AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #1 Skrevet 13. mai 2022 Borettslaget mitt består av en ca 50/50 blanding av rekkehusleiligheter på 2 og 3 etasjer og blokkleiligheter på 5 etasjer. Jeg bor i en rekkehusleilighet. Styret er ganske kryptisk på hva fellesutgiftene går til, men jeg og en nabo ba om innsyn og fikk etter mye om og men mer oversikt. Det viser seg at vi som bor i rekkehus betaler ganske mye mer i fellesutgifter enn blokkene (ca 1000 kr i måneden). Dette er greit og forståelig fordi det koster mer per boenhet å vedlikeholde en bolig med færre etasjer. Men. Blokkene har varmtvann inkludert i fellesutgiftene. Det viser seg at jeg er med på å betale varmtvannet til blokkene. Jeg har ikke varmtvann inkludert og dette går på min personlige strømregning. Med dagens strømpriser er det snakk om at flere tusen kroner av mine fellesutgifter årlig går til naboens varmtvann… Jeg mener at når man faktisk har en regel om at rekkehus betaler mer enn blokker på grunn av vedlikehold, er det svært underlig at vi også skal betale for varmtvann for naboene våre. Et gode vi ikke drar nytte av. Blokkene mener derimot at dette er helt rimelig og sammenligner det med at ikke alle har behov for måking, ikke alle drar nytte av lekeplasser og lignende. Jeg har ikke barn og jeg har ingen problemer med at jeg er med å betale for lekeplasser, men jeg mener varmtvann blir noe helt annet og ikke sammenlignbart. Hvem har rett? Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: de96b...3c6 5
GammelKaktus Skrevet 13. mai 2022 #2 Skrevet 13. mai 2022 Sånn er det når man velger å bosette seg slik, man vil alltid måtte betale for noe man ikke benytter seg av. Jeg for eksempel har ikke behov for tv pakke men forstår jo vi må ha det siden vi har en del eldre folk rundt omkring. Kontainer og slikt bruker jeg heller ikke når vi har det siden jeg kjører det vekk selv når det trengs osv. At dere har 1000 kroner mer i fellesutgifter synes ikke jeg er så ille, sånn er det her og, vi som bor i de større leilighetene betaler mer enn de som bor i de små leilighetene, rett og rimelig det. Som regel så er vi jo og flere i en større leilighet enn en mindre leilighet og. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #3 Skrevet 13. mai 2022 Hvis du er uenig i hvordan fellesutgiftene fordeles så er det en sak for generalforsamlingen. Anonymkode: 19b21...164 12 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #4 Skrevet 13. mai 2022 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Sånn er det når man velger å bosette seg slik, man vil alltid måtte betale for noe man ikke benytter seg av. Jeg for eksempel har ikke behov for tv pakke men forstår jo vi må ha det siden vi har en del eldre folk rundt omkring. Kontainer og slikt bruker jeg heller ikke når vi har det siden jeg kjører det vekk selv når det trengs osv. At dere har 1000 kroner mer i fellesutgifter synes ikke jeg er så ille, sånn er det her og, vi som bor i de større leilighetene betaler mer enn de som bor i de små leilighetene, rett og rimelig det. Som regel så er vi jo og flere i en større leilighet enn en mindre leilighet og. Du misforstår. Jeg bor i en 50 kvadrat leilighet og betaler 1000 kr mer i måneden enn en som bor i blokken som bor i en 50 kvadrat leilighet. Så jeg betaler tusen kroner mer enn en i like stor leilighet, men som bor i blokk. De som bor i større rekkehusleilighet har enda større forskjell fra tilsvarende leilighet i blokk. Jeg mener at kontainer, velikehold, barnehage, måking og lignende ikke er det samme som varmtvann. Alle andre tjenester er et gode for alle. Å bytte et tak er et felles gode selv om man bor i en annen etasje. Varmtvann til halvparten av beboerne, betalt av alle er derimot ikke et gode alle kan benytte seg av. Anonymkode: de96b...3c6 11
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #5 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du er uenig i hvordan fellesutgiftene fordeles så er det en sak for generalforsamlingen. Anonymkode: 19b21...164 Takk for tips. Det er allerede gjort og vil komme opp. Det er derfor diskusjonen er i gang, men jeg ønsker å vite om noen har erfaring med noe lignende😊 Anonymkode: de96b...3c6
GammelKaktus Skrevet 13. mai 2022 #6 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du misforstår. Jeg bor i en 50 kvadrat leilighet og betaler 1000 kr mer i måneden enn en som bor i blokken som bor i en 50 kvadrat leilighet. Så jeg betaler tusen kroner mer enn en i like stor leilighet, men som bor i blokk. De som bor i større rekkehusleilighet har enda større forskjell fra tilsvarende leilighet i blokk. Jeg mener at kontainer, velikehold, barnehage, måking og lignende ikke er det samme som varmtvann. Alle andre tjenester er et gode for alle. Å bytte et tak er et felles gode selv om man bor i en annen etasje. Varmtvann til halvparten av beboerne, betalt av alle er derimot ikke et gode alle kan benytte seg av. Anonymkode: de96b...3c6 Ah, sorry 😄 Men har du spurt om hva som er grunnen for at dere ikke er med på denne varmtvann ordningen? Dere må jo vite hva dere betaler for som ikke de andre betaler for... Men dere er et borettslag, dere er ikke delt opp? Vet noen blokker og slikt er delt opp i sameie og borettslag og da kan det bli mye surr for de har ikke samme avtaler men er under samme tak, bare stress. Dere har samme leverandør av vann og? Har dere fjernvarme og?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #7 Skrevet 13. mai 2022 FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden): Ah, sorry 😄 Men har du spurt om hva som er grunnen for at dere ikke er med på denne varmtvann ordningen? Dere må jo vite hva dere betaler for som ikke de andre betaler for... Men dere er et borettslag, dere er ikke delt opp? Vet noen blokker og slikt er delt opp i sameie og borettslag og da kan det bli mye surr for de har ikke samme avtaler men er under samme tak, bare stress. Dere har samme leverandør av vann og? Har dere fjernvarme og? Vi er et borettslag, men vi ble et borettslag på 80-tallet. Blokkene har felles varmtvannstank. Vi i rekkehusene har egne og betaler dette selv. Ingen har fjernvarme. Bygningsmassen er gammel. Ingen har tydeligvis tenkt på det store strømforbruket det er for felleskapet at dette går på felles strøm. Før vi nå meldte dette inn. Vi har meldt inn ønske om egne strømmålere på varmtvannstankene til blokkene slik at de strømutgiftene fordeles mellom boenhetene som faktisk drar nytte av denne ordningen. Dette oppleves mer rettferdig for oss. Hadde vi også fått varmtvann dekket, eller muligheten til å takke ja til dette, hadde det selvsagt vært annerledes. Men vi betaler dette selv og betaler som sagt allerede en del mer enn blokkene (per kvadratmeter) begrunnet i at vi koster mer…. Anonymkode: de96b...3c6 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #8 Skrevet 13. mai 2022 Kan man slippe å betale den delen av fellesutgiftene som er for TV/Internett hvis man ikke har TV og ikke bruker Internett? Anonymkode: 0e32b...b49
GammelKaktus Skrevet 13. mai 2022 #9 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi er et borettslag, men vi ble et borettslag på 80-tallet. Blokkene har felles varmtvannstank. Vi i rekkehusene har egne og betaler dette selv. Ingen har fjernvarme. Bygningsmassen er gammel. Ingen har tydeligvis tenkt på det store strømforbruket det er for felleskapet at dette går på felles strøm. Før vi nå meldte dette inn. Vi har meldt inn ønske om egne strømmålere på varmtvannstankene til blokkene slik at de strømutgiftene fordeles mellom boenhetene som faktisk drar nytte av denne ordningen. Dette oppleves mer rettferdig for oss. Hadde vi også fått varmtvann dekket, eller muligheten til å takke ja til dette, hadde det selvsagt vært annerledes. Men vi betaler dette selv og betaler som sagt allerede en del mer enn blokkene (per kvadratmeter) begrunnet i at vi koster mer…. Anonymkode: de96b...3c6 Det høres helt merkelig ut...og slik har det vært i så mange år og ingen har reagert? Skjønner godt at blokkene er fornøyde med ordningen. 😄 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #10 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan man slippe å betale den delen av fellesutgiftene som er for TV/Internett hvis man ikke har TV og ikke bruker Internett? Anonymkode: 0e32b...b49 Det tviler jeg på Anonymkode: bc98f...45e 2 1
