Gå til innhold

Ultraprosessert mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her som har peiling på dette?

Jeg har lest en del om det i det siste, og til dels høres det jo enkelt og greit ut (unngå fabrikklaget mat), men i praksis er det ikke så enkelt å forstå likevel.

Hva om man for eksempel lager en rett med mange ingrediense som hver for seg er uprosesserte eller lett prosesserte, men ikke ultraprosesserte, hva blir resultatet da? Om jeg lager lasagne for eksempel, så inneholder den jo både kjøttdeig, hermetisk tomat, melk, ost, pastaplater, mel og diverse tørkete krydder (alt sammen prosessert, men ikke ultraprosessert), og resultatet ligner på ingen måte på råvarene. Kan den likvel regnes som bare prosessert, og er det OK å spise den?

Hva med andre retter, der man blander noe ultraprosessert med uprosesserte varer, hva blir resultatet da? Altså hvor mye tahini kan man ha i hummusen, hvor mye buljong i suppa og så videre, før det hele kan regnes som ultraprosessert mat?

Anonymkode: 14f2d...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villfisker

Det kommer an på hvor nøye en er på det, og hvor mye tid en er villig til å bruke på kjøkkenet. Personlig ville jeg ikke rørt noe av det du lister opp her, men det er meg. Når det er sagt, er det selvfølgelig forskjell på hva man spiser en sjelden gang, og hva man spiser hver dag.

Mange vil kanskje se på meg som ekstrem, men jeg syns ikke jeg er det. Prøver så langt det er mulig å spise mat laget av sin mest naturlige form. Det koster mer, og det tar mer tid, men helsemessig tror jeg absolutt det lønner seg på sikt. Skal ikke si at jeg aldri skeier ut med noe, for det hender. Men jeg spiser aldri noe jeg ikke vet hva er. Tenker det er en god regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den skal være så lite bearbeidet som mulig, uten tilsetningstoffer.(e-stoffer) e-stoffene ødelegger tarmen vår. Dreper bakteriene i tarmen, jo fler bakterier du har i tarmen jo bedre for deg helsemessig. Dagens kosthold ødelegger mennesker fullstendig pga alt dritt vi får i oss.

Kjøper du "ferdigmat", så kan du lese på pakken hva dette innholder. Er der problemet ligger, se på en boks med is fra diplom-is for eks. MASSE stoffer, fortykningsmiddel etc...som er kjent for å drepe bakterier i tarmen vår.

Se på alle de kunstige søtstoffene vi bruker i dag, hva gjør dette med kroppen etter 20-30års bruk? Ingen vet det.

Så, spis så rent som mulig. Dropp alt med E-stoff så langt det er mulig.

Lasagne:
Kjøtt, som du selv kan kverne til deig med 4mm hull på kverna. Eller kjøpe ferdigkverner karbonadedeig.
Gul løk
Hvitløk
Gulrot
Stangselleri, eller paprika i stedet som jeg gjør.
Så hakka boksetomater av god kvalitet. Gjerne øko fra mutti(på meny)
Pastaplater, får du av flere merker. 
Lager hvit saus med muskatnøtt i.

Så monterer du dette sammen i ønsket antall lag.

Anonymkode: 56835...acd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To svært forskjellige svar, nummer en mener mel og kjøttdeig er for prosessert uansett videre tilberedning, den andre synes en helt vanlig lasagne er "ren" nok og innafor. Da er det ikke bare jeg som er dum siden jeg synes dette er vanskelig, i hvert fall!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Melk er jo veldig prossesert det er derfor mangen ikke tåler melk men tåler rå melk og skummet kulturmelk. Fettmolekylene i  melk er homogenisert som betyr  at fettpartiklene blir ødelagt og ugjenkjennelige fettmolekyler som er vanskelig for kroppen å bryte ned

Anonymkode: 38e5d...0e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Melk er jo veldig prossesert det er derfor mangen ikke tåler melk men tåler rå melk og skummet kulturmelk. Fettmolekylene i  melk er homogenisert som betyr  at fettpartiklene blir ødelagt og ugjenkjennelige fettmolekyler som er vanskelig for kroppen å bryte ned

Du må jo ikke drikke melk.

Anonymkode: 56835...acd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ultraprosessert mat er ikke det samme som måltider du setter sammen selv av rene råvarer. Hvis du ser på ingredienslista til vanlige pølser, posteier osv, ser du at det er satt sammen av masse forskjellig som er trukket ut av råvarer. Som stivelse, potetmel, rapsolje, gluten etc. Det er jo ikke det du gjør når du kombinerer fisk og poteter for eksempel.

