Gå til innhold

Uenighet om hva barna skal få til lørdagsgodt 😤

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er som oftes enige, men i det siste har han begynt å være vanskelig når det kommer til barna. Han syns sikkert jeg også er vanskelig men....

Vi har to barn på 2 og 3 år, og de pleier å få litt godteri og sånt til helgen.  Jeg syns det er dumt å i hovedsak gi dem godteri til kos, når de blir like glade for ting som ikke er like usunt.  Så i helgene pleier jeg å kjøpe inn litt mer frukt og bær de vanligvis ikke spiser på hverdagen.  Som jordbær, blåbær, dragefrukt, annanas... Og når har de også oppdaget de mellombarene jeg pleier spise innimellom.  De fra eldorado, sånne musli med sjokolade trekk i bunn.  Og dette kaller de da en sjokolade,m og syns det er helt topp.

Så jeg syns det er like greit å gi dem litt godteri, og heller gi de helgefrukt og en muslibar.  For de blir like glad for det som godteri og melkesjokolade.  Men dette er mannen min uenig i, han syns vi skal gi dem mer godteri i helgen, og ikke så mye av det jeg ønsker å gi.  1. fordi frukten er mye dyrere enn godteri (men vi har stort matbudsjett på 4000 kr og har vanligvis litt til overs vær uke) og 2. fordi helg er for godteri og det skal være kos i helgen.

Men jeg syns jo at de enda er veldig små, og når de blir like glad for jordbær som for smågodt, hvorfor gi dem godteri!

Hva syns dere, er jeg urimelig? 

Anonymkode: 62230...116

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er mye bedre at de blir hekta på frukt/bær enn godteri. Hvis man følger litt med på tilbud kan man jo også variere ut fra tilbudspriser, om han synes det blir så dyrt. Det er vel uansett begrenset hvor mye de klarer å spise? Kanskje ha litt mindre forskjellige typer frukt/bær, om det bedrer humøret hans (litt mindre å kjøpe inn)? 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å møtes på halvveien, litt sjokolade og litt frukt/bær? 

Anonymkode: e28dd...fc9

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så gir han dem det han vil de lørsdagene han handler og ordner og bestemmer, og du hva du vil de andre. Eller annen hver. Dette er virkelig ikke et problem. 

Anonymkode: a27bd...159

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er fasiten. :) 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
MollyJones skrev (9 minutter siden):

Her er fasiten. :) 

Enig. Og jeg ser forresten virkelig ikke at økonomi kan være en faktor her. Klarer ikke å se for meg at så små barn (2 og 3 år!!!) kan klare å spise så mye til lørdagskos at det velter matbudsjettet.

AnonymBruker
Skrevet

Synes du gjør mest rett. Da barna her var små, så gjorde jeg det samme som deg. På lørdag var det gjerne bær, rosiner og litt kjeks. På sommeren så laget jeg smoothie is.

Det kommer en dag, hvor de oppdager mer godteri og usunt, og det er jo greit å vente med det lengst mulig.

Anonymkode: c3c53...1df

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Så små trenger ikke godteri. Var så heldig at min ikke likte det før lenge etter han hadde begynt på skolen. Han var fornøyd med kjeks og saft i helgene. Jeg er ikke motstander av at barn skal få noe med sukker i, men hvis dine er fornøyd med frukt og bær, så har det vel ingen hensikt å vende dem til å få sjokolade. 

Anonymkode: ce802...91a

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din høres skikkelig dust ut. Hva er poenget med å oppfordre barna til sukker og usunt godteri så lenge de liker den sunne snacksen like godt? Hvorfor ønsker han å lære dem dårlige vaner så tidlig som mulig?

Hadde barna spurt om melkesjokolade hadde jeg sett poenget til mannen din, man trenger ikke være hysterisk, men siden de liker det sunne like godt og er for øyde med det er det ren idioti å skulle gi dem noe annet.

Anonymkode: 99751...2ca

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så gir han dem det han vil de lørsdagene han handler og ordner og bestemmer, og du hva du vil de andre. Eller annen hver. Dette er virkelig ikke et problem. 

Anonymkode: a27bd...159

Det er jo et problem hvis den uetiske mannen av totalt uforståelige grunner ønsker å tilvenne to småbarn på kun 2 og 3 år (!!) sukker og melkesjokolade når mor er uenig og barna ikke engang spør etter det.

Anonymkode: 99751...2ca

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Enig mrd deg, TS! 

Anonymkode: a6088...f23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frukten du beskriver er frukt vi har til hverdags, og i barnehagen får de også assortert frukt hver dag.

Mine på omtrent samme alder får en eventyr melkesjokolade hver og er strålende fornøyd. De liker ikke annet godteri og maser heller ikke om godteri til hverdags. Så synes en liten sjokolade hver lørdag er innfor.

Det er også kjempestas å bli med på butikken på lørdagen for å kjøpe sjokoladen.

Anonymkode: 73f24...12d

• Liker 3
Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men jeg syns jo at de enda er veldig små, og når de blir like glad for jordbær som for smågodt, hvorfor gi dem godteri!

Hva syns dere, er jeg urimelig? 

Min bror har et barn som elsker jordbær, blåbær og banan. Barnet foretrekker faktisk en skål med det foran sjokolade, potetgull osv. Så da er jo det enkleste og beste å gi barnet nettopp det barnet vil ha, som er frukt og bær, foran å prakke på barnet det som liksom er "sosialt akseptert" lørdagsgodt. 

Skrevet

Enig i at det skal være kos i helgene. Men hvis barna koser seg med jordbær, da er det jo kos, da? Eller mener mannen din at det er umulig å kose seg med noe annet enn sjokolade? Er det ikke opp til hver enkelt person (også barn) å definere hva som er kosemat?

• Liker 7
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Det er helt innafor med litt usunt godteri i helgen til kos. De kommer jo til å spise usunt godteri og få smaken på det en gang også likevel. Hva med å gi de litt blanding istedenfor at dere er uenig om hva de skal få? Og når barna blir store nok til å få velge selv hva de vil ha så må de få velge selv hva de vil ha som kos i helgene synes jeg. Vil de ha sunn godteri så bør de få det, vil de ha usunt godteri så bør de få det, og vil de ha blanding så bør de få det. Det viktigste er at barna er sunn og aktiv ellers. 

Endret av Warrior
Skrevet

Har du prøvd å prate med ham om hvorfor det er så viktig for ham at barna skal ha godteri? Jeg er enig med deg. Så lenge barna er fornøyd med sunn snacks, hvorfor introdusere dem til usunne ting før de selv ber om det? 

Jeg har en venninne med to barn. Barna trodde juice og Farris var brus frem til de begynte på barneskolen og var strålende fornøyde. De fikk brus når de begynte å etterspørre det.  Hvis de ber om sjokolade på lørdag, så ville jeg gitt dem det, men når de er happy med blåbær, hvorfor i alle dager dytte usunt sukker på dem?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ti10 skrev (58 minutter siden):

Enig. Og jeg ser forresten virkelig ikke at økonomi kan være en faktor her. Klarer ikke å se for meg at så små barn (2 og 3 år!!!) kan klare å spise så mye til lørdagskos at det velter matbudsjettet.

Warrior skrev (5 minutter siden):

Det er helt innafor med litt usunt godteri i helgen til kos. De kommer jo til å spise usunt godteri og få smaken på det en gang også likevel. Hva med å gi de litt blanding istedenfor at dere er uenig om hva de skal få? Og når barna blir store nok til å få velge selv hva de vil ha så må de få velge selv hva de vil ha som kos i helgene synes jeg. Vil de ha sunn godteri så bør de få det, vil de ha usunt godteri så bør de få det, og vil de ha blanding så bør de få det. Det viktigste er at barna er sunn og aktiv ellers. 

Jeg sier jo at jeg gir dem litt av både godteri og mindre usunne ting.  Men mannen vil at vi kun skal gi godteri.

Men jeg ser det er flere som er enige med meg om at det er greit i gi barna ting de liker til kos uansett om det er fukt eller godteri.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å herremann..... Hvorfor ikke bare spør barna hva dem vil ha?! Så er dere ferdig med saken🤦🙄

Anonymkode: 9f902...4fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Setter mannen din virkelig penger foran helsen til barna? 😂 Det argumentet skjønner jeg virkelig ikke! 

Jeg er enig med deg, hadde de spurt etter sjokolade og godteri kunne de fått, men hvis ikke er det vel bare bra å utsette godterispising? 

Anonymkode: 548b2...30d

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så små trenger ikke godteri. Var så heldig at min ikke likte det før lenge etter han hadde begynt på skolen. Han var fornøyd med kjeks og saft i helgene. Jeg er ikke motstander av at barn skal få noe med sukker i, men hvis dine er fornøyd med frukt og bær, så har det vel ingen hensikt å vende dem til å få sjokolade. 

Anonymkode: ce802...91a

Helt enig!!

Hilsen ei med sukkeravhengighet fra barndommen som hun ikke har fått bukt med enda i en alder av snart 35 😒

Anonymkode: 607fb...07d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...