Gå til innhold

Når bør et barn greie å spise med skje og gaffel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Når er det normalt at små barn skal kunne bruke bestikk og spise ordentlig uten å grise "med vilje"?

Sønnen min fylte ett år i mars og han har alltid likt å spise selv. Han liker å ta på maten og utforske den, og vi har da gitt mat som er ok å spise med hendene typ brødskive, bær, frukt, grønnsaker etc.. 

Når har han begynt å kaste mat rundt seg på gulvet, så da må vi ta det ifra ham og forklare han igjen at det skal spises, også hjelper vi ham. 

Men så sier moren min at han bør jo ha lært å spise med skje og gaffel, og i tillegg sier hun at vi ikke må la ham grise.. Og vi gir ham skje, men det blir jo enda mer gris for han klarer jo ikke skjea.. 

Kan se for meg gaffel er lettere av logiske grunner, men det må vi jo for all del ikke gi, i følge min mor, fordi det er skarpt og jævlig.. 

Føler meg litt lost her.. 

Han spiser fint med hendene, han lar seg mate middagsmat, og hvilken mat kan man liksom spise med skje som ikke er grisete?? 

Han får alltid lov å prøve selv når vi spiser grøt, da har vi to skjeer. Gaffel takler han litt bedre..

Er det tett at jeg tenker "han er bare ett år, det kommer når han får mer kontroll"? 

Dette er mitt andre barn, min første var ikke interessert i noe annet enn pupp før hun var halvannet så jeg hadde liksom ikke dette i tankene fra før 😅

Anonymkode: 046ab...f33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min begynte selv å bruke kniv og gaffel korrekt som 4,5-åring. Før det bare skje eller gaffel.

Anonymkode: b4650...259

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min begynte selv å bruke kniv og gaffel korrekt som 4,5-åring. Før det bare skje eller gaffel.

Når greide barnet ditt å spise greit selv med skje eller gaffel?

Mitt eldste har fått bruke kniv siden hun var tre og hun greier det ganske greit nå.. Hun er fem år, men jeg deler opp maten noen ganger fordet 💕

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Når greide barnet ditt å spise greit selv med skje eller gaffel?

Mitt eldste har fått bruke kniv siden hun var tre og hun greier det ganske greit nå.. Hun er fem år, men jeg deler opp maten noen ganger fordet 💕

Ca 2 år.

AnonymBruker
Skrevet

Min 3-åring har spist selv med skje og gaffel (og smørkniv) lenge, men det hender fremdeles ganske ofte at det faller litt yoghurt, grøt eller suppe av skjeen. Så de klarer nok ikke å spise sølefritt før ved 4-5-årsalderen tror jeg. 

Anonymkode: 92729...c9a

• Liker 1
Skrevet

vår er 1,5 år nå og har spist selv med skje siden han var rundt ett, men det blir jo en en del griseri. Av og til tar han for mye på skjeen så ham ikke får alt inn i munnen. Andre ganger så kaster han maten utenfor eller legger den på bordet. Vi har derimot lagt merke til at han begynner å gjøre det når han egentlig begynner å bli mett/er mett.  Så istedenfor at han får holde på videre, så fjerner vi tallerken og han fra det han holder på med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min yngste kunne spise med skje selv før hun begynte i barnehagen når hun var 13 måneder, men husker ikke når hun kunne bruke kniv, men kunne klippe bedre enn 1. klassingen når hun var 3.  Sluttet med smekke når hun begynte å spise selv. Likte ikke å grise eller ha smekke så det ble tidlig kontrollert spising.

Anonymkode: 103d0...4d5

AnonymBruker
Skrevet

Vi startet ganske tidlig med førstemann, tipper rundt 7-8 mnd (noen ganger fint med tidlig motorisk, andre ganger veldig upraktisk), ved å ta mat på skjea og legge den på bordet til henne. Da fikk hun øve i etapper, først på å føre skjea til munnen med mat (og litt hjelp) før hun ved rundt året også tok maten på selv. Hun var 2,5 ca når hun uten søling spiste fint selv. 

Neste er 9 mnd, og har så vidt begynt å øve med skjea, regner med at hun også spiser mest selv rundt året, men jeg kan ta feil denne gangen.

Anonymkode: a9d65...12a

AnonymBruker
Skrevet

Spiste ikke med skje og gaffel da han var ett nei, tror mora di har glemt hvordan det var. 

Anonymkode: 7a03e...617

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar dere 💕 vi får bare øve litt mer, merker at jeg tar den lettvinte utveien noen ganger. Det er jo viktig å kunne😊

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste som nærmer seg to spiser bra med skje selv. Har alltid vært interessert i å spise selv. Gaffel mestres ikke helt ennå helt på egenhånd.

Eldste var uinteressert i å spise selv så var nok nærmere 2,5-3 med skje og 3–3,5 med gaffel. Kniv er helt uinteressant.

Anonymkode: e0ba2...39c

AnonymBruker
Skrevet

Min spiste selv med skje og gaffel i perioden 1.5-3,5 år. Så ble han storebror og gikk over i babyfase 😅 nå spiser han med skje og gaffel og kan bruke kniv. Straks fire år. Fortsatt litt søling da, særlig om han spiser suppe eller frokostblanding.

Anonymkode: 9179a...2e3

AnonymBruker
Skrevet

Eldste har nettopp blitt 3, spiser yoghurt og frokostblanding med skje, men kan miste litt. Ris feks, er lettere med skje enn gaffel. Han får barnekniv, men bruker den lite. 

Han på 15 mnd vil gjerne spise med bestikk, men blir innmari gris 😅 holdt på noen mnd, jeg skulle gjerne sett at han ville ha hendene litt til. Har løst det med å dele opp maten, så hjelpe han med å ta det på gaffelen, så styrer han inn i munnen selv. Bruker da barnegaffel fra Twistshake.

Anonymkode: ffac3...236

AnonymBruker
Skrevet

Hallo... dette tar lang tid! Her begynte vel barnet å spise med skje i yoghurt rundt 1,5- års alder. Nå fyller barnet snart 3. Kan fortsatt søle og grise litt.

Barnet bruker fortsatt ikke kniv 😁

Anonymkode: a746b...e6c

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å øve med skje rundt ett års alder. Nå spiser han fint med skje alene (17mnd). Var vel rundt 15-16 mnd når han sluttet å kaste mat på gulvet. Nå leker han mest med mat og griser når han begynner å bli mett. Ville ikke stresset med det enda 😅

Anonymkode: c6ade...82f

AnonymBruker
Skrevet

Min på halvannet søler fortsatt ut halvparten av det han har på skjeen. Han er lite interessert i å bli veiledet da, han blir stort sur når vi voksne skal hjelpe, så læringen går litt tregt på grunn av det. 

Anonymkode: 2f083...1a2

AnonymBruker
Skrevet

Min 2 åring spiser med skje og gaffel. Når han var 1 spiste han med fingrene. La barnet øve seg med skje 😊 jeg gjor bare sånn at han hadde en egen skje også hadde vi en vi matet han med. 

Anonymkode: b4959...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte med skje og gaffel ved ca 1 år. Jeg tror vi introduserte det tidligere, men då var han enten så sulten at han spiste med hendene, eller så uinteresert at han måtte mates.

Ved to år hadde han ganske god kontroll. Det ble selvfølgelig søl, men det bare tørket vi opp etterpå. Han brukte heldekkende smekke frem til han var to, deretter ved vanskelig mat. Ellers har han en mindre smekke til middag og grøt. 

Han er ennå ikke tre år, og spiser stort sett bra. Han skjærer opp maten selv, eller med hjelp, noe han har krevd siden jul. Han forsyner seg også selv, og får hjelpe til med å lage maten. Da får han faktisk bruke en skarp kniv, under nøye oppsyn.

Noe av dette kan skyldes at han er tidlig motorisk, men det meste er nok mengdetrening.

Anonymkode: ac79f...401

AnonymBruker
Skrevet

Min 2-åring (25 mndr) spiser med gaffel og skje uten å grise, og øver seg på å bruke kniv på å dytte mat opp på gaffelen. Men hun er veldig "ordentlig" av seg, vil at det vaskes bort med en gang om hun søler feks. Kniven har hun bedt om selv og det handler nok mest om å gjøre som vi foreldre og storebror gjør. 

Storebror er en helt annen type, han hadde spist med fingrene fremdeles om han fikk lov og han går på barneskolen. 😆

Anonymkode: a5626...d9a

AnonymBruker
Skrevet

Det dere snakker om er tre helt ulike ting, ts.

Først er det dette med å spise alene. Det gjør barn på den alderen ditt barn er på. Og det er ingen grunn til at vi voksne skal påpeke at et barn spiser «feil». Å spise med fingrene er ikke feil, så lenge en får i seg maten. Å spise godteri til middag hver dag er feil. Å spise egg med hendene er riktig.

Så er det finmotorikk. Det må barn øve på for å bli god. Og som din mor riktig påpeker (om enn på en nesevis og uoppdragen måte) blir barn gode på finmotorikk av metodisk øvelse over tid. Begynner de tidlig og øver mye? Da blir de gode tidlig. Begynner de sent og øver lite? Da er de ganske gamle før de blir gode. Intet av dette er feil eller riktig - det er avhengig av hvor mye innsats barnets forelder legger i at barnet skal få øvelse. Og, ja, det er grisete. Skal være grisete. Det må du som voksen bare tåle.

Sist er det dette med å kaste ting på gulvet. Det er en læringslek barn gjør, og som de både må oppmuntres til å fortsette med og som dere voksne må tilrettelegge for. Det er selvsagt en fordel om du legger til rette for utenfor matbordet, men ikke et must. Å kaste mat er ok øvelse i rom og syn og perspektiv som barnet behøver i stor grad. Det er ikke «rot», det er læring.

Anonymkode: ebd3a...26e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...