AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #1 Skrevet 14. mai 2022 Leser om andre som diskuterer hvor det er mest praktisk å legge fra seg babyen, jeg har en på 1,5 måned og har aldri kunnet lagt han fra meg. Selv etter han har sovnet i armene våkner han om jeg forsøker legge han for seg selv noen plass. Selv når jeg legger meg om kvelden må han ligge helt inntil, bare ved siden av er ikke godt nok for han. Det er fryktelig slitsomt😞Er dette vanlig og når går det evt. over? Anonymkode: 55a33...dca 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #2 Skrevet 14. mai 2022 Vanlig her i hvert fall. Da han var 10 måneder kunne han sove i egen seng. Men det var helt klaustrofobisk. Anonymkode: 66acb...661 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #3 Skrevet 14. mai 2022 Spørs litt hva du venner til til? Begge mine har sovet godt i vogn/nest/vugge hele veien, men de har aldri fått lov til å sove på meg heller.. Høres jo «ille» ut, men ærlig talt så fikk vi nok nærhet via amming (annenhver time på det meste…) Anonymkode: cfae9...92e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #4 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Leser om andre som diskuterer hvor det er mest praktisk å legge fra seg babyen, jeg har en på 1,5 måned og har aldri kunnet lagt han fra meg. Selv etter han har sovnet i armene våkner han om jeg forsøker legge han for seg selv noen plass. Selv når jeg legger meg om kvelden må han ligge helt inntil, bare ved siden av er ikke godt nok for han. Det er fryktelig slitsomt😞Er dette vanlig og når går det evt. over? Anonymkode: 55a33...dca Har en på 8 mnd. Kan legge han fra meg i max 5 min før han blir grinete. Anonymkode: 7c8b9...77f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #5 Skrevet 14. mai 2022 Ja, det er dessverre helt vanlig, og selv om man kan vende dem til å ligge alene så krever det for noen barn en enorm innsats og mye frustrasjon. Jeg lærte noen triks av lillemini som jeg fikk bruk for med eldstemann, men jeg har dessverre glemt dem nå. Men hun er verdt å sjekke! Anonymkode: 5337d...fe8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #6 Skrevet 14. mai 2022 Jeg måtte legge fra meg eldste, for han var for tung til at jeg klarte å bære rundt på ham. Det skjedde til store protester. Jeg husker ikke når det gikk over. Jeg tror det ble bedre rundt 3-4 mnd. Da gikk mageproblemer over, noe som sikkert hjalp mye. Han var også blitt så sterk at det kunne være gøy å ligge på gulvet, og leke med babygymmen eller andre leker. Jeg måtte være i rommet, og likte vel egentlig ikke å være alene i et rom før han ble to. Lillesøster viser samme tendenser, desverre. Heldigvis er hun mye lettere, så jeg klarer å bruke bæresjal. Jeg lærte etterhvert noen knep sist, som jeg har mye nytte av nå: Å ligge på samme side, i samme stilling, hver eneste natt er vondt. Derfor flytter jeg baby over til den andre siden når pappaen står opp. Vi bytter også side i sengen iblant. For å kunne endte stilling sniker jeg armen min mellom meg og baby, så baby har nesen mot armen min i stedet for puppen. Om morgenen kan det være mulig å snike seg ut. Vent til baby er sulten. Legg babydyna på deg slik at den blir skikkelig varm. Amm liggende, til babyen sovner igjen. Legg babydyna på tvers over baby, og pakk sidene godt rundt baby. Pass på at føttene er inni dyna, og ikke på din mage. Så fjerner du deg forsiktig, mens du stryker baby på hodet. Til slutt tar du den varme voksendyna, og legger den i babys fotende og i en bue mot hver kant, slik at baby ikke kan rulle ut av senga. Da kan du kanskje få en time for deg selv. Dette må du slutte med når baby lærer å bevege seg i senga, om du ikke har flatseng på gulvet. Du er nødt til å gå på do. Det er også fint å få stelle seg litt på badet. Lag til en plass du trygt kan legge ned baby, vi har en håndduk i dusjen. Dersom du legger baby forsiktig ned, og snakker til baby med en munter stemme hele tiden, får du kanskje skite uten vræling. Obs: på et eller annet tidspunkt må du avvenne barnet å være med på do, ellers må du håndtere trassanfallet når barnet ikke får hjelpe deg med å tørke etterpå. Bruk mannen og nettverk for å få avlastning. Om kvelden kan pappaen bære rundt på babyen, eller sitte med baby i sofaen. Pappaer kan også bruke bæresjal, og de er gjerne sterkere siden de ikke har vært gravide. Anonymkode: df7d7...599 2
Mumia Skrevet 14. mai 2022 #7 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Leser om andre som diskuterer hvor det er mest praktisk å legge fra seg babyen, jeg har en på 1,5 måned og har aldri kunnet lagt han fra meg. Selv etter han har sovnet i armene våkner han om jeg forsøker legge han for seg selv noen plass. Selv når jeg legger meg om kvelden må han ligge helt inntil, bare ved siden av er ikke godt nok for han. Det er fryktelig slitsomt😞Er dette vanlig og når går det evt. over? Anonymkode: 55a33...dca Du kan ha et tett sjal rundt han når han sover, så legge han alene 3
Flamme Skrevet 14. mai 2022 #8 Skrevet 14. mai 2022 (endret) Helt normalt 💖 Fikk ikke lagt ned mi før hun var 3 mnd. Ble helt supert etterhvert, kunne bare legge henne rett ned i vogna 🙂 Fortsatt ekstremt enkel å legge. Endret 14. mai 2022 av Flamme 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #9 Skrevet 14. mai 2022 Det er helt normalt, særlig de første 3 mnd ca. Men man blir fullstendig sprø. Det er kjempeslitsomt. ❤️😳 Og de som sier at de "bare kan legge ned", vet ikke hvordan det er. Jeg har hatt en jeg bare kan legge ned fra dag 1, og en som var limt til meg i 3 måneder. Hold ut, det blir bedre! ❤️ Og en dag kan det faktisk hende du savner den lille klumpen inntil deg...😆 Anonymkode: 7009d...a8a 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #10 Skrevet 14. mai 2022 Helt normalt💕 du er den beste kosen, den beste leken, den beste tryggheten osv Anonymkode: 43c54...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #11 Skrevet 14. mai 2022 Jeg har hatt en av hver på dette. Nummer én var klistret til meg fra morgen til kveld, hadde ikke sjans til å legge henne i egen seng om natten heller. Nummer to var helt motsatt. Han likte så klart å kose osv som alle babyer, men han ble veldig forstyrret av å sove i armkroken osv. Gjorde ikke noe spesielt ulikt med disse to som skulle tilsi at de ble så forskjellig. Tror mye ligger i personligheten bare. Men du skal vite at jeg har full sympati med deg 😅 Jada det er jo koselig med baby og kos, men man blir helt koko av å ALLTID måtte være så tilgjengelig. Husker første gang jeg tok meg en liten tur på kjøpesenteret uten babyen, det var omtrent som når man jeg tok lappen som 18 åring 😂 følte jeg hadde fått vinger 😂 Husker det løsnet litt da hun var 3mnd og vi begynte på babysvømming. Da var hun så sliten når vi kom hjem at hun sov når jeg la henne fra meg også. La henne konsekvent ut i vogna, og sakte men sikkert ble vogna en god plass å sove for henne på dagtid. Anonymkode: 1476b...34c 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #12 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Leser om andre som diskuterer hvor det er mest praktisk å legge fra seg babyen, jeg har en på 1,5 måned og har aldri kunnet lagt han fra meg. Selv etter han har sovnet i armene våkner han om jeg forsøker legge han for seg selv noen plass. Selv når jeg legger meg om kvelden må han ligge helt inntil, bare ved siden av er ikke godt nok for han. Det er fryktelig slitsomt😞Er dette vanlig og når går det evt. over? Anonymkode: 55a33...dca Det er helt normalt, og det går (heldigvis) over! Selv om jeg forstår at der er slitsomt og til tider kvelende. En liten trøst er at det er kjempesunt for babyen med masse nærhet både kognitivt og fysisk. ikke hør på dem som sier at: du skal «trene babyen» «for jeg bare la fra meg babyen fra dag en» kanskje de har en helt annen baby enn deg, som ikke trenger den nærheten din ønsker. Eller kanskje de er mindre sensitiv for babyens signal. Eller mer egoistisk (her får jeg sikkert hån fra dere som føler dere truffet) babyer er like ulike som foreldre er ulike. Og har også ulike behov. så ja, det er normalt og du gjør helt rett i lytte til hva babyen ønsker. De blir store fort nok. Men er det for kvelende så kan du såklart forsøke å legge baby ned litt. Du må såklart ta hensyn til egne behov og. En utslitt mor er heller ikke sunt for baby. lykke til. Vanskelig å tenke nå, men Plutselig savner du nærhet og kosen. Anonymkode: 63863...5c1 7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #13 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spørs litt hva du venner til til? Begge mine har sovet godt i vogn/nest/vugge hele veien, men de har aldri fått lov til å sove på meg heller.. Høres jo «ille» ut, men ærlig talt så fikk vi nok nærhet via amming (annenhver time på det meste…) Anonymkode: cfae9...92e Det er ikke noe foreldrene bestemmer, gitt. Du har åpenbart ikke hatt klistremerkebabyer, for de hylskriker til de mister pusten hvis de blir lagt ned, så det er ikke noe alternativ å legge dem vekk. Så lenge man har en rolig baby som godtar det meste uten så store protester, så er det selvsagt lett å legge den fra seg. Til Ts: Ja, det er veldig vanlig og blir gradvis bedre. Det kan allikevel enda pågå i mange måneder, men kanskje med små fremskritt underveis. Min ble en "lett" baby ved 9 mnd. Frem til da var han veldig krevende, men ble gradvis litt mindre krevende. Anonymkode: f5d95...3e8 13 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #14 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Leser om andre som diskuterer hvor det er mest praktisk å legge fra seg babyen, jeg har en på 1,5 måned og har aldri kunnet lagt han fra meg. Selv etter han har sovnet i armene våkner han om jeg forsøker legge han for seg selv noen plass. Selv når jeg legger meg om kvelden må han ligge helt inntil, bare ved siden av er ikke godt nok for han. Det er fryktelig slitsomt😞Er dette vanlig og når går det evt. over? Anonymkode: 55a33...dca Helt vanlig. Vi er pattedyr. Anonymkode: f2fd5...7c7 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #15 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Leser om andre som diskuterer hvor det er mest praktisk å legge fra seg babyen, jeg har en på 1,5 måned og har aldri kunnet lagt han fra meg. Selv etter han har sovnet i armene våkner han om jeg forsøker legge han for seg selv noen plass. Selv når jeg legger meg om kvelden må han ligge helt inntil, bare ved siden av er ikke godt nok for han. Det er fryktelig slitsomt😞Er dette vanlig og når går det evt. over? Anonymkode: 55a33...dca Et tips er å vente 30 min til babyen er i ny søvnsyklus. Kan være lettere å legge fra seg. Eller ikke 🤷🏻♀️ en dag savner du det Anonymkode: f2fd5...7c7 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #16 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke noe foreldrene bestemmer, gitt. Du har åpenbart ikke hatt klistremerkebabyer, for de hylskriker til de mister pusten hvis de blir lagt ned, så det er ikke noe alternativ å legge dem vekk. Så lenge man har en rolig baby som godtar det meste uten så store protester, så er det selvsagt lett å legge den fra seg. Til Ts: Ja, det er veldig vanlig og blir gradvis bedre. Det kan allikevel enda pågå i mange måneder, men kanskje med små fremskritt underveis. Min ble en "lett" baby ved 9 mnd. Frem til da var han veldig krevende, men ble gradvis litt mindre krevende. Anonymkode: f5d95...3e8 Dette! Min første måtte ha kroppskontskt hele(!) tiden, hatet å ligge på rygg og måtte ligge klistret inntil meg om natten. Jeg stålsatte meg for samme opplegg med nr. 2, men han sover best alene, på rygg, og våkner av kroppskontakt 🤷🏻♀️ Vi har virkelig ikke gjort noe annerledes, så barn er nok forskjellige. Måten vi overlevde første på var bæresele! Anonymkode: 9157c...75e 3 2
Dynetrekket Skrevet 15. mai 2022 #17 Skrevet 15. mai 2022 Helt normalt 💕 Det går seg til 💕 Her har jeg hatt en som ikke var slik, ville helst ligge for seg selv. En hvor det gikk seg til etter ca 3 mnd. Og en hvor det gikk seg litt til etter 6 mnd, men ikke løsnet helt før etter ett år 😅 1
Flamme Skrevet 15. mai 2022 #18 Skrevet 15. mai 2022 Og ja, som flere sier, ikke tenk at du skal trene babyen til å bli mer selvstendig nå. Babyer som får den nærheten de selv trenger (enten det er mye eller lite) vil oppleve trygghet. Med trygge barn kommer selvstendighet etterhvert 💖 Hold ut. 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #19 Skrevet 15. mai 2022 Føler med deg, hadde det likt. For meg funket der med bæresjal da sov baby og jeg fikk i det minste hendene fri. Fra 8-9 uker ble det gradvis bedre ved at baby sov i vogn og kunne ligge litt i babygym. Anonymkode: be31a...0c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #20 Skrevet 15. mai 2022 Helt vanlig, les om det fjerde trimesteret. Det går over! I mellomtiden er bæresjal eller bæresele veldig fint å ha. Og prøv å nyte det litt også, den sovende, lille bylten tett inntil deg! Plutselig er den fasen over. Jeg klarte først å virkelig nyte det med barn nummer tre. Anonymkode: 62152...41e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå