Gå til innhold

Hvem "velger" å være aseksuell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke så mye om dette, men jeg er det nok selv. Likte å ha sex før, men nå ønsker jeg det ikke lenger. Så lurer vel egentlig på hvilke mennesker som er aseksuelle? Er det noe galt med oss? Mennesker er jo seksuelle vesener, jeg kommer visst fra en annen planet.

Anonymkode: 47ebb...8ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke så mye om dette, men jeg er det nok selv. Likte å ha sex før, men nå ønsker jeg det ikke lenger. Så lurer vel egentlig på hvilke mennesker som er aseksuelle? Er det noe galt med oss? Mennesker er jo seksuelle vesener, jeg kommer visst fra en annen planet.

For min del fordi jeg synes altfor mange mennesker sliter med å kontrollere seksualiteten sin, at de blander inn seksualiteten sin på alle mulige områder. Man blir jo bare så skuffet over mennesker, at det ikke går an å ha det gøy uten at de skal prakke på en seksualiteten sin. 

Anonymkode: 23a08...8c9

• Liker 1
Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)

Det finnes ingen stereotypiske aseksuelle. Noen finner ikke sex interessant, noen blir kvalm av tanken, noen blir ikke tent, noen ser ikke vitsen og noen misliker det. Sånn er det. Det handler om interesser, preferanser og lyster, og aseksualitet handler da om et valg man tar. Noen blir også født slik.

Men kan også ha psykisk eller fysisk opphav. Altså traumer, negative følelser og dårlige erfaringer, prestasjonsrelaterte minner, hormoner, dårlig blodgjennomstrømming, medisiner, skader, PMS, urininfeksjoner, organrelaterte følelser (liten, stygg, problemer eller skam rundt "tissen") og andre ting som påvirker. Aseksualitet blir da ikke et direkte valg man tar, men en konsekvens av fysisk eller psykisk opphav. 

Aseksualitet er nok mer utbredt enn man aner. Det er mange der ute som "presser" selv selv til sex for å tilfredsstille partneren og de sosiale normene for et normalt samliv. 

Det er ingenting galt med å være aseksuell. 

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du skal skille mellom aseksualitet og "har fått nok fordi tidligere erfaringer med sex har gitt avsmak". 

Anonymkode: 1d41c...c58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HVEM VELGER Å VÆRE HOMOFIL, BIFIL OSV? DET ER IKKE ET VALG VI VELGER, VI BLIR FØDT SLIK.

Så noen blir altså født aseksuelle og slik er det.

Anonymkode: eaec6...b3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er det noe man er hele livet? Trodde jeg var det da jeg var sammen med eksen. Sluttet å tenne på ham etter to år, og ble etter hvert kvalm bare jeg tenkte på p ligge med ham. Var likevel glad i ham. 

Nå har jeg en ny, og tenner så hinsides på ham, selv etter to år, så er iallfall ikke aseksuell lenger nå!

Anonymkode: 0ad7e...2a7

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting unormalt med det. Jeg lever selv i frivillig sølibat. Klarer meg godt iten sex, og ønsker det heller ikke.

Helt ærlig, har jeg aldri forstått hvorfor noen mener det er så fantastisk. En sjokolade, en tur med hunden, en dag med hobbyene mine, eller en fin tur ute en dag, gir meg så uendelig mye mer ☺️

Anonymkode: deba4...cac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

HVEM VELGER Å VÆRE HOMOFIL, BIFIL OSV? DET ER IKKE ET VALG VI VELGER, VI BLIR FØDT SLIK.

Så noen blir altså født aseksuelle og slik er det.

Anonymkode: eaec6...b3a

Usikker på om det er sant. Men det er mulig at noen er sånn ja. Men jeg ser også at mange i det miljøet er transfolk som er ukomfortable med kroppen sin, så jeg tror det er forskjellige grunner til at folk VELGER å definere seg som det. Voldtekter og at man i alle år har blitt prakka på sex uten at man vil ha det. 

Jeg har selv kikka innom miljøet fordi jeg ikke nødvendigvis ønsker et seksuelt forhold, men innser at jeg ikke er aseksuell selv om det å bli penetrert gjerne er noe er noe jeg avstår så Hrt jeg NOK av fetisjer. Og fetisjer er også som jeg oppfatter det, en greie i det miljøet. Så helt aseksuelle er mange kanskje ikke likevel 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 06bc0...68d

Skrevet

Arv og miljø påvirker mye. Seksuelle tilnærmelser kom for min del under samme paraply som svært mange andre ting i oppveksten; ting som var skadelige, farlige, unødvendige. Frykt for å gjøre, tenke eller føle noe som de nærmeste ikke ville akseptere, førte til at aseksualiteten vokste raskere og i bedre jord enn det mer naturlige.

Som andre pattedyr tror jeg mennesker flest kan være ganske seksuelle vesen, men om man påvirkes (for) mye og får unaturlige vrangforestillinger, faller det seg mer naturlig å avstå enn å delta. Naturlig nok.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ingenting unormalt med det. Jeg lever selv i frivillig sølibat. Klarer meg godt iten sex, og ønsker det heller ikke.

Helt ærlig, har jeg aldri forstått hvorfor noen mener det er så fantastisk. En sjokolade, en tur med hunden, en dag med hobbyene mine, eller en fin tur ute en dag, gir meg så uendelig mye mer ☺️

Anonymkode: deba4...cac

Vel, frivillig sølibat? Eller «jeg kan ikke få sex med mennesker som ikke er schtøgg så da fremstiller jeg det heller som at jeg avstår»-sølibat?

Anonymkode: 41885...f1d

Skrevet

Vi lever i et fritt land og vi skal kunne velge alle sammen og det er helt greit å velge å være uten sex med andre og i helsølibat om en har lyst til det. Helt ok. :) 

Skrevet

Aseksualitet kan ta mange former.

Noen er aseksuelle hele livet. Noen i en kort periode. Noen i en lengre periode. Noen i mange korte perioder. Noen i flere lange. Noen i både korte og lange.

Her på KG blir dog aseksualitet som begrep brukt i sin videste forstand og ofte for helt andre ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Usikker på om det er sant. Men det er mulig at noen er sånn ja. Men jeg ser også at mange i det miljøet er transfolk som er ukomfortable med kroppen sin, så jeg tror det er forskjellige grunner til at folk VELGER å definere seg som det. Voldtekter og at man i alle år har blitt prakka på sex uten at man vil ha det. 

Jeg har selv kikka innom miljøet fordi jeg ikke nødvendigvis ønsker et seksuelt forhold, men innser at jeg ikke er aseksuell selv om det å bli penetrert gjerne er noe er noe jeg avstår så Hrt jeg NOK av fetisjer. Og fetisjer er også som jeg oppfatter det, en greie i det miljøet. Så helt aseksuelle er mange kanskje ikke likevel 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 06bc0...68d

Eg går god for at det er sant. 

Nærmare 40 enn 30, og har enno til gode å kjenne på lysta til å ligge med eit anna menneske. Inga medisinske grunnar, inga gamle traume. Har alltid vore sånn. 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kort forklart:
Å være aseksuell er egentlig kun definert ved èn ting: å ikke kjenne seksuell tiltrekning til andre mennesker. Mange misforstår og tror det å være aseksuell betyr å aldri kunne bli opphisset, ikke onanere, fantasere osv. Men det stemmer ikke :) Det finnes aseksuelle som gjør alle disse tingene, og som ikke gjør disse tingene. I tillegg er aseksualitet et spekter: noen er for eksempel demiseksuelle, det vil si at de kan oppleve seksuell tiltrekning, men at de trenger et emosjonelt bånd til en person på forhånd, noe som gjerne tar tid. Noen aseksuelle har sex, noen aseksuelle liker å ha sex (sex-favorable), andre har ikke sex (er sex-averse eller sex-repulsed). Libido er avhengig av aseksualitet. Noen aseksuelle har
Ved siden av kommer den romantiske orienteringen - en del aseksuelle er aromantiske (også kalt aroace (aromanticasexual)), altså kjenner ikke romantisk tiltrekning til andre mennesker. Aseksuelle kan være heteroromantiske, biromantiske, homoromantiske, panromantiske osv. Mange aseksuelle ønsker altså leve i et romantisk forhold med et annet menneske. 
Aseksuelle finnes i alle kjønn, samfunnslag osv. Det er ikke noen stereotypisk aseksuell. Å leve i sølibat er ikke det samme som å være aseksuell. 

Anonymkode: 16d1b...678

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

... Altså: å være aseksuell er ikke et valg. Du kan ikke velge om du er seksuelt tiltrukket til noen andre eller ikke.

Anonymkode: 16d1b...678

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...