Gjest Madeline Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 Det er nå et par stykker med diabetes 2 i slekten. Jeg vil gjerne ha noen julekaker som jeg kan servere dem også. Er det noen som har noen erfaringer eller tips? Jeg har laget noen av mine vanlige kaker med fruktose i steden for sukker noen ganger og det har gått greit. Mulig at det går greit med noen av julekakene også, men det har jeg ikke prøvd.
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 Jeg ville tatt en prat med dem, og spurt hva slags kaker de kan spise. Diabetes type 2 er på mange måter vanskeligere for en ikkediabetiker å forholde seg til enn type 1, fordi den kommer i så mange "grader", og folk tåler og reagererså ulikt. Det er ingen stor vits i å bytte ut sukker med fruktose. Sukker er sukker, og så lenge man mangler insulin eller er insulinresistent klarer man ikke å bryte det ned. (Men litt søtere enn varnlig sukker er det jo.)
Gjest Madeline Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 Jeg ville tatt en prat med dem, og spurt hva slags kaker de kan spise. Diabetes type 2 er på mange måter vanskeligere for en ikkediabetiker å forholde seg til enn type 1, fordi den kommer i så mange "grader", og folk tåler og reagererså ulikt. Det er ingen stor vits i å bytte ut sukker med fruktose. Sukker er sukker, og så lenge man mangler insulin eller er insulinresistent klarer man ikke å bryte det ned. (Men litt søtere enn varnlig sukker er det jo.) ← Jeg har pratet med dem, men de spiser så godt som ikke kaker. Det har omtrent bare vært det de har fått her hos oss. Og det er faktisk vits i å bytte ut sukkeret med fruktose. De kan spise litt av det, men selvfølgelig ikke store mengder. Jeg kunne tenkt meg og lage noen julekaker med mandler/nøtter . Dette er noe som diabetikerne kan spise. Jeg vil holde meg unna hvetemel. Ingen som har tips til oppskrifter?
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2005 #4 Skrevet 8. november 2005 Det ser ut til at Hannen har misforstått meg her. Jeg har ikke sagt at det ikke er vits i å bruke fruktose. Jeg har sagt at det ikke er noen stor vits. Sukker er sukker, uansett hvilken type sukker det er. Både glukose, fruktose og laktose gir like stor blodsukkerstigning, mens hastigheten på stigningen er ulik. (Jeg antar at mengde karbohydrater er lik.) Andre lettomsettelige karbohydrater (som f.eks hvete) gir lignende virkning.
Gjest Madeline Skrevet 8. november 2005 #5 Skrevet 8. november 2005 Ok, men jeg er nå fremdeles ute etter oppskrifter jeg da .
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 Jeg leter etter oppskrifter sjøl, og vurderer å be en av "mine" diabetikere om hjelp. Et råtips til deg i første omgang: Grete Roede og Fedon Lindberg kan ha de oppskriftene vi leter etter. ellers er regelen ved diabetes at ingenting er forbudt, men man må vite hva man spiser og hvordan man reagerer på det. Kommer tilbake med oppskrifter når jeg har fått napp!
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2005 #7 Skrevet 8. november 2005 Jeg har liggende noen oppskrifter som jeg fikk da jeg gikk på Grete Roedekurs for mange år siden. Gikk på kurs som var ferdig i desember, og fikk da noen oppskrifter på litt sunnere julekaker. Husker ikke om de er for diabetikere, men jeg skal se etter om jeg kan finne de i oppussingsrotet mitt, Hannen. Har også en oppkrift på havrekjeks med fruktose fra Fedon, har kokeboken (selvsagt ) og kan sjekke også der.
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 Disse er fra Grete Roede: Havrekaker Havregryn, rosiner, kanel og nellik. Man skjønner på ingrediensene at dette kommer til å smake godt! Og selvfølgelig er våre havrekaker lette, kun 60 kcal per stk. Kos deg! (ca. 30 stk): 120 g smør 65 g sukker 1/2 dl kunstig strøsøtning 1 egg 60 g hvetemel 120 g store havregryn 1 ts bakepulver 1 ts kanel 1/4 ts nellik 30 g finhakkede rosiner Rør smør, sukker og kunstig strøsøtning hvitt. Tilsett egget og rør godt. Bland sammen havregryn, mel, bakepulver, krydder og de finhakkede rosinene. Rør det i margarinblandingen med en slikkepott eller tresleiv. Sett deigen med teskje på stekeplater dekt med stekefolie. Trykk deigklattene ned med en gaffel. Stek kakene i den øvre delen av ovnene ved 200 grader C i ca 12 minutter inntil de blir gyllenbrune i fargen. Avkjøles på rist. Kakene oppbevares i tett boks. Kcal per kake: 60
Nella Skrevet 8. november 2005 #9 Skrevet 8. november 2005 Sukkerfri gløgg: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift16822.asp Tebrød med frukt: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift5849.asp Krydder kjeks: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift3300.asp Julekaker for diabetikere Det fins idag flere typer søtningsmiddel som kan erstatte sukker i kaker, og hvis man i tillegg ikke bruker det feteste fettet kan man tilpasse flere oppskrifter til en diabetes diett. Bruk gjerne vegetabilsk lettmargarin og skummet melk i oppskrifter. se og mine diabetessider for mer informasjon http://matoppskrift.no/sider/artikkel87.asp Og her er litt nyttige "byttelister" http://matoppskrift.no/sider/diasok.asp
Gjest Madeline Skrevet 8. november 2005 #10 Skrevet 8. november 2005 Tusen takk . Her var det kommet inn flere gode forslag . Det er jo kjekt og servere noe ekstra til diabetikere også. Dessuten har ikke vi som er friske vondt av litt magrere varianter heller.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2005 #12 Skrevet 9. november 2005 Jeg skal hilse fra min "diabetikerkontakt" og si dette: Vanlige Goro av den typen som kjevles ut er utmerket til diabetikere. Det samme gjelder krumkaker uten sukker, fløtestrull og "jønnbrød" Vannbakkels er også veldig bra. Her kan du bruke vanlige oppskrifter. Ellers kan du bytte ut litt av hvetemelet med siktet rug, evt ha i litt grovt. *Leter etter oppskrifter*
Gjest Madeline Skrevet 9. november 2005 #13 Skrevet 9. november 2005 Tusen takk Paige. Hvis du klarer og finne oppskrifter også så hadde det vært helt topp.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2005 #14 Skrevet 9. november 2005 Obs diger oppskrift! Goro Ingredienser: 500 g sukker ½ liter fløte 4 egg 250 g smør 250 g smult 1 ½ kg hvetemel 500 g potetmel 3 ts salt 1 vinglass konjakk Tilberedning: Visp egg og sukker, bland inn stivpisket fløte. Smelt smør og smult litt før det blandes i sammen med de øvrige ingrediensene. Lag deigen kvelden før kakene skal stekes. Kjevle tynt ut neste dag og stek goroene til de er lyst gylne og sprø. Denne oppskriften fra Nordre Høland sies å være fra før 1850.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2005 #15 Skrevet 9. november 2005 Krumkaker 5 dl kremfløte 4 store egg 8 ss sukker ½ ts kardemomme 7 ss potetmel 14 ss hvetemel 4 ss smeltet smør Pisk eggene med halvparten av sukkeret til tykk eggedosis. Visp fløten og resten av sukkeret til krem. Bland sammen, sikt i det tørre og rør inn smøret. Stekes lyse gule i krumkakejern. Kakene stivner fort og må straks de er stekt ferdig rulles rundt en kjegleformet pinne.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2005 #16 Skrevet 9. november 2005 Strull 3 dl fløte eller rømme 100 g sukker 100 g hvetemel ½ dl kaldt vann Visp fløten til krem med litt av sukkeret. Ha i resten av sukkeret, sikt på melet og bland inn vannet med lett hånd. La røra hvile 30 minutter. Stek kakene lys gule på krumkakejern, bruk svak varme. Rull rundt en pinne straks de tas ut av jernet, avkjøl på rist.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2005 #17 Skrevet 9. november 2005 Vanlig sukker kan erstattes med fruktose. Husk at fruktose søter mer enn vanlig sukker. Jeg må inn i gamle kokebøker etter oppskrift på jønnbrød. Dette er flate kaker stekt i krumkakejern. Jønnbrød er helt uten sukker og lite mel.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2005 #18 Skrevet 9. november 2005 Vannbakkels Ingredienser: 50 g margarin 2 dl vann 2 dl hvetemel 3 egg Tilberedning: Kok opp vann og margarin. Dra kjelen av platen. Ha i alt melet på en gang og rør til deigen samler seg i en klump. Sett kjelen tilbake på platen og pass på at ”melklumpen” blir gjennomvarm. Avkjøl ”klumpen” litt, mens du pisker sammen eggene. Halvparten av eggene røres godt inn. Tilsett resten av eggene, litt om gangen, mens du rører godt. Du har tilsatt nok egg når deigen faller tungt ned fra sleiva. Sett vannbakkels på stekeplate med spiseskje og slikkepott. Husk at kakene skal ha plass til å heve seg. Stek kakene på nederste rille ved 200 C i 20-25 minutter. Du må ikke åpne stekeovnsdøra under stekingen, da faller kakene sammen. Kakene er stekt når de ser ”tørre” ut, og det har sluttet å piple væske/fett fra dem. Avkjøl kakene, del hver i to. Du kan servere vannbakkels med litt pisket krem tilsatt kunstig søtningsstoff.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2005 #19 Skrevet 9. november 2005 (endret) 104 diabetiker-oppskrifter her. Endret 9. november 2005 av Paige
Gjest Madeline Skrevet 9. november 2005 #20 Skrevet 9. november 2005 Tusen takk, Paige . Dette var virkelig til hjelp. Spesielt den linken til 104 diabetes oppskrifter var helt topp. Her skal det bakes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå