Gå til innhold

Min mann ekstrem slanker seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann har startet en ekstrem diett hvor han har gått ned mange kilo. Han hadde i mine øyne ikke behov for å gå ned i vekt. Nå ser han uthulet ut i ansiktet, og er mye tynnere enn før. Denne dietten er sånn at han bare spiser ett måltid pr.dag. Han spiser ikke frokost/lunsj/mellommåltider eller kvelds. Jeg synes det er trist å se at han nekter seg mat, og jeg og sønnen vår spiser alle måltider alene. (Bortsett fra middag) Det gjør noe med famile dynamikken. Det er skikkelig kjedlig at vi ikke kan spise sammen som før. I tillegg er jeg høygravid, og det er sårt at han slanker seg når jeg bare blir større og større. Jeg har virkelig bedt ham på mine knær om å avslutte slankekuren. Han bryr seg ikke om hva jeg sier, og sier han ikke er på normal bmi. (Jeg kan nesten ikke tro det, han har null fett på kroppen) Jeg syns det er så fælt å se han bli tynnere og tynnere, og prøve å forklare for sønnen vår hvorfor pappa ikke spiser med oss. (Må unnskylde ham, sier ikke til barnet vårt at han ikke spiser, men han merker det jo) 

Han sier det er en sunn diett, fordi fasting skal være så bra. Men, det kan vel ikke være bra å nekte seg mat over så lang tid? Han sier og han ikke har tenkt å slutte, og at det er en livsstil. 

Jeg er så frustrert. Jeg forstår at han ville ned noen kilo (hvem vil ikke det) Men, nå er jeg bekymret for hvor dette ender. Han virker helt hjernevasket. Han er slapp, bleik og mye dårlig humør. Han sier det ikke har noe å si, og at dietten er "utrolig bra"

Hva sier dere? Har jeg rett? Har han rett? Hva skal jeg gjøre? Jeg når ikke inn til ham😔

Anonymkode: 9f343...e96

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde vel enkelt og greit sagt at dette setter et usunt og destruktivt eksempel for sønnen deres og at du nekter å utsette han for dette. Enten skaffer han hjelp eller så må han flytte ut og sulte seg ihjel alene. 

Anonymkode: dfcfa...32c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde vel enkelt og greit sagt at dette setter et usunt og destruktivt eksempel for sønnen deres og at du nekter å utsette han for dette. Enten skaffer han hjelp eller så må han flytte ut og sulte seg ihjel alene. 

Anonymkode: dfcfa...32c

Ja.. Jeg tenker og at dette setter et skikkelig dårlig eksempel for sønnen vår. Skulle så gjerne fått ham til å søke hjelp, eller bare slutte med det han holder på med. Jeg tror det må være noe psykisk han sliter med, jeg når bare ikke inn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med de som faster under ramadan da? Er det usunt å?

Anonymkode: 2be29...dbb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo høres ut som at han sliter med en spiseforstyrrelse. "Alle" kan få det, uansett alder og kjønn. Og om det faktisk er tilfelle, så vil han nok trenge profesjonell hjelp. Jeg råder deg til å prøve å få ham til å gå til fastlegen, gjerne at du blir med ham dit, støtter ham og forteller hvordan du opplever at mannen din har endret seg den siste tiden og at du er bekymret.

Selv om han omtaler det som en "bra diett", så hender det dessverre at "diett" er starten på en klinisk spiseforstyrrelse.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med de som faster under ramadan da? Er det usunt å?

De spiser jo alle måltider, bare etter solen har gått ned. Det blir ikke det samme. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De spiser jo alle måltider, bare etter solen har gått ned. Det blir ikke det samme. 

De spiser vel strengt tatt ett måltid de å. Flere når solen går ned tidlig på vinteren, men slik har det jo ikke vært de siste årene.

Men hvis han er så slank fra før, hvorfor bli tynnere? Har han noen på si?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
FeiteFrida skrev (1 minutt siden):

Det kan jo høres ut som at han sliter med en spiseforstyrrelse. "Alle" kan få det, uansett alder og kjønn. Og om det faktisk er tilfelle, så vil han nok trenge profesjonell hjelp. Jeg råder deg til å prøve å få ham til å gå til fastlegen, gjerne at du blir med ham dit, støtter ham og forteller hvordan du opplever at mannen din har endret seg den siste tiden og at du er bekymret.

Selv om han omtaler det som en "bra diett", så hender det dessverre at "diett" er starten på en klinisk spiseforstyrrelse.

Ja, det er det jeg føler. At han har låst seg helt, og jeg slipper ikke igjennom. Det er så trist å se på, han var jo helt fin som han var😔 Jeg er oppriktig bekymret, og han bare avfeier det som at jeg er hysterisk. Han har slitt litt i det siste, så føler det ligger noe mer bak enn at han bare vil bli tynn. 

Jeg får nok aldri bli med til legen hans, og blir bare møtt med oppgitthet og surhet når jeg tar det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faste har sine fordeler, men det bør gjøres med måte. Det kan bikke over for noen. Det er ikke anbefalt å spise OMAD som han gjør (one meal a day) i lange perioder, kroppen har godt av variasjon også i spisemønster.

At han blir slankere mens du legger på deg pga. svangerskap er helt irrelevant. Du er deg og han er han.

Anonymkode: 40633...46c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I tillegg er jeg høygravid, og det er sårt at han slanker seg når jeg bare blir større og større.

Jeg lurer på om hovedgrunnen til reaksjonen din ligger nettopp her, og at alt annet du reagerer på da blir en konsekvens av hovedgrunnen. 

Hvis så, så reagerer du på gale premisser, sett med hans øyne. Selv om det er forståelig at du tenker det.

Han har for øvrig rett at fasting er bra. Mennesker har i hele sin eksistens vært fastere. Det er vel stort sett siste 100-årene at vi ikke har vært det. Fasting gjør noe med metabolismen i kroppen som gagner kroppen. 

Dietter er oftest bare faser som går over etter en viss tid. Du bør ikke bekymre deg for at dette blir en livsstil. Bare gi han litt tid til å innse at det.

Endret av Hippokrates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cylon skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer på om hovedgrunnen til reaksjonen din ligger nettopp her ? 

Han har for øvrig rett at fasting er bra. Mennesker har i hele sin eksistens vært fastere. Det er vel stort sett siste 100-årene at vi ikke har vært det. Fasting gjør noe med metabolismen i kroppen som gagner kroppen. 

Så det er bra at en familiemann sulter seg, og ikke kan spise frokost/lunsj/mellommåltider elker kvelds med barna og familien sin. Det høres ikke bra ut i mine øyne. Mat har en sosial funksjon og. Han høres syk ut. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De spiser vel strengt tatt ett måltid de å. Flere når solen går ned tidlig på vinteren, men slik har det jo ikke vært de siste årene.

Men hvis han er så slank fra før, hvorfor bli tynnere? Har han noen på si?

Jeg vet ikke motivasjonen hans. Jeg forstår det ikke. Han sier han vil være sunn og leve lenge, men jeg tror nok det er vektnedgang som er målet. Jeg syns ikke det er fint engang. 

Jeg tror han hadde gått ifra meg fremfor å være utro, men man vet jo aldri. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates

Så det er bra at en familiemann sulter seg, og ikke kan spise frokost/lunsj/mellommåltider elker kvelds med barna og familien sin. Det høres ikke bra ut i mine øyne. Mat har en sosial funksjon og. Han høres syk ut. 

Jeg modererte innlegget nettopp, du bør lese det på nytt. 

Bra og bra. Mennesker tåler sult godt, særlig hvis man har noe å ta av. Og fasting er som sagt bra for de aller fleste, da innenfor visse rammer. 

Han høres ikke syk ut. Bare veldig motivert på å gå ned i vekt over en "kort" periode. 

Dietter er som nevnt i det andre innlegget bare en fase. Bare slapp av du... det går over... Og ikke bekymre deg for hans slanking nå når du er gravid. Du kan alltids slanke deg du også når barnet har kommet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var en grei oppsummering. "Vanlig" slanking er noe annet enn kompromissløs fasting som går utover funksjon i hverdagen og familieliv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cylon skrev (2 minutter siden):

Jeg modererte innlegget nettopp, du bør lese det på nytt. 

Bra og bra. Mennesker tåler sult godt, særlig hvis man har noe å ta av. Og fasting er som sagt bra for de aller fleste, da innenfor visse rammer. 

Han høres ikke syk ut. Bare veldig motivert på å gå ned i vekt over en "kort" periode. 

Dietter er som nevnt i det andre innlegget bare en fase. Bare slapp av du... det går over... Og ikke bekymre deg for hans slanking nå når du er gravid. Du kan alltids slanke deg du også når barnet har kommet ut. 

Hjelp meg gjerne til å forstå hva i denne situasjonen som ikke høres sykt ut.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han er uthult i ansiktet, drar han det for langt ja. Det er alltid sunnest og penest at kinnene er litt fylte. Høres ut som han har hatt for rask framgang, og blitt litt revet med. Kan han ha utviklet en spiseforstyrrelse?

Anonymkode: efb18...5da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Han har hondt på i mange måneder, og har ingen plan om å slutte. Dette er hans nye "livsstil" 

Det som sårer meg mest er at han ikke tar bekymringen min på alvor, det er en ekstra bekymring nå når jeg er høygravid, og han er ikke særlig støttende i graviditeten. Han har jo nok med slankeprosjektet sitt. Jeg vil og ned etter graviditeten, men kunne aldri sultet meg sånn som han holder på. Han bryr seg ikke om hvordan dette påvirker sønnen vår heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har hondt på i mange måneder, og har ingen plan om å slutte. Dette er hans nye "livsstil" 

Det som sårer meg mest er at han ikke tar bekymringen min på alvor, det er en ekstra bekymring nå når jeg er høygravid, og han er ikke særlig støttende i graviditeten. Han har jo nok med slankeprosjektet sitt. Jeg vil og ned etter graviditeten, men kunne aldri sultet meg sånn som han holder på. Han bryr seg ikke om hvordan dette påvirker sønnen vår heller. 

Var han støttende og deltagende da du gikk gravid med første?

Anonymkode: 40633...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han er uthult i ansiktet, drar han det for langt ja. Det er alltid sunnest og penest at kinnene er litt fylte. Høres ut som han har hatt for rask framgang, og blitt litt revet med. Kan han ha utviklet en spiseforstyrrelse?

Anonymkode: efb18...5da

Ja, det er det jeg er redd for. Og aner ikke hvordan jeg skal nå inn til ham. Han har innhulte kinn, blå ringer under øynene, er bleik og klærne henger på ham. Han var ikke sånn før denne dietten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du legge ut bilde? Du nevner hele tiden disse uthulte kinnene osv. Er det egentlig du som er misunnelig? Der du går høygravid og vagler som en pingvin?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...