Wvolt Skrevet 13. mai 2022 #1 Skrevet 13. mai 2022 Jeg ble tatt for tyveri i butikk for noen måneder tilbake og ble politianmeldt for dette. Nå har butikkeier kontaktet HR avdelingen på min arbeidsplass og jeg har blitt innkalt til møte. Jeg er svært fortvilet og er redd for at de kan gi meg sparken. Kan de fortelle min nærmeste leder om hendelsen? Hvordan bør jeg gå frem? Kan jeg nekte for hendelsen og si at dette er privat siden det skjedde utenfor arbeidstid? Kan jeg anmelde butikksjefen for krenkelse av privatlivets fred? Er så skamfull… ber om råd
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #3 Skrevet 13. mai 2022 Selv om det var galt det du gjorde, så kan ikke butikken ta kontakt med arbeidsgiveren din. Anonymkode: 52d9b...92b 3
Teardrop Skrevet 13. mai 2022 #4 Skrevet 13. mai 2022 Hvorfor er du så dust å stjeler? Du er gammel nok til å vite konsekvensene av dette. Tipper desverre ikke er første gang du stjeler, men første gang du er fersket!? Man må ta konsekvensene av sine handlinger. BTW, har du stjelt i samme kjede du selv jobber i er jeg helt sikker på at du mister jobben ja. Tviler på at det kommer an på mendge/verdi da. 5 1
Gjest Hippokrates Skrevet 13. mai 2022 #5 Skrevet 13. mai 2022 Arbeidsgiver har ingen særlig grunnlag for oppsigelse/avskjed for dette tilfellet så lenge det ikke har noe med arbeidsplassen din å gjøre eller sikkerhetsklareringer osv. Du får nok kanskje en advarsel. Det er dog viktig at du legger deg helt flat, og ikke kommer med unnskyldninger eller bortforklaringer. Du burde heller ikke gjøre en sak av det opp mot noen, heller ikke bedriften som kontaktet din arbeidsplass, som for øvrig var en merkelig ting å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 Hvor grovt var tyveriet? Jeg synes det høres rart ut at butikkeieren har kontaktet arbeidsplassen din, hva skal de oppnå med det tenker de? Det mangler noen detaljer her, som gjør det vanskelig å svare. Er du organisert? Snakk med tillitsvalgte. Uansett bør du ta med deg noen du stoler på til møtet, som kan være din støtte. Og om noe skal bestemmes på møtet, be om tenketid. Ellers så er det bare å eie skammen, alle kan tryne utpå - da må man gjøre opp for seg og lære av feilen. Men om du ikke har gjort noe som har skadet arbeidsplassen din, eller hindrer deg i å gjøre jobben din, så er det ikke grunnlag for oppsigelse etter mitt skjønn. Men arbeidsrett er ikke mitt fagfelt.. Anonymkode: 44778...5cd
Mandagsunge Skrevet 13. mai 2022 #8 Skrevet 13. mai 2022 (endret) Eg har vanskeleg for å sjå korleis arbeidsgjevar kan argumentere for at dette skal vere eit problem i arbeidsforhaldet ditt, med mindre du jobbar i butikk no og blei tilsett der etter tjuveriet. I det tilfelle kan dei moglegens hevde at dei tilsette deg på falsk grunnlag, men til og med då har eg tungt for å tru at det er oppsigelsesgrunn. Er elles einig med dei som seier at det er rart at butikken har kontakta arbeidsplassen din. Dette ei sak mellom deg, butikken og rettsvesenet. Arbeidsplassen din har null og niks med dette og gjere! Ta kontakt med tillitsvalt viss du er organisert. Endret 13. mai 2022 av Mandagsunge
Curiousine Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 Puritaniana skrev (13 minutter siden): Hvorfor oppga du hvor du jobber? Eryn skrev (10 minutter siden): Hvordan vet de hvor du jobber? Regner med de kanskje har søkt ts opp på Internett. 1 1
Eryn Skrevet 13. mai 2022 #10 Skrevet 13. mai 2022 Sånt er ikke publisert på nettet for allmennheten...
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #11 Skrevet 13. mai 2022 Jeg tenker at du IKKE går på dette møtet alene. Snakk med fagforeningen og hør hva de tenker. Ta gjerne med en representant. Anonymkode: bbe30...32b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #12 Skrevet 13. mai 2022 Har du stjålet i egen butikk/butikkjede? I så fall kan du selvfølgelig få sparken, og det bør du også. hvorfor stjeler du? Anonymkode: 3c0a3...11b 1
Curiousine Skrevet 13. mai 2022 #13 Skrevet 13. mai 2022 (endret) Eryn skrev (20 minutter siden): Sånt er ikke publisert på nettet for allmennheten... Sånt er ofte lett å finne på internett så lenge man har navnet til personen . Jobber du på skole, i kommunen osv så kommer det ofte opp om man søker på navnet. Har du profil på linkedin, om man har lagt det til på fb, om bedriften har en internettside der de tilsette er presentert osv osv Endret 13. mai 2022 av Curiousine 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #14 Skrevet 14. mai 2022 Var du på jobb da du stjal? Ev sammenheng? I jobbtøy/ kommunal uniform el? Har du en jobb med særlig krav til tillit? Da kan det være grunn til st arbeidsgiver ble informert. Du har ikke rettskrav på å kunne stjele i fred og det er ikke taushetsbelagt eller beskyttelsesverdig informasjon at du velger stjele. Hvordan tenker du egentlig om dette selv? Det hadde vært interessant å høre. Anonymkode: d6e30...85e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #15 Skrevet 14. mai 2022 Shit au. Dette føles SKIKKELIG ille nå og det føles ut som konsekvensene er enorme, men det er de ikke. Du har nasket, det går ikke innunder stjeling. Det er så mange som har nasket i tenårene eller tidlig 20-årene, og den gangen de blir tatt er gjerne nok til å fremprovosere så mye skyld og skam til at man ikke gjør det igjen. I praksis er konsekvensene minimale så fremt man viser at man tar ansvar og legger seg flat. Da holder det gjerne med et møte. Når det gjelder jobben din er jeg litt usikker, men hvis det verste skulle skje og du skulle få avskjed (jeg tror ikke at du kommer til å få det MED MINDRE butikken du stjal i er i samme kjede som den du jobber i). UANSETT er dette en butikkjobb som ikke er det verste å miste. Det er lov til å feile litt i livet også. Jeg har nasket, og jeg ble tatt og var skamflau og klemte mamma fordi jeg var så lei meg. Jeg fikk forbud mot å gå i den butikken rett i etterkant, men nå flere år etterpå går jeg nå i den butikken uten et snev av skyldfølelse eller skam. Jeg var 15 år og hadde en tilbøyelighet til å ta dårlige valg og presse grensene til jeg ble tatt. Livet går videre selv om det føles veldig stort ut der og da. Lykke til! Alltid lurt å involvere fagforening hvis du er med i det, men hvis ikke så kan du bare ta med deg en hvilken som helst representant på møtet. Det har du lov til, og jeg ville aldri ha gått inn i noen sånne møter alene. Anonymkode: e75d3...15f 1
Wvolt Skrevet 14. mai 2022 Forfatter #16 Skrevet 14. mai 2022 (endret) Helt enig - det er ingen unnskyldning for å stjele, og jeg har lært av hendelsen. Tar konsekvensen av min handling, vil bare bli ferdig med saken. Det var en vare til ca 100 kr og de tok meg på kamera. Jeg jobber ikke i butikk. Kjenner det gjør skikkelig vondt i magen og jeg gruer meg fælt til samtalen. Hva ville dere gjort? Endret 15. mai 2022 av Wvolt 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #17 Skrevet 14. mai 2022 Du skal ikke finne deg i dette for en sum av 100kr. Privatlivet ditt har blitt krenket og jeg ville helt klart anmeldt denne butikksjefen som har spredd opplysninger om deg. Det er mange hissige og hevngjerrige butikksjefer rundt om som gjør seg til kriminelle for småpenger. "Den som ved å true med anklage eller anmeldelse for en straffbar handling eller med å sette frem en skadelig opplysning eller krenkende beskyldning rettsstridig tvinger noen til å gjøre, tåle eller unnlate noe, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år." Anonymkode: b5533...a79 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #18 Skrevet 14. mai 2022 Altså. Man kan jo ikke sparke noen som har voldtatt en kollega engang, om det ikke skjedde på jobb. Så at de skal kunne sparke noen pga. nasking ville vært merkelig. Anonymkode: eb5c4...63c
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #19 Skrevet 14. mai 2022 16 hours ago, Eryn said: Sånt er ikke publisert på nettet for allmennheten... Det kommer helt an på, er mange som publiserer alt mulig rart på offentlige sosiale medier. Anonymkode: 8e0b6...087
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #20 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): "Den som ved å true med anklage eller anmeldelse for en straffbar handling eller med å sette frem en skadelig opplysning eller krenkende beskyldning rettsstridig tvinger noen til å gjøre, tåle eller unnlate noe, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år." Denne paragrafen handler om utpressing. Den hadde vært gjeldende om butikksjefen truet med å ta kontakt dersom TS ikke gjorde/betalte noe. Det er ikke tilfellet her. Anonymkode: f9542...805 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå