Gå til innhold

Viste dere at det er seksuell trakassering å kalle en mann skallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seksuell trakassering å kalle en mann skalla
Hårløs mann gikk rettens vei etter at han ble kalt skalla på jobb - og vant.

I retten konkluderte dommerne med at det å gjøre narr av en skalla mann er det samme som å kommentere størrelsen på en kvinnes bryster, skriver avisa.

https://www.dagbladet.no/nyheter/seksuell-trakassering-a-kalle-en-mann-skalla/76091446

Er dere enig med dommen, er det å gjøre narr av en skalla mann, det samme som å kommentere størrelsen på enkvinnes bryster?

Videoannonse
Annonse
Gjest Peanut
Skrevet

Visse folk burde ikke vært dommere tenker jeg  -_-  

Gjest Hippokrates
Skrevet

Seksuell trakassering var voldsomt. Ser ikke linken opp mot "seksuell" her. 

Men en form for trakassering og mobbing blir det jo, hvis vedkommende ikke liker det, sier ifra om det og kommentarene fortsetter vondsinnet. 

Skrevet

Ja, jeg har lest nyhetene i dag og har fått med meg den saken. Hehe

Skrevet
Gereon Rath skrev (8 minutter siden):

I retten konkluderte dommerne med at det å gjøre narr av en skalla mann er det samme som å kommentere størrelsen på en kvinnes bryster, skriver avisa.

https://www.dagbladet.no/nyheter/seksuell-trakassering-a-kalle-en-mann-skalla/76091446

Er dere enig med dommen, er det å gjøre narr av en skalla mann, det samme som å kommentere størrelsen på enkvinnes bryster?

Litt merkelig må jeg si. Ja ddt er kanskke sårebde å kommentere men et hårløst hode har da ingenting med sex å gjøre

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det blir rett og slett for dumt. 

Skrevet

Trakassering, selvsagt. Seksuell trakassering? Neppe.

Med forbehold om at jeg ikke har lest saken.

• Liker 5
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Litt merkelig må jeg si. Ja ddt er kanskke sårebde å kommentere men et hårløst hode har da ingenting med sex å gjøre

Jeg synes mange skallede menn kan være veldig sexy. 

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Mobbing kan det være. Men det er ingenting seksuelt med en skallet manns hode i min verden hvertfall. 

Skrevet

Man(n) kan få mange såre følelser for manglende hårprakt. Men seksuelt? Det forstår jeg ikke. Jeg trodde skallethet var preget av myter som seksuell virilitet og mandighet.

• Liker 5
Skrevet
Thyra skrev (21 minutter siden):

Jeg synes mange skallede menn kan være veldig sexy. 

hva har det med saken å gjøre?

Skrevet
Gereon Rath skrev (35 minutter siden):

Litt glad for å lese at dette ikke var i Norge. Krenketheten har nådd nye høyder.

• Liker 1
Skrevet

Det er en uting å kommentere kollegaers kropp eller utseende, utover ting som "Gratulerer med ny sveis".

Seksuell trakkassering er det ikke. Men utidig oppførsel, definitivt.

• Liker 3
Skrevet

Først tenkte jeg for noe tøys, men ser at jeg kan forstå resonnementet til dommeren.

Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (31 minutter siden):

Trakassering, selvsagt. Seksuell trakassering? Neppe.

Med forbehold om at jeg ikke har lest saken.

Enig - hvis det skjedde gjentatte ganger, kan det være mobbing og trakassering. Én gang? Neppe. Tragisk å gå til sak hvis dette var en enkeltstående kommentar. Skjønner at han ble såret, men get over it. Man saksøker ikke noen pga én kommentar, med mindre den er av særdeles grov art, som trusler el. I alle fall ikke i Norge.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet (endret)
Hedda-78 skrev (6 minutter siden):

Det er en uting å kommentere kollegaers kropp eller utseende, utover ting som "Gratulerer med ny sveis".

Seksuell trakkassering er det ikke. Men utidig oppførsel, definitivt.

Men kommentering av kvinnelige bryster blir automatisk tolket seksuelt. Selv om det omhandler utseende.

Endret av fotosyntesen
Skrevet

For så vidt ryddig nok at det å mobbe noen for å være skalla sidestilles med å mobbe noen for bryster, men jeg ville nok tatt artikkelen med en klype salt. Den henviser til en relativt sensasjonell artikkel som er bak betalingsmur, med "clickbait"-ingressen 

Sitat

Panel of judges bemoaning their own hair loss find in favour of a worker over remarks about his physical appearance

• Liker 1
Skrevet

Kropps-shaming, kan vi vel kalle det - på lik linje med å kalle noen for feit, spinkel, deig-rompa... eller flat-brysta, for den saks skyld. Selv synes jeg ikke trakassering automatisk er verre bare fordi det er av seksuell karakter, og det er ikke automatisk seksuell trakassering bare fordi seksualiserte kroppsdeler er nevnt.

• Liker 1
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
Tvillingsjel skrev (57 minutter siden):

Enig - hvis det skjedde gjentatte ganger, kan det være mobbing og trakassering. Én gang? Neppe. Tragisk å gå til sak hvis dette var en enkeltstående kommentar. Skjønner at han ble såret, men get over it. Man saksøker ikke noen pga én kommentar, med mindre den er av særdeles grov art, som trusler el. I alle fall ikke i Norge.

Han saksøkte fordi han hadde blitt sparket. Det er ikke så rart at han var bitter og benyttet seg av sjansen til å ta igjen. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet

Dette høres rart ut ved første øyekast, men poenget er vel at det mannen opplevde, passer innunder definisjonen på seksuell trakassering. Derfor kan det også dømmes slik. Fra TV2 sin artikkel: 

"Dommerne mente at det var vanskelig å konkludere med noe annet enn at bemerkelsen ble sagt med formål om å nedverdige, ydmyke og krenke den ansatte, som definerer seksuell trakassering.

De argumenterte også at det var vanskelig å komme unna faktumet at beskrivelsen skallet som oftest brukes om det mannlige kjønnet."

Kilde: https://www.tv2.no/a/14788754/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...