prt90 Skrevet 13. mai 2022 #11 Skrevet 13. mai 2022 Fordelingsnøkler for fellesutgifter osv pleier å være vedtektsfestet. Det er vanlig å sjekke slikt før man kjøper. Hvis fordelingen er i strid med vedtektene har du en god sak. Hvis ikke er eneste mulighet å forsøke å få disse endret, eller flytte. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #12 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kan man slippe å betale den delen av fellesutgiftene som er for TV/Internett hvis man ikke har TV og ikke bruker Internett? Anonymkode: 0e32b...b49 Nei, du stiller spørsmålet feil. «Kan man skulle å betale den delen av fellesutgiftene som er for TV/Internett hvis man ikke får lov å benytte seg av TV og Internett?» Sånn. Da ble det riktig. Anonymkode: ed9b9...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #13 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, du stiller spørsmålet feil. «Kan man skulle å betale den delen av fellesutgiftene som er for TV/Internett hvis man ikke får lov å benytte seg av TV og Internett?» Sånn. Da ble det riktig. Anonymkode: ed9b9...bc0 "Kan man skulle å betale..."? Forstår du selv hva du skriver? Anonymkode: 0e32b...b49 3
Jadaomatte Skrevet 13. mai 2022 #14 Skrevet 13. mai 2022 Høres ikke rett ut, må si jeg lurer på hvor de i styret bor… holder en knapp på blokk. Ta det opp på ett møte.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #15 Skrevet 13. mai 2022 prt90 skrev (1 time siden): Fordelingsnøkler for fellesutgifter osv pleier å være vedtektsfestet. Det er vanlig å sjekke slikt før man kjøper. Hvis fordelingen er i strid med vedtektene har du en god sak. Hvis ikke er eneste mulighet å forsøke å få disse endret, eller flytte. Ikke veldig vanlig å sjekke at fordelingsnøklene og vedtektene samsvarer nei AnonymBruker skrev (13 minutter siden): "Kan man skulle å betale..."? Forstår du selv hva du skriver? Anonymkode: 0e32b...b49 Men du tok poenget? Jeg skjønte iallfall hva vedkommende mente TS - dette er det bare å løfte til øverste hold, urimelig at dere skal være med å betale noe som faktisk ikke er felles for alle. Det er heller ikke vanlig. Anonymkode: dda4e...123 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #16 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ikke veldig vanlig å sjekke at fordelingsnøklene og vedtektene samsvarer nei Men du tok poenget? Jeg skjønte iallfall hva vedkommende mente TS - dette er det bare å løfte til øverste hold, urimelig at dere skal være med å betale noe som faktisk ikke er felles for alle. Det er heller ikke vanlig. Anonymkode: dda4e...123 Nei, jeg skjønte ikke poenget Anonymkode: 0e32b...b49
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #17 Skrevet 13. mai 2022 Sånn er det i borettslag. Jeg betaler for parkeringsplass og elbillader, selv om jeg ikke har bil og ikke benytter meg av dem. Anonymkode: c087f...676 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #18 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sånn er det i borettslag. Jeg betaler for parkeringsplass og elbillader, selv om jeg ikke har bil og ikke benytter meg av dem. Anonymkode: c087f...676 Men du har MULIGHETEN til å benytte parkeringsplass og elbillading…. Det er forskjellen. Her er det snakk om varmtvann som betales av alle men ikke kan benyttes av alle. Anonymkode: de96b...3c6 18
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #19 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Nei, jeg skjønte ikke poenget Anonymkode: 0e32b...b49 Poenget var at TS betaler for forbruk av noe han/hun ikke får lov å bruke. Ville du synes set var greit om du måtte betale for TV/internett, selv om du ikke fikk lov å koble deg opp på TV/internett via borettslaget? Du måtte da ha eget abonnement, og dermed betale full pris for ditt eget forbruk, og i tillegg være med på å betale for at naboene skal ha TV/internett. De naboene som får bruke det på fellesen slipper å tegne eget abonnement. Anonymkode: e2c15...d16 14
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #20 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men du har MULIGHETEN til å benytte parkeringsplass og elbillading…. Det er forskjellen. Her er det snakk om varmtvann som betales av alle men ikke kan benyttes av alle. Anonymkode: de96b...3c6 Hvorfor benytte meg av noe jeg ikke har bruk for? Jeg har ikke bil eller lappen. Anonymkode: c087f...676
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå