Superlammet Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 Dagbladet skriver... Pastorer i Norge mener tydeligvis at Harry Potter-bøkene er farlige og at de får folk til å tro mer på spøkelser enn på Gud. "- Nei, dette er en lek med det okkulte som jeg vil advare mot. Derfor bør «Harry Potter»-bøkene brennes." sier pastor Jan Hanvold. Er ikke dette litt ekstremt å sende på NRK? Jeg reagerte enda mer på dette utsagnet: - Det er i beste Jesu ånd å ødelegge brutalt det som kan lokke og friste. Redaktør i den kristne avisa Norge i dag, Finn-Jarle Sæle sier følgende: "- Jeg tror svært mange vil være enig med Hanvold. Mange kristne vil intuitivt oppfatte litteratur av «Harry Potter»-typen som en slags konsesjon til «ekte» trolldom." Har det seg slik at kristne i Norge er så til de grader naive eller er det pastorer og redaktører som blåser opp dette til ti høns?
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 He he... bibelen får litt konkurranse fra andre bøker innen fantasy-sjangeren. Bare sunt det!
Gjest filosofia Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 Sier litt om pastorens tro det der, når han føler seg truet av en eventyrbok for barn...
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. november 2005 #4 Skrevet 8. november 2005 (endret) Jeg skulle ønske noen okkulte religioner kunne registrere seg som trossamfunn snart, så kunne en gått aktivt mot dette, som religionsforfølgelse... Uansett, å oppfordre til bokbrenning hører ingensteds hjemme, "der man brenner bøker ender man til slutt opp med å brenne mennesker" var det noen som sa... Når det gjelder de kristnes naivitet er ikke dette noe nytt, de gikk aktivt ut mot både Portveien 2 og fragglene i pinsemenighetene på sørlandet. Endret 8. november 2005 av Varg-Menja
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 8. november 2005 #5 Skrevet 8. november 2005 Jeg brenner Vårt Land daglig, fordi jeg er skeptisk til de norrøne Hugin og Munin. Alle har et ansvar her!
Fakse Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 Det mest skremmende er vel egentlig at dette tullet slipper til og får sendetid på NRK...
Superlammet Skrevet 8. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2005 Det mest skremmende er vel egentlig at dette tullet slipper til og får sendetid på NRK... ← Men ikke overraskende med tanke på statsstøtten til NRK og det faktum at man har en statskirke...
Gjest Ingrid78 Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 Jeg synes egentlig deter litt morsomt jeg, å se hva de fanatiske religiøse klarer å lire ut av seg. Det er helt utrolig egentlig. Kan nesten ikke annet enn å le,for slikt kan man vel ikke ta seriøst?
Daria Skrevet 8. november 2005 #9 Skrevet 8. november 2005 Synes det er en skremmende tankegang å skulle ødelegge og brenne alt man er uenig i. Gir fort assosiasioner til andre som har brent bøker før, folk pastorene neppe vil like å bli sammenlignet med... Forøvrig er jeg enig med generaklsekretæren i KFUK/KFUM: - Jeg klarer ikke å følge Hanvolds resonnement. Dersom man ikke kan lese «Harry Potter», så er det jammen mye annen litteratur man må holde seg unna også, sier Bekkelund. Forøvrig er ikke dette noe som sendes på nrk, det er en egen kanal som sender på nrk2s sendeflate, og har ingenting med nrk å gjøre.
Gjest Litjmæ Skrevet 8. november 2005 #10 Skrevet 8. november 2005 Nei fyameg-altså, brenn dem snarest og brenn også bibelen og koranen med det samme så er vi kvitt mye styggedom. Og så har jeg hørt at det er masse farlige meninger i H.C. Andersen også. Flygende gjess og det som verre er mener du virkelig at jeg trenger å ta fram noen flagg her?!
Gjest mupi Skrevet 8. november 2005 #11 Skrevet 8. november 2005 Innvandringsmotstandere og gale 'prester' går hånd i hånd når det gjelder å fokusere på kreasjonisme, ikke virkelige data. Det forsøpler debatten intenst. Moro, kanskje, men det er allikevel forsøpling av debatten.
Angus Skrevet 8. november 2005 #12 Skrevet 8. november 2005 (endret) Ja dette er ikke noe nytt fra den kanten. Forrige gang var det Sagaen om Isfolket som fikk ungjelde fra samme hold. Predikant Hanvold er fra før av kjent for sine uttalelser om tsunami-katastrofen (at det var guds straffedom) og orkanen Katrina - samt at denne kristenfundamentalisten også er dømt for økonomisk forbrytelser. Han også kjent for sin fanatiske støtte til Israel og de jødiske settlerne (bandittene). Må ellers nevne at han like før valget profiterte at Erna Solberg ville bli statsminister etter valget. \ Endret 8. november 2005 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #13 Skrevet 8. november 2005 Dagbladet skriver... Pastorer i Norge mener tydeligvis at Harry Potter-bøkene er farlige og at de får folk til å tro mer på spøkelser enn på Gud. "- Nei, dette er en lek med det okkulte som jeg vil advare mot. Derfor bør «Harry Potter»-bøkene brennes." sier pastor Jan Hanvold. Er ikke dette litt ekstremt å sende på NRK? Mener du virkelig at noe er for ekstremt til å bli sendt på NRK. Jeg reagerte enda mer på dette utsagnet: Redaktør i den kristne avisa Norge i dag, Finn-Jarle Sæle sier følgende: "- Jeg tror svært mange vil være enig med Hanvold. Mange kristne vil intuitivt oppfatte litteratur av «Harry Potter»-typen som en slags konsesjon til «ekte» trolldom." Har det seg slik at kristne i Norge er så til de grader naive eller er det pastorer og redaktører som blåser opp dette til ti høns? ←
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #14 Skrevet 8. november 2005 Synes det er en skremmende tankegang å skulle ødelegge og brenne alt man er uenig i. Gir fort assosiasioner til andre som har brent bøker før, folk pastorene neppe vil like å bli sammenlignet med... Forøvrig er jeg enig med generaklsekretæren i KFUK/KFUM: Forøvrig er ikke dette noe som sendes på nrk, det er en egen kanal som sender på nrk2s sendeflate, og har ingenting med nrk å gjøre. ← Hanevolds sendinger blir ikke sendt på NRK2`s sendeflate. Han har egen TV-stasjon som heter Visjon Norge, og tas inn fra satellitt.
Superlammet Skrevet 9. november 2005 Forfatter #15 Skrevet 9. november 2005 Til gjest: Ja jeg synes ekstreme, religiøse budskap er for ekstremt til å bli sendt på NRK, eller NRK's sendeflate (det er sikkert ikke gratis å leie), med tanke på at kanalen får en feit statsstøtte.
Gjest filosofia Skrevet 9. november 2005 #16 Skrevet 9. november 2005 Jeg synes egentlig deter litt morsomt jeg, å se hva de fanatiske religiøse klarer å lire ut av seg. Det er helt utrolig egentlig. Kan nesten ikke annet enn å le,for slikt kan man vel ikke ta seriøst? ← Desverre er slike folk ganske farlige, fordi MANGE velger å ta dem seriøst...!
Transe Skrevet 9. november 2005 #17 Skrevet 9. november 2005 Det er da dumt å brenne bøker, har en viss verdi dem uansett. Utgiver tener penger på boken selv om den blir brent. Hvorfor går ikke desse svartsynte ut og fråråde kjøp i stedet.
Gjest KR Skrevet 9. november 2005 #18 Skrevet 9. november 2005 Desverre er slike folk ganske farlige, fordi MANGE velger å ta dem seriøst...! ← Hei, filosofia. Nå trenger jeg din hjelp. Jeg har aldri sett eller lest noe om Harry potter, annet enn reklameinnslag, så jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om innholdet her kan være skadelig for barn, for det er vel barna det gjelder? Nei, saken er den at jeg kjenner disse karene ganske godt, og har bare gode erfaringer med deres framferd, så det jeg lurer på er hvordan disse kan være farlige for meg, fordi jeg tar dem faktisk seriøst. Takknemlig for livbergende svar.
Gjest TomKrus Skrevet 9. november 2005 #19 Skrevet 9. november 2005 (endret) Desverre er slike folk ganske farlige, fordi MANGE velger å ta dem seriøst...! ← De er bare farlig for fornuften, og heldigvis er det ikke like mange av dem her som i junaiten, så vi slipper tilstander som dette. Endret 9. november 2005 av TomKrus
Donnie Darko Skrevet 12. november 2005 #20 Skrevet 12. november 2005 Hei, filosofia. Nå trenger jeg din hjelp. Jeg har aldri sett eller lest noe om Harry potter, annet enn reklameinnslag, så jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om innholdet her kan være skadelig for barn, for det er vel barna det gjelder? Nei, saken er den at jeg kjenner disse karene ganske godt, og har bare gode erfaringer med deres framferd, så det jeg lurer på er hvordan disse kan være farlige for meg, fordi jeg tar dem faktisk seriøst. Takknemlig for livbergende svar. ← hvis du blir lært til å tufte din tro på et så vaklende fundament at en barnebok fremstår som en reel trussel så syns jeg at det er ganske uheldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå