AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #1 Skrevet 14. mai 2022 Hei! Jeg skal ha venninner over på middag i kveld og hun ene har vært syk med omgangssyken, hun ringte meg nettopp og sa det har gått 48 timer siden sist hun spydde, men hun er fortsatt litt småkvalm. Er hun fortsatt smittsom da? Jeg vil virkelig ikke risikere og bli syk før 17.mai, men får dårlig samvittighet dersom jeg sier hun ikke kan komme til tross for at det har gått 48 timer. Vi skal jo være i samme rom over flere timer og ta i de samme skålene med snacks, noen som har erfaring med smittsomhet etter 48 timer? Anonymkode: 37550...13b
Rosatoast Skrevet 14. mai 2022 #2 Skrevet 14. mai 2022 Jeg ville ikke risikert det, hvorfor vil hun absolutt dra på besøk om hun fortsatt føler seg uggen? Det er veldig respektløst og du har ingenting å ha dårlig samvittighet for, hvis du sier dere må ta det igjen. Tviler på at hun blir fryktelig lei seg av det heller, skulle bare mangle at man avlyste nesten. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #3 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg skal ha venninner over på middag i kveld og hun ene har vært syk med omgangssyken, hun ringte meg nettopp og sa det har gått 48 timer siden sist hun spydde, men hun er fortsatt litt småkvalm. Er hun fortsatt smittsom da? Jeg vil virkelig ikke risikere og bli syk før 17.mai, men får dårlig samvittighet dersom jeg sier hun ikke kan komme til tross for at det har gått 48 timer. Vi skal jo være i samme rom over flere timer og ta i de samme skålene med snacks, noen som har erfaring med smittsomhet etter 48 timer? Anonymkode: 37550...13b Du er hysterisk https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/unnga-a-bli-smittet-av-omgangssyken/ En smittet person er mest smittsom mens han/hun har symptomer med oppkast og diaré, men man kan også smitte andre etter at symptomene er borte. Etter 48 timer skiller de fleste ut lite smittestoff. Men: man kan skille ut smittestoff også etter at symptomene på sykdommen er borte, derfor er det viktig med grundig håndhygiene også i de første dagene etter at man er frisk. Vanligvis kan man dra tilbake til jobb og skole når man ikke lenger har symptomer og føler seg frisk. Anonymkode: c6c43...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå