Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, skulle gjerne hatt noen innspill, kan hende folk har ulike meninger men la gå, jeg vurderer og opprette "sak" på dette her: 

Jeg var i praksis (forsøker å anonymisere nøyaktig hva). Allerede på dag 4 fikk jeg en nedslående beskjed om at "kanskje" jeg ikke ville bestå "praksis", dvs vedkommende (praksis) sa det eksisterte tvil rundt det, allerede da. Ok, jeg tok kontakt med praksis ansvarlig (skole), og snakket med vedkommende. Jeg ble ganske sur og lei. Fordi, jeg gjorde så godt jeg kunne hver dag, og vedkommende (praksis) fortalte meg også at vedkommende så dette tydelig, jeg skal ikke gå særlig inn i detalj vedrørende grunnlaget for at denne beskjeden ble kommunisert til meg, men på tross av at min mening er både subjektiv og inhabil, syns jeg grunnlaget var ganske tynt. Husk, dette var allerede den 4 dagen, og jeg fremviste ingen ekstreme mangler, ingen andre hadde noe og utsette på meg på plassen hvor praksis ble gjennomført.

Uansett, jeg sendte en melding ved å bruke intuisjonens melding system, denne gikk da i retning min praksis ansvarlige (skole). Var litt sur, i begynnelsen, sjokkert eller lei meg, og jeg ba spesifikt om at meldingen forble mellom meg og vedkommende jeg sendte den til (praksis ansvarlig på skole). I går måtte jeg ha en "samtale" om praksis vedrørende om de skal godkjenne den eller ikke, men jeg fikk til slutt en godkjenning fra den personen som hadde vært ansvarlig for meg på praksisstedet, den står som godkjent. Men praksis ansvarlig på (skole) hadde altså skrevet ut meldingen, og brukte den i samtalen vår, med flere andre personer til stede. Det er mange, mange uker siden jeg sendte meldingen, jeg skrev ingenting som kan tolkes som "uansvarlig" - men jeg skrev at det føltes (for meg) som om vedkommende (praksis) var ute etter og "ta" meg, eller noe. Altså, jeg går til en psykolog da for øvrig, en av de mer kjente i Norge, han er ofte veileder for studenter, han sa også at han syntes det var noe merkelig at dette ble kommunisert til meg såpass tidlig, etter dette hendte ikke noe slik igjen heller. Men det var nå en ting, så kommer neste rett i trynet da at praksis ansvarlig på skolen har skrevet ut det jeg skrev til han, hvor jeg spesifikt ba om at det kunne være mellom oss, altså, jeg antok det var mulig å ha privat diskurs eller utblåsning, med andre mennesker til stede. Først og fremst lurer jeg på om dette i det hele tatt er lovlig, for det andre så ble meldingen jeg hadde sendt til vedkommende (skole) konsultert under vår samtale utelukkende for å fremheve at jeg hadde kommentert følgende: at det virket som om vedkommende (praksis) hadde et øye for meg. Og, det føltes jo slik der og da, om dette er korrekt eller ei vet ikke jeg, men jeg kan hvert fall gå god for at jeg ikke gikk rundt der og slevet, eller kom for sent hver dag, eller var frekk med folk, osv. Det var stort sett ganske ubetydelige ting, altså mer sånne personlighetstrekk, og at jeg fremstod usikker, osv.

Uansett, hva tenker dere? Jeg syns dette var ganske drøyt selv, og jeg vurderer og åpne sak på det uavhengig av utfallet, jeg syns ikke dette har vært noe greit. Det hører mer til denne historien enn utelukkende dette for øvrig, men holder det for meg selv for nå. Det er visse aspekter rundt min "evne" i praksis som ikke var helt perfekt, sånn rent kunnskapsnivå, men dette er jeg selv klar over. Og vedkommende (praksis) har "dømt" min totale fremtreden med kategoriseringen: Godkjent. Håper noen ønsker og dele tanker rundt det her, posten vil bli slettet ila helgen, jeg ønsker ikke identifisering av noen aktører, men er litt bestyrtet.  

Anonymkode: e364d...a5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tilfeldidgvisvis på den der «medisinfrie» psykritiske institusjonen? 

Anonymkode: 678fd...5fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke tilfeldidgvisvis på den der «medisinfrie» psykritiske institusjonen? 

Anonymkode: 678fd...5fb

Forstår ikke hva mener faktisk, svar gjerne med klarere kontekst og begrep. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres rart ut. 

Anonymkode: d8e5e...ad2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette høres rart ut. 

Anonymkode: d8e5e...ad2

Ja, det er ganske rart også. Et referat fra samtalen skal inkluderes, der får jeg mulighet til å skrive mine egne kommentarer, har tenkt å gjøre dette, og holde det ganske "basic" fordi dette er ikke kvantefysikk egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver veldig merkelig. Men altså, dersom praksisstedet reagerer på din oppførsel gjør de helt rett i kommunisere det til deg på et tidlig tidspunkt slik at du har muligheten for å korrigere atferd og rette opp inntrykket. Det er selvfølgelig aldri kjekt å få en slik beskjed, det er sårt, føles invaderende og man kjenner seg lett misforstått når intensjonene har vært gode. Likevel kan du ha blitt oppfattet annerledes enn du er klar over og innser selv, og det må du rett og slett bare ta til deg. Du skriver også at du ikke har nødvendig kunnskap på plass, og det er klart det spiller inn på hvordan du gjør det i praksis, og det bør du ta selvkritikk på og gjøre noe med til neste praksis. 

Det virker som det du egentlig reagerer på er at en melding du har sendt skolen blir tatt opp i plenum. Det kan jeg skjønne at du reagerer på, men samtidig kan en sånn melding være en del av helhetsinntrykket for hvorvidt du er skikket til å bestå praksis. Det er lov å blåse ut, men dersom du ikke viser noen evne til refleksjon eller vilje til endring så kan det få betydning i en evalueringssituasjon. 

At du går til psykolog sier meg at du ikke er helt frisk, og muligens noe oversensistiv ifht tilbakemeldinger som går på din personlighet og fremtoning. Det kan virke inn på hvordan du tar tilbakemelding, men også hvordan du fremstår på andre. Din psykolog er imidlertid ingen nøytral fagperson i forbindelse med din praksis, og hans meninger (eller hvor kjent han måtte være) er revnende likegyldig for din evne til å gjennomføre praksis, vise at du har relevant kunnskap (som du innrømmer mangler), oppnå mål for praksis eller fungere i det yrket du har praksis i. Terapeuten ser deg i en terapisituasjon, ikke i en praksissituasjon. At du føler du må spesifisere at du ikke slever (!) i praksis er for meg så sært at jeg med en gang kjenner at her er det myyyye som ikke blir sagt, og sannsynligvis er historien fra skolen og praksisstedet svært annerledes enn den du oppgir her. 

Du kan for øvrig ikke "åpne sak", du kan klage til skolen og så er det opp til skolen hva de velger å gjøre videre. Sannsynligvis er det beste du kan gjøre for deg selv følgende; ta alle tilbakemeldinger du har fått og vurder helt ærlig hvorfor du har fått dem og hva du kan gjøre for å endre deg og det du gjør/ikke gjøre til neste gang. Ikke skyld på alle andre, ta ansvar selv. Gjør det bedre i neste praksis, les deg opp, still forberedt. Og se på denne praksisen som en erfaring du er over, skal lære av og så legge bak deg for å gå videre. 

Anonymkode: 35f4f...aa0

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du skriver veldig merkelig. Men altså, dersom praksisstedet reagerer på din oppførsel gjør de helt rett i kommunisere det til deg på et tidlig tidspunkt slik at du har muligheten for å korrigere atferd og rette opp inntrykket. Det er selvfølgelig aldri kjekt å få en slik beskjed, det er sårt, føles invaderende og man kjenner seg lett misforstått når intensjonene har vært gode. Likevel kan du ha blitt oppfattet annerledes enn du er klar over og innser selv, og det må du rett og slett bare ta til deg. Du skriver også at du ikke har nødvendig kunnskap på plass, og det er klart det spiller inn på hvordan du gjør det i praksis, og det bør du ta selvkritikk på og gjøre noe med til neste praksis. 

Det virker som det du egentlig reagerer på er at en melding du har sendt skolen blir tatt opp i plenum. Det kan jeg skjønne at du reagerer på, men samtidig kan en sånn melding være en del av helhetsinntrykket for hvorvidt du er skikket til å bestå praksis. Det er lov å blåse ut, men dersom du ikke viser noen evne til refleksjon eller vilje til endring så kan det få betydning i en evalueringssituasjon. 

At du går til psykolog sier meg at du ikke er helt frisk, og muligens noe oversensistiv ifht tilbakemeldinger som går på din personlighet og fremtoning. Det kan virke inn på hvordan du tar tilbakemelding, men også hvordan du fremstår på andre. Din psykolog er imidlertid ingen nøytral fagperson i forbindelse med din praksis, og hans meninger (eller hvor kjent han måtte være) er revnende likegyldig for din evne til å gjennomføre praksis, vise at du har relevant kunnskap (som du innrømmer mangler), oppnå mål for praksis eller fungere i det yrket du har praksis i. Terapeuten ser deg i en terapisituasjon, ikke i en praksissituasjon. At du føler du må spesifisere at du ikke slever (!) i praksis er for meg så sært at jeg med en gang kjenner at her er det myyyye som ikke blir sagt, og sannsynligvis er historien fra skolen og praksisstedet svært annerledes enn den du oppgir her. 

Du kan for øvrig ikke "åpne sak", du kan klage til skolen og så er det opp til skolen hva de velger å gjøre videre. Sannsynligvis er det beste du kan gjøre for deg selv følgende; ta alle tilbakemeldinger du har fått og vurder helt ærlig hvorfor du har fått dem og hva du kan gjøre for å endre deg og det du gjør/ikke gjøre til neste gang. Ikke skyld på alle andre, ta ansvar selv. Gjør det bedre i neste praksis, les deg opp, still forberedt. Og se på denne praksisen som en erfaring du er over, skal lære av og så legge bak deg for å gå videre. 

Anonymkode: 35f4f...aa0

Ok, det at en går til psykolog betyr ikke at en ikke er frisk. Hva angår evnen til å ta tilbakemelding osv er nettopp dette tatt frem som en av de sterkere sidene ved gjennomføringen, ditt siste innlegg gir mer mening, det å ta det som læring, dette gjør jeg, men meldingen jeg skrev var kun min mening på området, den er veldig gammel nå, så ble den tatt opp - i negativ forstand, og problemstisert. Det i midten om at en fordi en går til psykolog osv er en ikke frisk sier en god del om din evne til å forstå ting samt kommunikasjonsevner, uansett hvor rart du synes jeg skriver. Faktisk er tilbakemeldingen hva angår mine personlige evner meget god, det var derfor jeg fikk den Godkjent, ikke, ikke-godkjent. Jeg synes likevel det er uprofesjonelt og si til en student på 4 dagen at de kanskje ikke kan godkjenne deg, ja jeg bruker begrepet står og slever, med det mener jeg at jeg møtte opp tidsnok, gjorde alt jeg skulle, og så godt jeg kunne. Du var en iherdig forsvarer av ting som leser veldig mye inn andre ting du tydeligvis ikke forstår men takk for tilbakemelding, siste delen ga mening. Lol. 

AnonymBruker
Skrevet

Når tenker du det er rett tid for å si ifra om hvordan praksisveileder vurderer de eg som bestått/ikke bestått i praksis da? Du får beskjed tidlig fordi veileder vil gi deg tid til å rette opp i det som ikke er bra nok. 

Anonymkode: 90599...c24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når tenker du det er rett tid for å si ifra om hvordan praksisveileder vurderer de eg som bestått/ikke bestått i praksis da? Du får beskjed tidlig fordi veileder vil gi deg tid til å rette opp i det som ikke er bra nok. 

Anonymkode: 90599...c24

Hm. Ja det var kanskje formålet, hva vet jeg. Men det ligger til saken her at det som ble tatt opp som begrunnelse i den forstand var meget tynt, jeg skulle forklart det nærmere men ønsker ikke ID på meg eller vedkommende, det var rett og slett litt bak mål. Jeg ble sjokkert over beskjeden selv, hadde ikke inntrykket av at jeg hadde gjort noe som helst feil. Gikk på personlige egenskaper, og noen andre ting som var syltynne, virket mer som en test eller noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du tenkt å slette innlegget ditt her?

Anonymkode: 40f5e...d15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan har du tenkt å slette innlegget ditt her?

Ved og angripe nettverksledningene i nordsjøen og slå ut internettet. Veldig sympatisk gjeng. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ved og angripe nettverksledningene i nordsjøen og slå ut internettet. Veldig sympatisk gjeng. 

Skjønner. Tror du skal la den saken du tar opp i hovedinnlegget ligge. Du har tross alt bestått, det kunne vært verre. 

AnonymBruker
Skrevet

Du virker slitsom, har liten selvinnsikt, kontrollerende, aggressiv fremtoning, evner dårlig å ta til deg kritikk og veiledning og selvgod. 

Anonymkode: bf9d2...cd2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

*SNIP*

Og, det føltes jo slik der og da, om dette er korrekt eller ei vet ikke jeg, men jeg kan hvert fall gå god for at jeg ikke gikk rundt der og slevet, eller kom for sent hver dag, eller var frekk med folk, osv.

*SNIP*

Min utheving over. Det er ikke rart vi stusser når du snakker om at du ikke gikk rundt der og SLEVET. All den tid at det å sleve betyr å sikle.

Link til definisjon: HER

Anonymkode: 68955...540

• Liker 2
Skrevet

Hjelpes, skriv så poenget kommer frem på en klar måte da. Det er vel ikke uten grunn at du er på en institusjon..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

meldingen jeg skrev var kun min mening på området, den er veldig gammel nå,

Så veldig gammel kan den jo ikke være. Den er jo åpenbart fra inneværende termin. 

Den påklagede har rett til å forsvare seg mot dine anklager, og har dermed rett til innsyn i klagen. 

Anonymkode: 21464...821

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beskjeden ble gitt tidlig for å hjelpe deg slik st du kunne endre adferd og klare bli godkjent. Ville du heller hatt stryk som en overraskelse etterpå? Det hadde vært urettferdig. 
her viser du fullstendig mangel på forståelse på hvordan ting fungerer, kanskje du bør vurdere litt mer terapi før du starter i jobb? 

Virker som du utdanner deg til helsepersonell med autorisasjon. Vær obs på helsepersonellloven kap 11 om at autorisasjon kan begrenses eller fjernes,  å stå på praksis, få eller beholde en autorisasjon er ikke en rett du har men noe du må fylle vilkår for. 

velkommen og lykke til i voksenlivet! 

Anonymkode: dabf9...3cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ok, det at en går til psykolog betyr ikke at en ikke er frisk. Hva angår evnen til å ta tilbakemelding osv er nettopp dette tatt frem som en av de sterkere sidene ved gjennomføringen, ditt siste innlegg gir mer mening, det å ta det som læring, dette gjør jeg, men meldingen jeg skrev var kun min mening på området, den er veldig gammel nå, så ble den tatt opp - i negativ forstand, og problemstisert. Det i midten om at en fordi en går til psykolog osv er en ikke frisk sier en god del om din evne til å forstå ting samt kommunikasjonsevner, uansett hvor rart du synes jeg skriver. Faktisk er tilbakemeldingen hva angår mine personlige evner meget god, det var derfor jeg fikk den Godkjent, ikke, ikke-godkjent. Jeg synes likevel det er uprofesjonelt og si til en student på 4 dagen at de kanskje ikke kan godkjenne deg, ja jeg bruker begrepet står og slever, med det mener jeg at jeg møtte opp tidsnok, gjorde alt jeg skulle, og så godt jeg kunne. Du var en iherdig forsvarer av ting som leser veldig mye inn andre ting du tydeligvis ikke forstår men takk for tilbakemelding, siste delen ga mening. Lol. 

Dette innlegget ditt beviser mye av det du svarer så kritisk på. Bare det å avslutte med "Lol." sier sitt. 

Vil du lage mye fuzz og fremstå enda mer vanskelig enn du har gjort til nå må du fortsette som du har gjort til nå. Men vil du gå videre i livet og være takknemlig for at du i det hele tatt besto praksis, må du la dette ligge, samme hvor provosert du er. Å lage en (enda større) sak av dette nå kan føre til motsatt utfall av hva du ønsker. Det er det ikke verdt. 

Anonymkode: a08e9...664

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...