTube men huff for et styr! Mulig det er lettere nå (evt. har jeg ti tommeltotter:D)
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #12 Skrevet 15. mai 2022 Vi måtte skru på en smal treskinne rundt hele pallekarmen på innsiden for å få drivhuset til å passe. Platene knuser forresten lett, har hatt 3 runder på plantasjen for å kjøpe reserve. Hender høststormen kommer tidligere enn jeg forventer. Fjerner taklukene på vinteren. Anonymkode: 78ac2...82d
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #13 Skrevet 15. mai 2022 Vi har også dette drivhuset Det er vel slike spor i det hjørnet slik at toppen står mellom 2 metallgreier hos oss. Med andre ord bare å sette det oppå, og om det ikke passer med en gang - skyv det til så går det Vi har ikke hatt problemer med platene, her har alle holdt seg fine i mange år - men synes tipset med silikon var veldig fint, det skal vi teste ut! For det bråker litt når de er løse. Skjønner ikke hva som menes med å sette karmen opp ned da, vil ikke da den metallbiten stikke ned i underlaget? Anonymkode: 03d04...41d
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #14 Skrevet 15. mai 2022 AB over som så bildene, ser ut som vi har satt det opp ned da og tenkt det må være slik jaja det fungerer fint i alle fall! Anonymkode: 03d04...41d
minienthe Skrevet 15. mai 2022 #15 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): AB over som så bildene, ser ut som vi har satt det opp ned da og tenkt det må være slik jaja det fungerer fint i alle fall! Anonymkode: 03d04...41d Stemmer. De "taggene" du tenker på er egentlig ment til å settes ned i bakken på nederste karmen for å stabilisere men det er null problem å snu de opp ned som jeg og tydeligvis du har gjort så lenge underlaget er stabilt ellers. Hadde et par kvelder hvor vinden var en smule intens og glassplatene i taklukene klapret så jeg ikke fikk sove. Hadde irritert meg over de løse glassplatene fra før men det var dråpen som gjorde at jeg gikk til innkjøp av silikon for å se om det kunne stabilisere. Har ikke angret en flekk og har sovet godt i ettertid og 😅 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #16 Skrevet 15. mai 2022 3 minutter siden, minienthe said: Stemmer. De "taggene" du tenker på er egentlig ment til å settes ned i bakken på nederste karmen for å stabilisere men det er null problem å snu de opp ned som jeg og tydeligvis du har gjort så lenge underlaget er stabilt ellers. Hadde et par kvelder hvor vinden var en smule intens og glassplatene i taklukene klapret så jeg ikke fikk sove. Hadde irritert meg over de løse glassplatene fra før men det var dråpen som gjorde at jeg gikk til innkjøp av silikon for å se om det kunne stabilisere. Har ikke angret en flekk og har sovet godt i ettertid og 😅 Har aldri brukt pallekarmer før, og kjøpte med en slik plate til å ha under (vårt drivhus står på platting), så da har jeg lært noe nytt 😄 Vi har hatt orkan her, uten at det var noe problem for drivhuset men det bråket så ungene ble vekt 😛 Ellers er vi veldig fornøyd med dette, men vi har tatt litt av, og satt inn alt for mange krukker med alt mulig rart slik at det vokste seg sammen til en diger busk da vi var på ferie 😛 Så mitt tips får være "less is more". I år går vi for 3 ulike sorter, og har bygd en liten benk for mindre krukker, slik at det blir lettere å komme til. Anonymkode: 03d04...41d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå