Superlammet Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 vg.no skriver.. 80 prosent av kvinnene som oppsøker Krisesenteret i Oslo har innvandrerbakgrunn. Nesten alle er gift med menn av utenlandsk opprinnelse. Dette er skremmende tall. Er dette overraskende, eller er det hva vi kanskje har forventet? Hva kan gjøres? Hva er årsakene til dette? Er det kultur eller religion? En stor del av årsaken til at mange utenlandske kvinner oppsøker krisesentere kan være at mange mangler et eget nettverk når de kommer til Norge, mener politi og krisesentere. Men hvorfor det er så mange menn med innvandrer bakgrunn som slår står det ingenting om.
Gjest filosofia Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 Fordi der de kommer fra er det vanlig og fordi kvinner ikke har noen verdi. Hun er mannens eiendom. Akkurat slik det var i Norge for x antall år siden. Om en kvinne blir slått i Somalia, så vil folk bare trekke på skuldrene om hun beklager seg. Hun fortjente det antakelig er konklusjonen. Man kan ikke derfor forvente at en somalisk mann uten videre skal fatte at han her i landet gjør skam på seg ved å slå. Hva skal vi gjøre med det? Fortsette å lære folk hvordan vi ser på det her, og gi dem tilbud om hjelp og ettervern. Gjelder for så vidt alle, ikke bare innvandrere.
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 Men det som er mest skremmende er at de aller fleste innvandrerkvinner som blir slått ikke vil finne på å ta kontakt med krisesentrene, og ikke havner i statistikken. Det er kanskje ganske vanlig å slå kvinner i landene de kommer fra, så de gjør ikke noe ut av det, eller så vet de ikke at krisesentrene finnes og at de kan henvende seg dit, eller snakker ikke språket el.l. I Danmark var det nettopp snakk om at alle innvandrere måtte skrive under på en kontrakt før de fikk oppholdstillatelse. Et av punktene de måtte skrive under på var at de ikke skulle slå barna sine. Tenk hvis de kunne inkludert konene også i dette punktet! Noe må vel disse mennene finne på for å bevare makten i sin egen familie, tydeligvis...
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 8. november 2005 #4 Skrevet 8. november 2005 De gangene jeg slår meg vrang og banker kjerringa, reiser hun ikke til nærmeste krisesenter - rett og slett fordi hun har et stort nettverk av familie og venner. SÅ priviligert er hun, og det irriterer meg noe jævlig! Man trenger ikke være forsker, eller intens motstander av innvandring, for å forstå at endel av disse upopulære innvandrerkvinnene ikke har tilsvarende nettverk.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #5 Skrevet 8. november 2005 De gangene jeg slår meg vrang og banker kjerringa, reiser hun ikke til nærmeste krisesenter - rett og slett fordi hun har et stort nettverk av familie og venner. SÅ priviligert er hun, og det irriterer meg noe jævlig! Man trenger ikke være forsker, eller intens motstander av innvandring, for å forstå at endel av disse upopulære innvandrerkvinnene ikke har tilsvarende nettverk. ← Det er godt vi har et så aktivt dementipoliti som raskt kan rykke ut og forklare dersom det blir frigjort statistikk som skulle kunne ha den minste tendens til å stille innvandrere i et negativt lys. Btw. jeg har avtjent siviltjeneste på et krisesenter. Det jeg så og det jeg opplevde har selvfølgelig ingen relevans for dementipolitiet. De vet nemlig den egentlige årsaken, de kan forklare hvis du skulle få mistanker.
Gjest TomKrus Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 De gangene jeg slår meg vrang og banker kjerringa, reiser hun ikke til nærmeste krisesenter - rett og slett fordi hun har et stort nettverk av familie og venner. SÅ priviligert er hun, og det irriterer meg noe jævlig! Man trenger ikke være forsker, eller intens motstander av innvandring, for å forstå at endel av disse upopulære innvandrerkvinnene ikke har tilsvarende nettverk. ← Og samtidig har hun et nettverk som vil kunne oppfordre henne til å gå til politet eller oppsøke et krisesenter.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 8. november 2005 #7 Skrevet 8. november 2005 Det er godt vi har et så aktivt dementipoliti som raskt kan rykke ut og forklare dersom det blir frigjort statistikk som skulle kunne ha den minste tendens til å stille innvandrere i et negativt lys. Btw. jeg har avtjent siviltjeneste på et krisesenter. Det jeg så og det jeg opplevde har selvfølgelig ingen relevans for dementipolitiet. De vet nemlig den egentlige årsaken, de kan forklare hvis du skulle få mistanker. ← Hvis du har avtjent siviltjeneste på et krisesenter kan du - forhåpentligvis - si noe kvalifisert om krisesenteret og deres brukere. Dét betyr derimot ikke at du har grunnlag for å mene noe mer kvalifisert om verden utenfor enn andre folk. Den erkjennelsen kan være bra å ha i bakhodet neste gang du bestemmer deg for ikke å vurdere andre forklaringer enn den du selv liker.
Gjest TomKrus Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 (endret) Hvis du har avtjent siviltjeneste på et krisesenter kan du - forhåpentligvis - si noe kvalifisert om krisesenteret og deres brukere. Dét betyr derimot ikke at du har grunnlag for å mene noe mer kvalifisert om verden utenfor enn andre folk. Den erkjennelsen kan være bra å ha i bakhodet neste gang du bestemmer deg for ikke å vurdere andre forklaringer enn den du selv liker. ← Husker jeg traff på en fyr som jobbet i fengsel som mente han hadde en mer faglig tyngde når det kom til å diskutere kriminalitet. Folk er rare. Endret 8. november 2005 av TomKrus
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #9 Skrevet 8. november 2005 Hvis du har avtjent siviltjeneste på et krisesenter kan du - forhåpentligvis - si noe kvalifisert om krisesenteret og deres brukere. Dét betyr derimot ikke at du har grunnlag for å mene noe mer kvalifisert om verden utenfor enn andre folk. Den erkjennelsen kan være bra å ha i bakhodet neste gang du bestemmer deg for ikke å vurdere andre forklaringer enn den du selv liker. ← Jeg kunne jo tatt med i betraktningen statistikk over kjennetegn over voldsutøvere generelt, voldtektsstatistikk, gruppevoldtekststatistikk, politiets husbråksutrykninger, hvem helsevesenet behandler for vold, bekymringsmeldinger og barnevernssaker. Bistandsadvokaten for voldsutsatte mener mørketallet er enda større blant innvandrere. Du må dementere igjen.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #10 Skrevet 8. november 2005 Jeg banker kona hver morgen klokka 8. Tipper det ikke er noen invandrer som klarer den rekorden
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #11 Skrevet 8. november 2005 Skulle hatt en poll her - hvor mye banker du kona? - 1 gang i måneden - 1 gang i uka - 2 ganger om dagen eller mer
Caramba Skrevet 8. november 2005 #12 Skrevet 8. november 2005 (endret) Jeg tror det er kulturforskjeller. Her må absolutt holdningsskapende arbeid til. Innvandrere fra land hvor kvinner ikke har noen særlig verdi må skjønne at sånn er det ikke her i landet. Dette var en av sakene for TV-aksjonen Drømmefanger. De skulle jobbe med å redusere vold mot kvinner i land som feks Pakistan og Somalia. Fant forresten denne artikkelen som er ganske interessant om temaet: I mange land er voldtekt og mishandling av kvinner rettslig sett ikke en kriminell, straffbar handling, men en simpel forseelse. Inntil i fjor kunne "boten" for voldtekt i Peru i følge loven være at voldtektsmannen skulle gifte seg med offeret, for å redde hennes ære. I India er det nesten umulig å bli dømt for voldtekt, påtalemyndighetene ignorer anmeldelsen, offeret blir ikke trodd. http://www.fokuskvinner.no/Temasider/Vold_...er/Artikler/797 Endret 8. november 2005 av Caramba
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #13 Skrevet 8. november 2005 Husker jeg traff på en fyr som jobbet i fengsel som mente han hadde en mer faglig tyngde når det kom til å diskutere kriminalitet. Folk er rare. ← Hvorfor mener du det ? Det burde da være innlysende at en som jobber med feks kriminelle har en helt annen erfaringsgrunnlag til å uttale seg en "hvemsomhelst". Jeg jobber i eldreomsorgen og jeg mener da at jeg vet mer om forholdene der enn en som ikke jobber med det samme.
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2005 #14 Skrevet 8. november 2005 Hvorfor mener du det ? Det burde da være innlysende at en som jobber med feks kriminelle har en helt annen erfaringsgrunnlag til å uttale seg en "hvemsomhelst". Jeg jobber i eldreomsorgen og jeg mener da at jeg vet mer om forholdene der enn en som ikke jobber med det samme. ← Erfaring, ja, inside information, ja. men FAGLIG TYNGDE? Nei, ikke nødvendigvis. Da må man gjerne ha en viss objektivitet, og avstand, og veie for og mot, og vite mye om ALLE sidene ved en sak.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #15 Skrevet 8. november 2005 Erfaring, ja, inside information, ja. men FAGLIG TYNGDE? Nei, ikke nødvendigvis. Da må man gjerne ha en viss objektivitet, og avstand, og veie for og mot, og vite mye om ALLE sidene ved en sak. ← Det trenger da ikke å være enten eller. Det du sier er at kun de som IKKE har erfaring har faglig tyngde, da de med erfaring ikke har evnen til å være objektiv
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. november 2005 #16 Skrevet 8. november 2005 Jeg banker kona hver morgen klokka 8. Tipper det ikke er noen invandrer som klarer den rekorden ← Ha ha ha ha.....
Gjest Gjesten Skrevet 8. november 2005 #17 Skrevet 8. november 2005 Hvorfor mener du det ? Det burde da være innlysende at en som jobber med feks kriminelle har en helt annen erfaringsgrunnlag til å uttale seg en "hvemsomhelst". Jeg jobber i eldreomsorgen og jeg mener da at jeg vet mer om forholdene der enn en som ikke jobber med det samme. ← Jada, ingen som nektar på at ein som jobbar med kriminelle kan uttale seg om forholda i fengsela med større tyngde enn folk utanfor, men så er det ikkje det det er snakk om her. Det er snakk om årsaker til vold, ikkje soningsforhold.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 8. november 2005 #18 Skrevet 8. november 2005 Folk er forskjellige sånn, attegløyma. Noen mener at de har grunnlag for å si noe vettugt om det de selv kjenner til, noen mener at de vet alt fordi de er drosjesjåfører og derfor pr. definisjon har alle svarene mens noen mener at de er smarte og generelt mest verd å lytte til fordi de har kretsrekord i studiepoeng. Hver sin lyst. Spørsmålet i denne sammenheng var vel i utgangspunktet om det kunne være flere mulige forklaringsvariabler på det statistiske faktum Superlammet gjengir i startinnlegget. Noen, undertegnede inkludert, mener at det finnes flere mulige forklaringer, andre mener ikke det. Og så har du dem som i denne tråden ikke mener noe for egen maskin, men diskuterer andres meningsberettigelse. Som sagt; hver sin lyst.
Gjest Gjesten Skrevet 8. november 2005 #19 Skrevet 8. november 2005 Eg har dessverre ikkje nok kunnskap om emnet til å uttale meg, syns berre det blir litt vanskeleg å føre ein debatt her når det heile forsvinn i kven som har lov til å meine kva. Mi erfaring og min kunnskap omhandlar ein liten del av nasjonalitetane til innvandrarbefolkninga, og det eg har sett er at mange tyr til vold pga frustrasjon og kunnskapsløyse. Frustrasjon over å ikkje nå opp i samfunnet her, ikkje få skikkeleg jobb, ikkje kunne språket, normene og reglane. Kunnskapsløyse om rettar og plikter, kultur og skikkar. Andre eg har møtt lir av posttraumatisk- stressyndrom, noko dei eigentleg skulle hatt behandling for for lenge sidan. Av ungdom har eg primært kjennskap til dei med pakistansk bakgrunn, og det vi ser i alle fall er at dei blir dratt mellom ulike kulturar og normsett, noko som gjer dei rotlause og sinte. Foreldra forventar at dei skal følge reglane, samstundes som dei ser fridomen norsk ungdom har. Det oppstår ein subkultur dominert av ungdommar med ganske streng sjølvjustis som er prega av vald. Eg vil ikkje unnskylde menn som slår, men eg vil påpeike at det ikkje er lenge sidan slik vald var vanleg praksis i Noreg og. Vi må vel heller diskutere om vi kan dømme andre praksisar ut frå vår eiga forutsetning, eller om vi bør kreve ei viss skulering av folk før dei får opphaldsløyve her. Til og med i lærebøker i visse frikyrkjer er vald skildra som noko som ein av og til må ty til i oppdraginga. Og det er norske frikyrkjer. Vald er ikkje så skambelagt alle andre stader som det er her. Som sagt vil eg ikkje at vald skal aksepterast, men eg er tilhengar av ei endring i den såkalla integreringsprosessen i dette landet.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 8. november 2005 #20 Skrevet 8. november 2005 ...og helt plutselig, attegløyma, fikk du tråden på sporet igjen - og beviste at din terskel for å "ikke ha nok kunnskap" er betydelig høyere enn både min og andre som aldri vil innrømme akkurat dét. Takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå