Gå til innhold

Min mann ekstrem slanker seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han sier det er en sunn diett, fordi fasting skal være så bra. Men, det kan vel ikke være bra å nekte seg mat over så lang tid? Han sier og han ikke har tenkt å slutte, og at det er en livsstil.

Det er ikke skadelig å bare spise en gang om dagen. Men det eneste det gjør er jo å begrense kaloriinntak, som er den eneste positive effekten av faste.

Hvis det fungerer for ham så er det jo greit, men han kunne også brukt andre metoder som å telle kalorier. Eller spise flere måltider innenfor et begrenset tidsrom i løpet av dagen (f.eks. spise frokost, lunsj og middag, og ingenting ut over det).

Men faste i seg selv gir ingen positive effekter ut over det generell kaloribegrensning gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De spiser jo alle måltider, bare etter solen har gått ned. Det blir ikke det samme. 

Anonymkode: 9f343...e96

De faster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Faste er faktisk bra for mange prosesser i kroppen. Og faste kan gjøres på mange ulike måter. De fleste av oss har godt av lengre pauser mellom mat.

Nei, faste er ikke bra for noe annet enn kaloribegrensning.

Det er en av mange måter å begrense inntak av kalorier på. Men ut over det har det ingen positive effekter på kroppen ut over det å begrense kalorier generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (Akkurat nå):

De faster.

Ja, men ikke noe anderledes for kroppen enn det de gjør resten av året, de bare snur døgnet. Kjenner mange muslimer, og det er vanlig å gå opp i vekt under ramadan, fordi de overspiser om natten. Samtidig kommer de stuptrøtte på jobb fordi de har holdt seg mye våken om natten (og spist). Ingenting asketisk ved muslimenes faste.

Anonymkode: e636e...be9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (27 minutter siden):

De faster.

Men er ikke dette bare snakk om en mnd av gangen? Ts sin mann har holdt på i flere mnd.

Anonymkode: 9ae1a...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, jabx said:

Nei, faste er ikke bra for noe annet enn kaloribegrensning.

Det er en av mange måter å begrense inntak av kalorier på. Men ut over det har det ingen positive effekter på kroppen ut over det å begrense kalorier generelt.

Joda. Faste trenger ikke å gk kaloribegrensning for å ha positiv effekt. Det handler jo bare om hvor mye du spiser når du først spiser. Pauser mellom måltidene må til for at det migrerende motorkompleks skal kunne gå i tarmene så man får renset tynntarmen for matrester og bakterier og tarmen kan gjøre reparasjonsarbeid. Matinntak stopper denne prosessen. Derfor er det ikke bra med mellommåltider. 

Etter en lengre pause fra mat, som ved en forlenget nattfaste vil kroppen drive autofagi, som er apoptose (regulert celledød) av skadede celler fagocytose ("spising" av døde celler). Spiser man for ofte vil ikke disse prosessene gå. Om man har lengre faste, kan også stamceller aktiveres så man får gjenoppbygget med stamceller og ikke bare ved celledeling. 

Hvis fettforbrenning er målet, så er det også i fastende tilstand at fettforbrenning foregår. 

Kalorimodellen er utdatert, kroppen er ikke et kalorimeter. Kvaliteten på maten og måltidsrytme er det viktigste å tenke på. Selvom man selvfølgelig ikke kommer unna fysikkens lover for energi, så vil kroppen justere mange mekanismer avhengig i forhold til energiinntaket. Man faster ikke nødvendigvis fordi man vil ned i vekt. Og man kan fint faste uten å gå ned i vekt. Og man kan faktisk redusere kaloriinntak ganske mye uten å gå ned i vekt om man spiser mat av dårlig kvalitet fordi kroppen justerer prosessene sine og hormonene så man bruker mindre energi. 

Anonymkode: 526e9...12d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan påvirker dette familien?

Han spiser middag med dere?

Resten av dagen er han vel som før bortsett fra 0 inntak av mat?

Faster ofte selv,kan ikke si at det påvirker mann og barn,spiser da middag med de,tilbereder vanlig middag men spiser selv kun kjøtt og grønt,resten tar ris,potet,saus etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode og informative svar. Han har nå gått med på å prate med legen sin, og sjekke vitamin status. Hvis legen mener han bør slutte, eller prøvene viser at han mangler vitaminer/mineraler, sier han at han skal tilføre flere måltider. 

Jeg håper legen ser problemet. Jeg skal, som flere har påpekt prøve å sette meg inn tema, sånn at jeg klarer å argumentere bedre. 

Jeg vil bare ha tilbake min glade og energiske mann. 

-ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og så får man selvfølgelig helseeffektene av vektnedgang om man går ned i vekt fra overvekt/fedme til normalvekt om det er aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og så får man selvfølgelig helseeffektene av vektnedgang om man går ned i vekt fra overvekt/fedme til normalvekt om det er aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nassenøff skrev (3 minutter siden):

Men hvordan påvirker dette familien?

Han spiser middag med dere?

Resten av dagen er han vel som før bortsett fra 0 inntak av mat?

Faster ofte selv,kan ikke si at det påvirker mann og barn,spiser da middag med de,tilbereder vanlig middag men spiser selv kun kjøtt og grønt,resten tar ris,potet,saus etc

Det påvirker familien at pappaen ikke spiser frokost og kvelds med oss i ukedagene. I helgene er han heller ikke med å spise lunsj. Det hender han sitter med bordet, men da kommer det spørsmål fra min sønn om hvorfor han ikke spiser noe.

Det påvirker og familien at han er mer gretten, sliten og har kortere lunte. Han har og ofte vondt i hodet, og jeg syns han sover dårligere. Så jeg syns ikke han er seg selv, og fungerer like bra uten mat. Nå har har holdt på med dette i mange måneder, det kan kanskje ha noe med saken å gjøre.

Han spiser middag med oss ja.

-ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det påvirker familien at pappaen ikke spiser frokost og kvelds med oss i ukedagene. I helgene er han heller ikke med å spise lunsj. Det hender han sitter med bordet, men da kommer det spørsmål fra min sønn om hvorfor han ikke spiser noe.

Det påvirker og familien at han er mer gretten, sliten og har kortere lunte. Han har og ofte vondt i hodet, og jeg syns han sover dårligere. Så jeg syns ikke han er seg selv, og fungerer like bra uten mat. Nå har har holdt på med dette i mange måneder, det kan kanskje ha noe med saken å gjøre.

Han spiser middag med oss ja.

-ts

Men er han gretten osv så spiser han feil når han spiser. Drikker han nok da? Ok her i uke dagene rekker vi ikke frokost sammen, skole,jobb og skriv morgen så at jeg bare tar kaffe merkes ikke. Faster jeg tar jeg også bare vann til lunsj men er med å holder praten i gang,faster jeg ikke blir det egg, kjøtt pålegg og salat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde vært interessant å høre mannens side av saken. Noe sier meg at han ville framstilt situasjonen helt annerledes. Han må jo få positive effekter av dette kostholdet som gjør at han holder på. 

Hva er BMI'en hans, TS? Er han overvektig, normalvektig eller faktisk undervektig. Det har mye å si her. 

Anonymkode: 7acaf...7c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vel ikke unormalt å kun spise middag sammen i ukedagene? Vi gjør det, sjelden vi voksne er sultne etter middag før barna er i seng. Frokost rekker vi ikke, barna spiser på sfo og bhg. I helgene spiser vi som regel sein frokost og middag, barna spiser oftere. Sjønner dog problemet med gretten gubbe, det er ikke OK så det må han gjøre noe med. 

Anonymkode: 6e0ef...1ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...