Gå til innhold

Hva er en avlett?

Langstrømpe

Anbefalte innlegg

Fant en oppskrift på internett. Der sto det at man ved siden av sjokolade-fondanten skulle legge en avlett på tallerkenen, og på denne skulle man ha en kule is og litt bære.

Problemet er altså at jeg ikke aner hva en avlett er, og det var det umulig å se av oppskriften.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avletter er tynne sprø "kaker" som stekes i et avlettjern. Typisk for Gudbrandsdalen. Avlettene ser litt ut som krumkaker før de er bøyd, men de skal være helt lyse når de er stekt. Avlettjernet minner også om et krumkakejern, men mønsteret er forskjellig. I avlettene er det bare fløte og mel. (Noen oppskrifter sier også sukker og vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk liva! Utrolig hva man kan finne ut her på kvinneguiden :D

Er det mulig å bruke gorojern i steden tror du? Er det samme tykkelse og diameter på disse kakene som på goro? Og er de like sprø som goro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det går greit med krumkakejern, det er litt forskjell på tykkelsen (tror jeg) men det er ingen grunn til ikke å prøve.

Jeg ville nok heler prøve å lage en flat krumkake, eller en eller annen form for pletter, enn å prøve meg på avletter i krumkakejern. Dersom du lager krumkaker, vil jeg nok anbefalle å lage en som er basert på 50% potetmel-50% hvetemel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...