Gå til innhold

gjeldssanering , hvor mye sitte igjen med?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette gjelder ikke meg, men en kjenning , Hvor mye skal en person ha til utgifter til mat for.eks? Hun sitter i dag igjen med ca . 3600 kanskje , etter at alt er betalt, da er det strøm,internett/tv, medisiner og husleie som er betalt . Kan man da søke supplerende fra nav i tilfelle? Hun hadde selv ringt namsmannen , å de hadde sagt at trekket skulle være så stort . Hun er ufør, å alene. hun sitter jo igjen med rundt 3400 til 3500 i måneden når dette da er betalt. 

Er det noe vi kan sjekke ut? eller gjøre i dette tilfelle?   

Endret av frøkenkoz
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Poenget med gjeldssanering er jo at vedkommende på leve på x antall kroner etter hva kreditorer skal ha, får hun mer inn skal det til kreditorer. Det hun har skal gå til mat og det bør holde. Hun vil ikke få tilskudd av Nav  dette tilfellet. Det skal være tøft å ha gjeldsordning

Anonymkode: 92fbd...953

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Det er en egen forskrift som fastsetter hvor mye man skal ha til livsopphold.

Lenken nedenfor åpner regjeringens forskrift om livsopphold.

https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/

Bokostnader og livsoppholdsutgifter har prioritert foran alt annet. Det er først etter at dette er dekket at kreditorene få noe.

Hvis din kjenning ikke har nok penger til å få dekket hele livsoppholdsbeløpet, da kan personen søke om økonomisk bistand fra Nav. Dette følger av gjeldsordningslovens (Gol/gol)

§ 1-6.Forholdet til lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen

Gjeldsordning etter loven her er ikke til hinder for at stønad kan gis etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen kapittel 4.

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om gjeldsordning eller lønnstrekk? 

Skal sitte igjen med penger til husleie,skatt, livsoppholdsats til seg og evt.barn og evt. bidrag. 

På gjeldsordning blir det laget et årsbudsjett slik at man har et fast beløp å betale månedlig som hensyntar lav skatt i november og feriepenger. Da kan man oppleve at man har lavere enn livsopphold i normal månedene. 

Anonymkode: 65e13...4c7

AnonymBruker
Skrevet
frøkenkoz skrev (18 minutter siden):

Dette gjelder ikke meg, men en kjenning , Hvor mye skal en person ha til utgifter til mat for.eks? Hun sitter i dag igjen med ca . 3600 kanskje , etter at alt er betalt, da er det strøm,internett/tv, medisiner og husleie som er betalt . Kan man da søke supplerende fra nav i tilfelle? Hun hadde selv ringt namsmannen , å de hadde sagt at trekket skulle være så stort . Hun er ufør, å alene. hun sitter jo igjen med rundt 3400 til 3500 i måneden når dette da er betalt. 

Er det noe vi kan sjekke ut? eller gjøre i dette tilfelle?   

Hun har jo mer penger penger disponibelt enn meg, jeg har 1000-2000 kr igjen til reise+mat.

Anonymkode: 89b47...a6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun har jo mer penger penger disponibelt enn meg, jeg har 1000-2000 kr igjen til reise+mat.

Anonymkode: 89b47...a6f

Er det relevant?

Anonymkode: 65e13...4c7

AnonymBruker
Skrevet

Livsopphold for enslig voksen er 9232,-, i tillegg skal han/hun ha nok til husleie/boutgifter. Livsopphold skal dekke mat, strøm, internett/mobil osv.

Anonymkode: 8f68d...885

Skrevet

3500 på mat i måneden er vel ganske normalt forbruk for en person, om det blir for lite må man jo kutte noe annet

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
On 5/14/2022 at 12:33 PM, trøndermann38 said:

3500 på mat i måneden er vel ganske normalt forbruk for en person, om det blir for lite må man jo kutte noe annet

Ja, kan du fortelle meg hva man kan kutte i da? :)

AnonymBruker
Skrevet
frøkenkoz skrev (1 minutt siden):

Hva mer trenger man etter at alt det faste er betalt? 

Anonymkode: 38555...18f

AnonymBruker
Skrevet
frøkenkoz skrev (1 minutt siden):

De fleste har mer enn nok av klær og sko f eks. Må ikke bruke penger på interiør, restaurant eller feriereiser heller. Detteer tross alt en person som har gått personlig konkurs pga null økonomisk styring. Poenget er å skulle lære noe av dette.

Anonymkode: c0d1a...57a

Skrevet
frøkenkoz skrev (3 minutter siden):

Da må man sette opp hva man bruker penger på, jeg sa opp all tv, bruker bare streaming skifte till billig mobil abb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste har mer enn nok av klær og sko f eks. Må ikke bruke penger på interiør, restaurant eller feriereiser heller. Detteer tross alt en person som har gått personlig konkurs pga null økonomisk styring. Poenget er å skulle lære noe av dette.

Anonymkode: c0d1a...57a

Hvordan vet du at vedkommende har gått personlig konkurs? Står ikke noe om det i tråden.

Anonymkode: ce1fc...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...