Gå til innhold

Krangel om varmtvann og fellesutgifter BRL

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i borettslag der det er forskjell på hvordan oppvarmingen er i de forskjellige blokkene.

Dette er løst ved at kostnadene til oppvarming er er et eget underregnskap.

Kun de som har oppvarming levert av borettslaget betaler for dette.

Tilsvarende kunne en gjort for varmvannet. Det er ganske lett å få ut kostnader/strømforbruket til varmtvannet. Dette blir da en egen post på husleien.

Anonymkode: 67822...460

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regnskapet finner du nok - du skal til og med få det tilsendt all den tid du skal være med å godkjenne regnskapet på årsmøte/generalforsamlingen, men du klarer neppe å lese det du ønsker ut fra regnskapet dessverre

Anonymkode: dda4e...123

Har sett på proff.no, men finner ikke det jeg trenger. Finner heller ikke nok dokumenter på nettsiden vår, der vi finner vedtekter og annen info😏

Anonymkode: db1a0...b4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har sett på proff.no, men finner ikke det jeg trenger. Finner heller ikke nok dokumenter på nettsiden vår, der vi finner vedtekter og annen info😏

Fint om du presiserer at du ikke er ts 😊 du kupper tråden min litt 😊 

ts

Anonymkode: de96b...3c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ts

Hvis du sjekker brønnøysund så skal de ga bygge og finasieringsplanen for oppstarten av laget. Det bør det komme frem om dette er noen som har vært der hele tiden.  ( denne må du nok betale noen kroner for) 

Anonymkode: 4812c...228

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Borettslaget mitt består av en ca 50/50 blanding av rekkehusleiligheter på 2 og 3 etasjer og blokkleiligheter på 5 etasjer. 

Jeg bor i en rekkehusleilighet. Styret er ganske kryptisk på hva fellesutgiftene går til, men jeg og en nabo ba om innsyn og fikk etter mye om og men mer oversikt. Det viser seg at vi som bor i rekkehus betaler ganske mye mer i fellesutgifter enn blokkene (ca 1000 kr i måneden). Dette er greit og forståelig fordi det koster mer per boenhet å vedlikeholde en bolig med færre etasjer. 

Men. Blokkene har varmtvann inkludert i fellesutgiftene. Det viser seg at jeg er med på å betale varmtvannet til blokkene. Jeg har ikke varmtvann inkludert og dette går på min personlige strømregning. Med dagens strømpriser er det snakk om at flere tusen kroner av mine fellesutgifter årlig går til naboens  varmtvann…

Jeg mener at når man faktisk har en regel om at rekkehus betaler mer enn blokker på grunn av vedlikehold, er det svært underlig at vi også skal betale for varmtvann for naboene våre. Et gode vi ikke drar nytte av.

Blokkene mener derimot at dette er helt rimelig og sammenligner det med at ikke alle har behov for måking, ikke alle drar nytte av lekeplasser og lignende. Jeg har ikke barn og jeg har ingen problemer med at jeg er med å betale for lekeplasser, men jeg mener varmtvann blir noe helt annet og ikke sammenlignbart. 

Hvem har rett? Noen som har erfaring med dette?

Jeg forstår ikke hvordan dette kan henge sammen? Hvis hver enkelt har sin egen varmtvannsbereder, så skal vel hver enkelt også ha en egen avtale med en strømleverandør? Der jeg bodde før, hadde vi i forkant av AMS målerne felles innkjøp av strøm. På slutten av året ble alles målere avlest, og stipulert forbruk (og dermed hva man hadde betalt) avregnet. Noen fikk penger igjen, andre måtte betale ekstra.

Etter at vi fikk AMS målere, gikk borettslaget vekk fra dette felles innkjøpet av strøm, og den enkelte inngikk avtale med egen strømleverandør. Så det eneste som gikk på fellesskapet, var felles belysning, det vil utelys, lys i ganger, lys i garasje, oppvarming til felles lokaler osv.

Jeg trodde faktisk ikke det var lov lengre med slik felles innkjøp av strøm?

Anonymkode: 1ce50...b1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan dette kan henge sammen? Hvis hver enkelt har sin egen varmtvannsbereder, så skal vel hver enkelt også ha en egen avtale med en strømleverandør? Der jeg bodde før, hadde vi i forkant av AMS målerne felles innkjøp av strøm. På slutten av året ble alles målere avlest, og stipulert forbruk (og dermed hva man hadde betalt) avregnet. Noen fikk penger igjen, andre måtte betale ekstra.

Etter at vi fikk AMS målere, gikk borettslaget vekk fra dette felles innkjøpet av strøm, og den enkelte inngikk avtale med egen strømleverandør. Så det eneste som gikk på fellesskapet, var felles belysning, det vil utelys, lys i ganger, lys i garasje, oppvarming til felles lokaler osv.

Vi i rekkehusene har hver vår varmtvannstank. Blokkene har felles varmtvannstank i kjelleren som går på felles strøm. Vi dekker vår egen strøm og derfor vårt eget varmtvann. Blokkene vår sitt varmtvann betalt av felleskapet fordi det går på den felles strømmen….

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mage borettslag og sameier som har felles oppvarming/ varmtvann o.l. Selv nystiftede/ nyinnflyttede lag har dette. Og hvis det er bestemt i stiftelsepapirene så kan man faktisk dele dette etter hvilken som helst brøk som er vedtatt. ( Kvm, enhet, eller prosenter f.eks) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi i rekkehusene har hver vår varmtvannstank. Blokkene har felles varmtvannstank i kjelleren som går på felles strøm. Vi dekker vår egen strøm og derfor vårt eget varmtvann. Blokkene vår sitt varmtvann betalt av felleskapet fordi det går på den felles strømmen….

Det høres ut som det enkleste er å fremlegge forslag om delt budsjett for rekkehusene og blokkene på neste Generalforsamling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det høres ut som det enkleste er å fremlegge forslag om delt budsjett for rekkehusene og blokkene på neste Generalforsamling. 

Det kommer sikkert blokkene til å blånekte på, slik var det i et brl jeg bodde i tidligere. Det bestod av blokker og rekkehus, rekkehusene holdt på å ramle fra hverandre mens husleien økte og økte pga blokkene hele tiden måtte prioriteres. 

Anonymkode: 159d0...418

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Sorry🙈ble litt revet med; mye som skurrer i mitt sameie😁har meldt meg inn i huseierenes landsforening; håper på litt hjelp i ulike spørsmål fra de.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Da har vi hatt årsmøte. Folk i rekkehusene var ganske sjokkert, siden ingen av oss har fått innsyn i dette før nå. Blokkene er forbannet, men det ble flertall for å legge kostnaden for varmtvann på blokkene alene😊 heldigvis. Så får vi se hvilken løsning styret kommer opp med. 

TS

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da har vi hatt årsmøte. Folk i rekkehusene var ganske sjokkert, siden ingen av oss har fått innsyn i dette før nå. Blokkene er forbannet, men det ble flertall for å legge kostnaden for varmtvann på blokkene alene😊 heldigvis. Så får vi se hvilken løsning styret kommer opp med. 

TS

Det hjelper ikke med vanlig flertall i denne sammenhengen. Dette er endring av fordelingsnøkkel, og krever at ALLE som blir berørt skal være enige. Altså 100% av alle berørte som i dette tilfellet er alle beboerne. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hjelper ikke med vanlig flertall i denne sammenhengen. Dette er endring av fordelingsnøkkel, og krever at ALLE som blir berørt skal være enige. Altså 100% av alle berørte som i dette tilfellet er alle beboerne. 

Vil det ikke være en vedtektsendring som krever 2/3 flertall?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei. Fordi det er ikke en vedtektsendring. Dette krevde kun ordinært flertall. Dette har aldri vært nedfelt i vedtektene våre og vi i rekkehusene har ikke visst om dette.

Det som har stått og står i vedtektene er at felles strøm skal fordeles på boenhetene. Strømmen som brukes til varmtvannstankene er således ikke å regne som felles strøm, men av en eller annen grunn har det forsvunnet inn i felles-sluket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

(2) Med tilslutning frå dei andelseigarane det gjeld, kan det fastsetjast ei anna fordeling enn nemnd i første ledd

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39/KAPITTEL_5-5#§5-19

Altså alle andelseierne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se svaret mitt under. Dette har aldri vært ført opp under fordelingsnøkkelen. Felles strøm har vært ført opp. Og så har disse tankene vært koplet på felles strøm. Nå skal ikke tankene lenger gå på felles strøm men på blokkene alene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Se svaret mitt under. Dette har aldri vært ført opp under fordelingsnøkkelen. Felles strøm har vært ført opp. Og så har disse tankene vært koplet på felles strøm. Nå skal ikke tankene lenger gå på felles strøm men på blokkene alene.

Hva som står i vedtektene er ikke det som gjelder her. Her er det loven som gjelder. Og den har jeg linket til over her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva som står i vedtektene er ikke det som gjelder her. Her er det loven som gjelder. Og den har jeg linket til over her. 

Nå har vi hatt jurist og obos inne i bildet her, så dette er gjort korrekt.

Og hvis du leser til egen link, så sier første paragraf: 

Når særlege grunnar talar for det, skal visse kostnader delast etter nytten for den einskilde bustaden eller etter forbruk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt sykt at dette har pågått over så lang tid. Styret må jo være sveiseblind som har tillatt dette, med bedre innsyn i økonomien enn alle andre. Men de bor vel i blokkene selv? Det gir null mening at alle skal sponse varmtvannet til kun et fåtall i borettslaget. 

Anonymkode: b17c0...4d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...