Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare tatt blodprøver på den første svangerskapskontrollen. Skal det ikke være flere? 🤔 Er nå i uke 30 og ikke vært snakk om noen flere blodprøver. 

Anonymkode: 8e97b...162

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok bare den første hos fastlegen, en ved en innleggelse (for å sjekke noe verdier). 

AnonymBruker
Skrevet

Tror det bare er den første 😊

Anonymkode: d54ee...f60

AnonymBruker
Skrevet

Er bare den første som er rutine såvidt jeg vet :)

Pluss sjekk for svangerskapsdiabetes i uke 24-28 om du tar den prøven. 

Jeg tok flere blodprøver i svangerskapet enn den rutinesjekken men det var fordi jeg følte meg dårlig og bestilte legetime og da sjekket de litt forskjellig. 

Anonymkode: bd620...91d

AnonymBruker
Skrevet

Man skal sjekke blodprosent rundt uke 28, fikk gjort det som stikk i fingeren hos jordmor. Det er for å se om blodprosenten faller, noe den skal når man får økt plasmavolum i svangerskapet. Om den ikke gjør det kan det bære noe galt, og f.eks gi dårligere blodforsyning inn til morkake.9

Anonymkode: 77974...6ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta ved kontroll 2 også fordi det manglet noe første runde. Men ellers har det bare vært stikk i fingeren i løpet av mine 3 graviditeter. Vet at det kan være grunner til flere prøver, men ikke vært behov for det hos meg 

Anonymkode: 0a992...b59

AnonymBruker
Skrevet

Bare stikk i fingeren (for å følge med på blodprosent) her også. 

Anonymkode: bd009...032

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde på første og skal ta i forbindelse med glukosebelatningstesten neste uke. Er også rhesus negativ så blir noe ekstra i den forbindelse vet jeg 

Anonymkode: 48a0f...433

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det de sjekker på den første kontrollen? 

Anonymkode: 97352...611

AnonymBruker
Skrevet

En gang på første kontroll (ved albuen) og en gang i fingeren et godt stykke uti svangerskapet (for å sjekke blodprosent) :) 

Anonymkode: d8c55...d94

AnonymBruker
Skrevet
On 5/13/2022 at 8:32 PM, AnonymBruker said:

Hva er det de sjekker på den første kontrollen? 

Anonymkode: 97352...611

Det varierer litt, men sjelden mer enn det som står på helseskjemaet 

AnonymBruker
Skrevet

Dem tar mint 3 glass av meg hver eneste kontroll. Dem sa at dem må ta av blodtypen min og hepatit c og antistoffer hver gang jeg er der. Noe som gjelder alle.

Anonymkode: 74d8b...b35

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok to som en del av rutinekontrollene. Tok tre til i tillegg, en på grunn av dårlig form og to under glukosebelastningstesten. 

Anonymkode: e634c...a9a

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dem tar mint 3 glass av meg hver eneste kontroll. Dem sa at dem må ta av blodtypen min og hepatit c og antistoffer hver gang jeg er der. Noe som gjelder alle.

Håper du tuller? Blodtype endrer seg jo ikke og sjansen for endring på de andre er ganske liten . Det er definitivt ikke standard i Norge 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette gjelder absolutt ikke alle. 

Jeg har bare tatt ved første legekontroll. Så lenge man ikke har noe høyrisiko, skal det ikke være nødvendig med mer. 

Anonymkode: 5a005...a88

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en blodprøve på første kontroll, en i forbindelse med NIPT test(noe som ikke er nødvendig om du er under 35) og 2 blodprøver i forbindelse med glukosebelastning. Er nå i uke 28 og vet ikke om det blir noen flere prøver. 

Anonymkode: 0a83b...69a

AnonymBruker
Skrevet

Både nå og forrige graviditet tok jeg de vanlige blodprøvene rundt uke 12, og så ifm glukosebelastningstest i uke 24. Ikke noe mer enn det.

Anonymkode: e1cbe...e1e

AnonymBruker
Skrevet

Tok en blodprøve på første kontroll, den viste jernmangel og noe annet som jeg ikke engang husker hva var engang. Men det var vist alvorlig. Så jeg måtte ta blodprøve en gang i mnd helt til fødselen. Så det spørs hva de finner på første blodprøve.

Anonymkode: 2fd41...e23

Skrevet

Jeg kan stort sett kun svare på det som gjelder blodbank.

I uke 6-12 (det spriker veldig) :
Her tas det prøve for å sjekke blodtype (ABO/RhD) og antistoffscreening.
Det tas også prøve for å sjekke blant annet hepatitt B, syfilis, HIV, jernlager, hemoglobin.

Dersom du er RhD-negativ, vil du i uke 24 ta ny prøve for å stadfeste føtal RhD. Dersom du i uke 6-12 får påvist anti-D, vil det gjøres føtal RhD i uke 18. 
Er du RhD-positiv, er det ingen flere prøver til blodbanken.

I uke 24 er det også glukosebelastning. 

I mine samboers svangerskap, fikk hun på jordmorkontroll stikk i fingeren for å sjekke glukose. Dette i tillegg til urinprøve. 

Fant forresten denne:
https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/#konsultasjon-i-svangerskapsuke-612

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...