Prosessering er et spekter. Du kan jo prøve å lage mat av minst mulig prosesserte varer, som poteter i stedet for potetmos fra pose, kjøttstykker i stedet for kjøttboller osv og la det utgjøre hoveddelen av måltidet.

Selv legger jeg vekt på å spise mat mest mulig slik den forekommer i naturlig form, og i kombinasjoner som finnes i naturen. I praksis betyr det at jeg prøver å unngå å kombinere fett og karbohydrater, siden den kombinasjonen ikke finnes i naturen. Protein kommer som regel sammen med fett, og den kombinasjonen metter godt. Karbohydrater (frukt) spiser jeg helst for seg selv hvis jeg kan.

Anonymkode: 4b7e4...908

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ultraprosessert mat er ikke det samme som måltider du setter sammen selv av rene råvarer. Hvis du ser på ingredienslista til vanlige pølser, posteier osv, ser du at det er satt sammen av masse forskjellig som er trukket ut av råvarer. Som stivelse, potetmel, rapsolje, gluten etc. Det er jo ikke det du gjør når du kombinerer fisk og poteter for eksempel.

Prosessering er et spekter. Du kan jo prøve å lage mat av minst mulig prosesserte varer, som poteter i stedet for potetmos fra pose, kjøttstykker i stedet for kjøttboller osv og la det utgjøre hoveddelen av måltidet.

Selv legger jeg vekt på å spise mat mest mulig slik den forekommer i naturlig form, og i kombinasjoner som finnes i naturen. I praksis betyr det at jeg prøver å unngå å kombinere fett og karbohydrater, siden den kombinasjonen ikke finnes i naturen. Protein kommer som regel sammen med fett, og den kombinasjonen metter godt. Karbohydrater (frukt) spiser jeg helst for seg selv hvis jeg kan.

Nøtter, frø og korn inneholder både karbohydrater og fett. Hva som metter best er nok ganske individuelt, jeg føler meg i hvertfall ikke mett hvis jeg bare spiser mat med lite karbohydrat til et måltid.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er enig i at melk er (svært) prosessert, likevel anbefaler noen kostholdsveiledere som er opptatt av dette melk (helmelk), f.eks. Marit Kolby. Dette er absolutt et tema som man blir mer og mer forvirret av jo mer man leser.

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nøtter, frø og korn inneholder både karbohydrater og fett. Hva som metter best er nok ganske individuelt, jeg føler meg i hvertfall ikke mett hvis jeg bare spiser mat med lite karbohydrat til et måltid.

Jeg er enig i at melk er (svært) prosessert, likevel anbefaler noen kostholdsveiledere som er opptatt av dette melk (helmelk), f.eks. Marit Kolby. Dette er absolutt et tema som man blir mer og mer forvirret av jo mer man leser.

TS

Det finnes ingenting i melk som man ikke kan få via andre råvarer.

Anonymkode: 85fd0...023

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Nøtter vi spiser i dag er avlet fram for å bli større og søtere enn i vill tilstand, i likhet med frukt og grønnsaker. Korn er egentlig dårlig mat for mennesker, vi får altfor mye karbohydrater og hull i tennene av det. I det hele tatt utgjorde karbohydrater en liten og sporadisk del av vårt opprinnelige kosthold.

Melk er forholdvis lite prosessert sammenlignet med mye annet folk putter i seg. Men det er lov å kjøpe fersk melk privat hvis man oppsøker en bonde. Der jeg har kjøpt er det også billigere enn i butikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nøtter vi spiser i dag er avlet fram for å bli større og søtere enn i vill tilstand, i likhet med frukt og grønnsaker. Korn er egentlig dårlig mat for mennesker, vi får altfor mye karbohydrater og hull i tennene av det. I det hele tatt utgjorde karbohydrater en liten og sporadisk del av vårt opprinnelige kosthold.

Melk er forholdvis lite prosessert sammenlignet med mye annet folk putter i seg. Men det er lov å kjøpe fersk melk privat hvis man oppsøker en bonde. Der jeg har kjøpt er det også billigere enn i butikken.

Kuene er da også avlet fram for å gi søtere og fetere (og mer) melk? For ikke å snakke om fettinnholdet i kjøttet fra husdyr?

Mye av filosofien bak dette med å unngå ultrapsossesert mat er å unngå overdrevet fokus på enkelte næringsstoffer, men det ser ikke ut til at det virker. Man ender opp med de samme endeløse diskusjonene om karbohydrater og fett likevel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kuene er da også avlet fram for å gi søtere og fetere (og mer) melk? For ikke å snakke om fettinnholdet i kjøttet fra husdyr?

Mye av filosofien bak dette med å unngå ultrapsossesert mat er å unngå overdrevet fokus på enkelte næringsstoffer, men det ser ikke ut til at det virker. Man ender opp med de samme endeløse diskusjonene om karbohydrater og fett likevel.

Man kan diskutere hvor store mengder man kan/bør spise av fett vs karbs vs protein, men de fleste kan være enige i at man bør spise ordentlig mat fremfor (ultra)prosesserte varer som Pringles og smultringer med holdbarhetsdato på ett år.

Det er som sagt både et spekter av prosessering og et spekter av hvordan man vil spise av helsemessige, praktiske, etiske og økonomiske grunner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det mye ultraprosessert mat i vegetarbransjen. Matvarer som kjøpes i butikk og liksom skal erstatte lignende produkter med animalske produkter.

Anonymkode: 11035...f71

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det mye ultraprosessert mat i vegetarbransjen. Matvarer som kjøpes i butikk og liksom skal erstatte lignende produkter med animalske produkter.

Anonymkode: 11035...f71

Men fortsatt er hovedmengden av den Ultra- prosesserte i maten i butikken animalske produkter.

Anonymkode: 85fd0...023

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det dere er så redde for? For en privilegert del av verden vi lever i, hvor vi kan hyperfokusere på egen kropp og hverdag på denne måten.

Jeg er også opptatt av sunn mat, trener og holder meg slank. Men ærlig talt dere, slapp av litt.

Anonymkode: e3a73...63b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det dere er så redde for? For en privilegert del av verden vi lever i, hvor vi kan hyperfokusere på egen kropp og hverdag på denne måten.

Jeg er også opptatt av sunn mat, trener og holder meg slank. Men ærlig talt dere, slapp av litt.

Leser du forskning? Det er klinkende klart hva den sier om ultra prosessert mat. Og i dagens samfunn konsumeres dette i store mengder, mange spiser svært lite rene matvarer.  Kjenner en haug mennesker som spiser like sunt som meg i like mengder, men allikevel sliter med fedme. 

Anonymkode: 7384e...18d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. 
ifølge enkelte i denne tråden er den hjemmelagde iskaka mi no no… (kombinasjon av fett og karbohydrater)

Blir helt svett. Er enig i at for mye ultraprossesert bør unngås, men da tenker jeg mer på fabrikkmat som kjeks, ferdige kaker osv. Mat med mange e-stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Enig. 
ifølge enkelte i denne tråden er den hjemmelagde iskaka mi no no… (kombinasjon av fett og karbohydrater)

Blir helt svett. Er enig i at for mye ultraprossesert bør unngås, men da tenker jeg mer på fabrikkmat som kjeks, ferdige kaker osv. Mat med mange 

Er ikke nødvendigvis e stoffene som gjør at noen er ultra prosessert da. Det er en veldig utdatert måte å tenke på. 

Vet du hvor mange e stoffer et eple har? 11 stykk faktisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Leser du forskning? Det er klinkende klart hva den sier om ultra prosessert mat. Og i dagens samfunn konsumeres dette i store mengder, mange spiser svært lite rene matvarer.  Kjenner en haug mennesker som spiser like sunt som meg i like mengder, men allikevel sliter med fedme. 

Anonymkode: 7384e...18d

Som hovedregel bør man spise mest rene råvarer og et variert og sunt kosthold. Og man bør absolutt informer og legge tilrette for dette på befolkningsnivå. Det betyr ikke at man trenger å detaljstyre eget kosthold ned på dette nevrotiske nivået (at man ikke tørr å spise en vanlig lasagne i blant, eller enda verre: blande fett og karbohydrater(gisp)! Jeg ville bare påpeke at dere framstår latterlig privilegerte og noe selvopptatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er når mesteparten av maten nordmenn spiser er prosessert mat. Mange er syke, overvektige etc og derfor vil holde seg mest mulig unna slik mat for bedre helse. Det burde igrunn de fleste. 

Fint du ikke reagerer på det, ihvertfall ikke enda, men hvis jeg skal "slappe av litt" og skeier ut bittte litt, blusser fort autoimmun sykdommen min opp og tannkjøttbetennelsen. Psyken blir verre og jeg føler meg helt grusom fysisk. Ikke akkurat avslappende. 

Anonymkode: 85511...1f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...