Huldra:) Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 Er det noen som kan forklare meg forskjellen på satanisme og okkultisme?
Superlammet Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 Satanisme: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=157584 Okkultisme: Interesse for det mystiske i naturen f.eks..
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 (endret) Satanisme er en av de okkulte retningene, men ikke alle okkultister er satanister. Ordet "okkult" betyr egentlig "skjult viten" og er ett samlebegrep for ulike retninger og religioner, som alle innehar elementer som ikke er kjent for allmennheten. Disse retningene baserer seg også på at det finnes skjulte krefter og dimensjoner i vår verden. Og at vi mennesker kan gå inn og styre og påvirke disse kreftene, og forandre verden ved hjelp av dem. Dette går vanligvis under begrepet "magi". Okkulte retninger baserer seg ofte på at man må igjennom en eller flere innvielser for å få fullt innblikk i en tradisjon. Retninger som feks wicca, sjamanisme, thelema og satanisme går inn under dette begrepet, og mere kjente tradisjoner som astrologi, tarot og kabbala har sprunget ut av okkulte retninger igjen. Mer spesifikt om satanismen kan du vel lese i en annen tråd her på forumet. Endret 8. november 2005 av Varg-Menja
Huldra:) Skrevet 8. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 8. november 2005 Takk for gode, oppklarende svar
Huldra:) Skrevet 8. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2005 Satanisme er en av de okkulte retningene, men ikke alle okkultister er satanister. Ordet "okkult" betyr egentlig "skjult viten" og er ett samlebegrep for ulike retninger og religioner, som alle innehar elementer som ikke er kjent for allmennheten. Disse retningene baserer seg også på at det finnes skjulte krefter og dimensjoner i vår verden. Og at vi mennesker kan gå inn og styre og påvirke disse kreftene, og forandre verden ved hjelp av dem. Dette går vanligvis under begrepet "magi". Okkulte retninger baserer seg ofte på at man må igjennom en eller flere innvielser for å få fullt innblikk i en tradisjon. Er dette det som kalles populær- okkultisme? Og wicca, m.fl. det som kalles okkultisme/okkultister?
Superlammet Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 Jeg ser på det slik som Varg-Menja sier det, at wicca f.eks er en gren av okkultisme. En wiccaner vil nok ikke kalle seg okkultist, men en wiccaner. En satanist vil nok heller si at h*n er en satanist fremfor en okkultist. Populær-okkultisme høres mer ut som noe media har funnet på..
Huldra:) Skrevet 8. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2005 (endret) Det jeg her kaller populær- okkultisme, er den delen av okkultismen som har blitt en del av vår hverdag. Det er den delen vi ofte kan lese om i aviser, tegneserier og ukeblader, og som vi kan møte i TV- serier og dataspill hvor overnaturlige krefter, hekser og magi er sentrale elementer. Kan det forklares slik? Endret 8. november 2005 av Huldra:)
Superlammet Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 Hvis du tenker magi, vampyrer og onde krefter vs. gode krefter har nok dette vært en farsott i hverdagslivet i lange, lange tider. Jeg vil uansett ikke kalle det populær-okkultisme. Nesten som å kalle kristendommen for populær-kristendom siden det er blitt populært å gå med kors, og siden det finnes mange filmer f.eks med innhold fra kristen historie..
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #9 Skrevet 8. november 2005 Hva kaller man de som brenner kirker, velter gravstøtter, ofrer dyr og mennesker?
Superlammet Skrevet 8. november 2005 #10 Skrevet 8. november 2005 (endret) Hva kaller man de som brenner kirker, velter gravstøtter, ofrer dyr og mennesker? ← Syke, forvirrede og respektløse. Endret 8. november 2005 av Superlammet
Gjest TomKrus Skrevet 8. november 2005 #11 Skrevet 8. november 2005 Hva kaller man de som brenner kirker, velter gravstøtter, ofrer dyr og mennesker? ← Satanister. Tror dette har noe med manglende integrering i samfunnet. Skal de være her får de faen meg oppføre seg som oss kristne, eller komme seg tilbake til det varme stedet de kom fra.
Gjest TomKrus Skrevet 8. november 2005 #12 Skrevet 8. november 2005 Hvis du tenker magi, vampyrer og onde krefter vs. gode krefter har nok dette vært en farsott i hverdagslivet i lange, lange tider. Jeg vil uansett ikke kalle det populær-okkultisme. Nesten som å kalle kristendommen for populær-kristendom siden det er blitt populært å gå med kors, og siden det finnes mange filmer f.eks med innhold fra kristen historie.. ← Det blir en litt søkt sammenligning da kristendommen har hatt en større tilhengerskare enn det okkulte. Så klart har vi hatt et popfenomen forsterket av Harry P, Ringenes Herre, Buffy, rollespill osv. Hvis derimot du fikk en blaff av dyp religiøsitet i Norge nå, kunne du kanskje sett på det som et popfenomen.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. november 2005 #13 Skrevet 9. november 2005 Hva kaller man de som brenner kirker, velter gravstøtter, ofrer dyr og mennesker? ← Media kaller disse for satanister. Vi andre kaller dem omtrent det som Superlammet kaller dem. Evt kaller vi dem for umoden ungdom som ønsker å sjokkere.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2005 #14 Skrevet 9. november 2005 Kaller ikke sånne seg selv for satanister også da?
Lestat Skrevet 9. november 2005 #15 Skrevet 9. november 2005 Tja, Bush kaller seg vel kristen uten at det nødvendigvis gjør hans handliger mer korrekte
Superlammet Skrevet 9. november 2005 #16 Skrevet 9. november 2005 Det blir en litt søkt sammenligning da kristendommen har hatt en større tilhengerskare enn det okkulte. ← Gjennom tidene har det okkulte hatt en stor tilhengerskare, med tanke på at de gamle religionene enten er blitt mytologier eller dyttet innunder paraplyen til okkultismen. Hvem som er den største i antall gjennom tidene har jeg nok ingen tall på dessverre. Kaller ikke sånne seg selv for satanister også da? ← Jeg kan sikkert kalle meg kristen, for å si det sånn...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. november 2005 #17 Skrevet 9. november 2005 Kaller ikke sånne seg selv for satanister også da? ← Du kan nok ha rett i at en del gjør det, men da er det mer for å bruke et ord som de vet sjokkerer mer enn at det er en religiøs eller livssynsmessig bakgrunn for det.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. november 2005 #18 Skrevet 9. november 2005 Jeg kan sikkert kalle meg kristen, for å si det sånn... ← Vi bor jo i et såkalt kristent land som har statskirke, og hvis man i det fjerne utland blir spurt om sin eller sitt lands religion, sier man gjerne at man i Norge er kristne. Men personlig ville det jo være høyst misvisende, ettersom jeg ikke bare er ikke-troende, men også utmeldt av statskirken.
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. november 2005 #19 Skrevet 9. november 2005 Du kan nok ha rett i at en del gjør det, men da er det mer for å bruke et ord som de vet sjokkerer mer enn at det er en religiøs eller livssynsmessig bakgrunn for det. ← Men iom at satanismen markedsfører seg selv som en dogmefri religion kan ingen sitte og si at noen ikke er satanister, så lenge de mener selv at de er det. Man kan selvsagt mislike at de kaller seg det og ta personlig avstand fra det, men stort mer enn det får man ikke gjort...
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #20 Skrevet 10. desember 2005 etter og ha sitter og lest gjennom dette forumet så ser jeg att mangen kansje trenger en liten oppfrisking i hva satanisme er. virker som dere bare tar til dere det som står og blir sagt i media.. http://www.ordoilluminatorum.com/atrius/satanismen.html den siden forklarer veldig godt grunnleggende hva en satanist er , og de forskjellige retningene innfenfor satanisme. håper de fleste kan lese gjennom den teksten med et åpent sinn og vil i fremtiden kunne akseptere oss mer , og ikke "dra oss alle over samme kam" ( eller hvordan pokker det ordtaket går)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå